دهکدۀ گنجنامه و حضور در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری

کدخبر: ۵۵۶۱۸۰
شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران روز ۱۸ بهمن ماه آغاز و تا روز جمعه ۲۱ بهمن ادامه داشت. این نمایشگاه که بخش‌های مختلفی داشت، یکی از مهمترین غرفه‌هایش مربوط به همدان و دستاوردها و ظرفیت‌های گردشگری استان همدان بود.

در میان این غرفه، بخشی به طور اختصاصی مربوط به معرفی دهکدۀ تفریحی، توریستی، ورزشی گنجنامه بود و در آن نه تنها فعالیت‌ها، امکانات، ظرفیت‌های مجموعۀ گنجنامه معرفی می‌شد؛ بلکه به نوعی کل گردشگری استان به صورت یک بسته به بازدیدکنندگان ارائه می‌شد تا در صورت تمایل و با اولین برنامه‌ریزی برای سفر، استان همدان را به عنوان مقصد انتخاب کنند.

در کانتر گنجنامه، نخست از مراجعه‌کننده سوال می‌شد که آیا به همدان سفر کرده است؟ اگر سفر کرده بود، این موضوع مطرح می‌شد که آیا به دهکدۀ تفریححی توریستی گنجنامه رفته، نظرش چه بوده، آیا از امکانات تفریحی، ورزشی، اقامتی و ... استفاده کرده؟ نظرش در مورد کیفیت آن‌ها چه بوده است، آیا با تله کابین گنجنامه به سمت دشت میشان رفته؟ نظرش در مورد تله کابین چه بوده است، و آیا در مقایسه با سایر استان‌ها و شهرهایی که تله کابین دارند قرار داده است؟ این‌ها و موارد دیگر نخستین سوالاتی بود که از برخی مراجعه‌کنندگان می‌شد و به نسبت پاسخی که برای هر کدام از سوالات داشتند، توضیحاتی در مورد مجموعۀ گنجنامه داده می‌شد.

 

کار بعدی این کانتر، معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان برای مراجعه‌کنندگان و علاقمندان به استان همدان بود. شاید اولین تصور و تصویری که همه از استان همدان دارند این است که همدان شهر سردی است، بنابراین در برنامه‌های سفرشان، گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که در فصول گرم سال به همدان سفر کنند، این در حالی‌ست که زیبایی همدان اتفاقاً در سرمای زمستان است. توضیح اینکه همدان در زمستان، یکی از زیباترین مقاصد گردشگری کشور است، کاری است که در این بخش صورت می‌گرفت.

مراجعه‌کنندگان اغلب از امکانات دهکده سوال می‌کردند و اینکه آیا تله کابین در ایام زمستان و بارش برف هم به مسافران خدمات ارائه می‌کند؟ سوالات دیگر مربوط به ظرفیت‌های مجموعۀ گنجنامه بود. اینکه سورتمه ریلی در چه مسیری حرکت می‌کند و آیا هر سن و سالی می‌تواند از این امکان بهرمند شود؟ غار آکواریوم کجاست و شباهت آن با غار علیصدر چیست، و اینکه آیا این غار دست‌ساز است.

سوالات دیگر در مورد اقامتگاه‌های کوهستانی یا همان ویلاهای کوهستانی بود. ویلاهای کوهستانی گنجنامه جزو منحصر‌به‌فردترین اقامتگاه‌های کوهستانی در کشور به شمار می‌رود. این اقامتگاه‌های غیر از امکاناتی که در اختیار گردشگر قرار می‌دهد، یکی از کم‌نظیرترین چشم‌اندازها را هم برای میهمان رقم می‌زند.

آنچه در این دوره از نمایشگاه گردشگری  و صنایع وابسته در بخش همدان و کانتر گنجنامه محقق شد این بود که باید در مورد همدان به صورت جدی دربارۀ گردشگری زمستان طرح و برنامه داشت و به مخاطب ارائه کرد. این که فقط همدان را مقصد تابستانۀ مردم ایران و گردشگران خارجی بدانیم، نه تنها برای همدان مشکلاتی را در پی دارد، بلکه نمی‌تواند به صورت پایدار درآمدزایی شایان توجهی برای جامعۀ پیرامونی آن داشته باشد، بنابراین وقتی می‌شود روی گردشگری استان به عنوان یک کنش هدفمند برای درآمدزایی جامعۀ پیرامونی حساب کرد، که در تمام