پتروآگاه، نخستین صندوق بخشی شیمیایی کشور

کدخبر: ۵۵۴۳۷۱
مدتی پیش اخباری مبنی‌بر دریافت مجوز برای نخستین صندوق بخشی کشور بین معامله‌گران بازار بورس منتشر شد. این خبر به خصوص برای فعالان حرفه‌ای بورس که با مزایای صندوق‌های بخشی آشنایی دارند اهمیت ویژه‌ای داشته است. با این حال سوالات زیادی پیرامون این صندوق، نحوه فعالیت و تارخ پذیره‌نویسی آن ایجاد شده است.
پتروآگاه، نخستین صندوق بخشی شیمیایی کشور

صندوق پترو آگاه چیست؟

پتروآگاه نام نخستین صندوق بخشی کشور است. این صندوق با تمرکز روی گروه محصولات شیمیایی تلاش می‌کند تا سودی قابل توجه را به خریداران واحدهای خود ارائه کند.

بنابر اطلاعاتی که در اساسنامه و امیدنامه این صندوق درج شده است بیش از 70 درصد از دارایی‌های این صندوق در سهام شرکت‌هایی که در گروه محصولات شیمیایی بازار بورس فعالیت دارند و مابقی دارایی آن به صندوق‌های درآمد ثابت، طلا، سهام سایر صنایع و... اختصاص یافته است.

کارگزار این صندوق، شرکت سبدگردان آگاه است. گروه آگاه مدتی قبل موفق شد تا مجوزهای لازم برای آغاز به کار این صندوق را از سازمان بورس کشور دریافت کند. صندوق بخشی پتروشیمی آگاه از نوع صندوق‌های قابل معامله  (ETF)به شمار می‌رود و حداقل سرمایه لازم برای خرید واحدهای آن 100 هزار تومان است.

نکته دیگری که باید پیش از سرمایه‌گذاری به آن توجه کنید نحوه سوددهی این صندوق است. صندوق پترو آگاه پرداخت سود ماهانه ندارد و سهام‌داران با افزایش قیمت واحد‌های این صندوق سود خواهند کرد.

آگا

مزایای صندوق بخشی پتروشیمی آگاه

همانطور که اشاره کردیم نخستین صندوق بخشی آگاه روی صنعت شیمیایی کشور تمرکز کرده است. جالب است بدانید که این صنعت با رشد 2000 درصدی در 5 سال گذشته نسبت به شاخص با 1500% و ارز با 750% بازدهی، عملکرد بسیار خوبی داشته است. در حال حاضر شرکت‌های گروه محصولات شیمیایی نزدیک به 25% از ارزش بازار را از آن خود کرده‌اند. به همین علت سهم‌های این گروه، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌روند.

مدیران گروه آگاه با توجه به موارد مذکور تصمیم گرفتند تا نخستین صندوق بخشی کشور را با تمرکز روی گروه محصولات شیمیایی به بازار بورس عرضه کنند چرا که این صنعت علاوه بر موارد مذکور، مزایای زیر را نیز برای سهامداران خود به همراه خواهد داشت:

  • کسب بازده فراتر از شاخص بازار سرمایه و دلار در بلند مدت

  • EPS  محور بودن گروه محصولات شیمیایی (با تقسیم سود سالانه)

  • اختصاص بیشترین سهم از ارزش بازار به صنعت شیمیایی

  • تنوع محصولات صنعت شیمیایی به دلیل حضور 65 نماد بورسی و محصولات تولیدی متفاوت

توجه به این نکته ضروری است که شرکت‌های فعال در گروه محصولات شیمیایی، بخشی از تولیدات خود را به سایر کشورها صادر می‌کنند. این عامل باعث شده تا بازدهی این شرکت‌ها با رشد ارز همبستگی پیدا کند. در نتیجه سرمایه گذاری در این صنعت می‌تواند ارزش سرمایه شما را تا حد قابل قبولی در برابر تورم و افزایش نرخ ارز حفظ کند.

از دیگر مزایای این صندوق می‌توان به قدرت نقدشوندگی بالای آن اشاره کرد. صندوق پتروآگاه به دلیل داشتن رکن بازارگردان اختصاصی از نقدشوندگی بالایی برخوردار است.

زمان پذیره نویسی صندوق پتروآگاه

پذیره نویسی صندوق بخشی پتروشیمی آگاه از تاریخ 23 بهمن ماه سال جاری آغاز و تا 26 بهمن ماه ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان به سرمایه گذاری در صندوق پترو آگاه می‌توانند با مراجعه به سامانه معاملاتی تمامی کارگزاری‌ها (در تاریخ مقرر) و با جستجوی نماد «پتروآگاه» نسبت به خرید واحدهای این صندوق اقدام کنند.

بهتر است به این نکته توجه کنید که با خرید واحدهای این صندوق از طریق سامانه معاملاتی آگاه از تخفیف 100% کارمزد معاملات بهره‌مند خواهید شد.

کلام آخر

شرکت سبدگردان آگاه برای نخستین بار در کشور موفق شد تا در پاییز 1401 موافقت اصولی تاسیس صندوق بخشی را در بازار سرمایه ایران دریافت کند. پذیره‌نویسی این صندوق با نماد «پتروآگاه» و از تاریخ 23 تا 26 بهمن ماه انجام خواهد شد. حداقل مبلغ لازم برای سرمایه‌گذاری در این صندوق 100 هزار تومان است. خرید واحدهای این صندوق به افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در گروه محصولات شیمیایی را دارند و به دنبال حفظ ارزش دارایی خود در برابر نوسانات ارزی هستند، ، توصیه می‌شود. 

علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در این صندوق می‌توانند اخبار مربوط به آن را از طریق درگاه‌های اطلاع رسانی گروه آگاه دنبال کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۰ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید