10 عامل تاثیر گذار بر انتخاب کارتن چسب زن

کدخبر: ۵۵۴۷۵۲
عوامل تاثیرگزار در انتخاب چسب زن در واقع همان معیارهایی هستند که باعث ایجاد تفاوت و تنوع در دستگاه‌های چسب زن می‌شوند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شود:

اگر بخواهیم به مهمترین عوامل انتخاب کارتن چسب زن اشاره کنیم لازم است ابتدا در رابطه با انواع دستگاه کارتن چسب زن توضیحات مختصری بدهیم.

انواع دستگاه کارتن چسب زن

اگر در بیزنس خود از کارتن برای بسته‌بندی استفاده می‌کنید، حتما با مشکلاتی از قبیل کمبود وقت، تکرار چسب زنی به علت خطاهای انسانی، اجبار به استفاده از چند لایه چسب برای محکم‌کاری، یک شکل نبودن کارتن‌ها پس از چسب زنی و هزینه بالای نیروی انسانی لازم برای تسریع در چسب زنی مواجه شده‌اید.

چسب زن‌ های اتوماتیک برای جلوگیری از این چنین مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرند. خرید دستگاه کارتن چسب زن به خصوص زمانی که تعداد کارتن‌های بسته‌بندی شده در روز زیاد می‌باشد، کاملا به صرفه است چرا که نه تنها هزینه نیروی انسانی کاهش می‌یابد بلکه محصولات سریع‌تر بسته‌بندی شده و شکل و شمایل شکیل‌تری دارند.

چسب زدن کارتن

قبل از بررسی انواع چسب زن نگاهی به اجزای اصلی سازنده آن می‌اندازیم.

دستگاه کارتن چسب زن پیشروپک

مهم‌ترین اجزای چسب زن هد (head)، تسمه‌های کِشنده، شاسی، و قطعات اکتریکی و الکترونیکی هستند. کیفیت این اجزا تعیین کننده طول عمر و کیفیت یا عدم کیفیت دستگاه چسب زن است. قیمت دستگاه چسب زن نیز متاثر از همین موارد است.

عوامل تاثیرگزار در انتخاب دستگاه کارتن چسب زن

عوامل تاثیرگزار در انتخاب چسب زن در واقع همان معیارهایی هستند که باعث ایجاد تفاوت و تنوع در دستگاه‌های چسب زن می‌شوند. این عوامل شامل موارد زیر می‌شود:

  1. ابعاد کارتن ها

  2. متغیر یا ثابت بودن ابعاد کارتن‌ها در یک خط بسته‌بندی

  3. نسبت اندازه‌های طول، عرض و ارتفاع کارتن‌ها

  4. وزن کارتن‌ها و خصوصیات محتوای درون آنها

  5. محل قرارگیری چسب روی کارتن‌ها

  6. نوع چسب مصرفی

  7. محیط قرارگیری دستگاه چسب زن

  8. تمایل به وجود یا عدم وجود اپراتور

  9. تمایل یا عدم تمایل به اتوماتیک کردن کامل خط بسته‌بندی

  10. تجهیزات و امکانات اضافی دستگاه کارتن چسب زن

انواع دستگاه کارتن چسب زن

در این قسمت از مقاله به بررسی 10 موردی که در بالا به آن اشاره شد می پردازیم و سپس مدل‌های رایج را بررسی می‌کنیم.

  1. ابعاد کارتن ها

کمترین و بیشتری عرض و ارتفاع کارتن‌های شما تعیین کننده نوع چسب زنی است که باید تهیه کنید. مینیموم و ماکسیمم عرض و ارتفاعی که چسب زن ها قادر به چسب زنی هستند معمولا بر روی کاتالوگ دستگاه‌ها نوشته می‌شود.

  1. متغیر یا ثابت بودن ابعاد کارتن‌ها در یک خط بسته‌بندی

در صورتی که اندازه کارتن هایی که قرار است چسب زنی بشوند تغییر نمی کند یا در بازه‌های زمانی طولانی ثابت است، نیازی به تهیه دستگاه کارتن چسب زنی که به طور اتومات تغییر عرض و ارتفاع می‌دهد نیست.

  1. نسبت اندازه‌های طول، عرض و ارتفاع کارتن‌ها

نسبت اندازه‌ها تعیین کننده تعداد کِشش‌های ایده‌آل برای حمل کارتن در چسب زن است. تعداد کشش‌ها نیز تعیین کننده تعداد موتورهای دستگاه کارتن چسب زن است.

  1. وزن کارتن‌ها و خصوصیات محتوای درون آنها

اگر کارتن‌ها بسیار سنگین یا سبک هستند یا محتوای شکننده دارند باید قبل از اقدام به خرید با فروشنده مشورت کنید و مطمئن شوید که دستگاه قادر به چسب زنی مناسب بدون آسیب به کارتن‌ها ‌باشد.

  1. محل قرارگیری چسب روی کارتن‌ها

چسب کارتن می‌تواند در نقاط مختلف کارتن بسته به کارتنی که استفاده می‌کنید قرار بگیرد. برخی از دستگاه‌ها قادرند با زدن دو چسب موازی کارتن را بسته‌بندی کنند.

  1. نوع چسب مصرفی

برای انواع چسب از جمله چسب‌های نواری، چسب‌های مایع گرم و سرد چسب زن‌های متفاوت وجود دارد اما رایج‌ترین چسب زن ها برای چسب‌های نواری طراحی شده‌اند.

  1. محیط قرارگیری دستگاه چسب زن

محیطی که قرار است چسب زن در آن قرار بگیرد بیشتر از هر چیزی بر روی جنس بدنه تاثیرگزار است. در محیط‌های مرطوب چسب زنی که از جنس استیل نباشد دچار زنگ زدگی چسب زن می‌شود.

  1. تمایل به وجود یا عدم وجود اپراتور

اگر خط بسته‌بندی شما قرار است پس از قرارگیری محصول در کارتن از نیروی انسانی استفاده نکند باید به چسب زن های اتوماتیک که دارای درب بند هستند فکر کنید. در غیر این صورت نیاز است اپراتور قبل از قرارگیری کارتن در داخل چسب زن درب های آن را در حالت بسته قرار داده و وارد چسب زن کند.

  1. تمایل یا عدم تمایل به اتوماتیک کردن کامل خط بسته‌بندی

اگر می‌خواهید خط بسته‌بندی شما کاملا اتوماتیک باشد و دیگر نیازی به دخالت نیروی انسانی نباشد، باید تمام مراحل بسته‌بندی را مجهز به سیستم‌های اتوماسیون کنید به طوری که دیگر نیازی به بازکردن درب‌های کارتن توسط نیروی انسانی نیز نباشد. در این حالت باید از دستگاه‌های Carton Formerو Case Packerاستفاده نمایید که در دستگاه‌های کارتن بازکن معمولا فقط قسمت پایین کارتن چسب زده می‌شود و پس از پر شدن کارتن توسط دستگاه Case Packerاز دستگاه تمام اتوماتیک کارتن چسب زن استفاده می‌شود که فقط بالای کارتن را چسب می‌زند.

  1. تجهیزات و امکانات اضافی دستگاه کارتن چسب زن

برخی از سازندگان دستگاه‌های چسب زن تجهیزات سفارشی خاصی را به همراه دستگاه‌ها ارائه می‌دهند که بسته به نیاز خود می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. برای مثال دیگر لازم نیست کارتن‌ها را بشمارید چرا که برخی از دستگاه‌های کارتن چسب زن مجهز به شمارنده کارتن نیز هستند.

در بازار برای خرید دستگاه چسب زن بیشترین مواردی که به آن برمی‌خورید موارد زیر است:

دستگاه چسب زن اتوماتیک:

عموما در بازار به دستگاه‌های چسب زنی که دستی نیستند اتوماتیک می‌گویند. دستگاه‌های اتوماتیک خود به دو گروه تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک تقسیم می‌شوند.

دستگاه چسب زن تمام اتوماتیک:

پس از قرارگیری محصول در کارتن، هنگامی که از چسب زن تمام اتوماتیک استفاده می‌کنید دیگر نیازی به بستن درب های کارتن نیست و چسب زن خود به وسیله هد مخصوص تعبیه شده درب‌های بالایی کارتن را با فشار کمی کنار هم قرار می‌دهد و پس از آن هد دستگاه چسب زن کارتن‌ها را چسب می‌زنند.

دستگاه چسب زن نیمه اتوماتیک

در این نوع از چسب زن، به وجود یک اپراتور برای بستن درب‌های بالایی کارتن قبل از ورود به کارتن چسب زن نیاز است.

دستگاه چسب زن دوموتوره

تعداد موتورها در واقع بستگی به تعداد کِشش‌های موجود در دستگاه است. برای مثال دستگاهی که کارتن را فقط از دو طرف حمل می‌کند، دارای دو موتور است.

دستگاه چسب زن سه موتوره

دستگاه چسب زن سه موتوره کارتن را از سه جهت حمل می‌کند یا به عبارتی دارای سه کِشش است. این نوع چسب زن بیشتر مناسب کارتن‌هایی است که به دلیل نسبت زیاد ارتفاع به طول ممکن است کمی نامتعادل باشند و به همین جهت بهتر است کارتن هم از طرفین و هم از بالا حمل شود.

دستگاه چسب زن سایزهای رندم(سایزهای متفاوت)

در این مدل، دستگاه به طور اتوماتیک عرض و ارتفاع خود را برای مطابقت با عرض و ارتفاع هر یک کارتن وارد شده تغییر می‌دهد و نیازی به تغییرات دستی نیست. در حقیقت کلمه رندم به این معنا است که کارتن‌هایی که با سایزهای رندم وارد دستگاه می‌شوند بدون دخالت دست چسب زده می‌شوند و نیازی به توقف دستگاه و تنظیم دستی برای هر کارتن نیست.

دستگاه چسب زن سایزهای یونیفرم (سایزهای مشابه)

این دستگاه مناسب کارتن‌هایی است که در یک خط بسته بندی اندازه‌های یکسان دارند. در واقع دستگاه در این مدل به صورت دستی برای تغییر عرض و ارتفاع تنظیم می‌شود. کلمه یونیفرم به معنای مشابه بودن فرم (اندازه) کارتن‌هاست.

دستگاه چسب زن زیر و روی کارتن

بیشتر چسب زن ها از این مدل هستند که در واقع هم روی کارتن و هم زیر آن را هم زمان چسب می‌زنند.

دستگاه چسب زن آب چسب

استفاده از این مدل از دستگاه چسب زن رایج نیست اما برخی نمونه‌های وارداتی آنها در ایران وجود دارد.

دستگاه چسب زن تمام استیل

چسب زن تمام استیل برای شرایطی مناسب است که محیط آن به صورت مداوم شسته می‌شود. اما نکته مهم این است که حتی در کارخانه‌هایی که واحدهای تولید در آنها باید دائما شسته شوند، واحد بسته‌بندی در سالن دیگری قرار دارد تا چنین دغدغه‌ای نباشد.

دستگاه چسب زن مجهز به شمارنده کارتن و نشان دهنده چسب مصرفی

در حال حاضر تنها شرکتی که این ویژگی را ارائه می‌دهد شرکت فنی مهندسی پیشروپک است که شمارنده کارتن تعداد کارتن‌های بسته‌بندی شده و میزان چسب مصرفی را محاسبه می‌کند. دستگاه چسب زن کارتن دارای شمارنده شرکت پیشروپک این قابلیت را دارد که علاوه بر نشان دادن اطلاعات بر روی خود دستگاه چسب زن، این آمار را به صورت وایرلس (بدون سیم) به کامپیوتر نیز ارسال کند (Wireless Data Transfer).

انواع دستگاه کارتن چسب زن (Carton Sealer)

 

اتوماتیک

 

یونیفرم

دستگاه درب‌های کارتن را قبل از چسب زنی کنار هم قرار می‌دهد و لازم است تمام کارتن ها یک اندازه باشند.

رندم

دستگاه درب‌های کارتن را قبل از چسب زنی کنار هم قرار می‌دهد و لازم نیست تمام کارتن ها یک اندازه باشند.

 

نیمه اتوماتیک

 

یونیفرم

اپراتور درب‌های کارتن را قبل از چسب زنی کنار هم قرار می‌دهد و لازم است تمام کارتن ها یک اندازه باشند.

رندم

اپراتور درب‌های کارتن را قبل از چسب زنی کنار هم قرار می‌دهد و لازم نیست تمام کارتن ها یک اندازه باشند.

در صورت تمایل به کسب اطلاعات تخصصی بیشتر در مورد چسب زن های کارتن می‌توانید به قسمت مقالات وبسایت شرکت پیشروپک به نشانی زیر مراجعه نمایید.

pishropack

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید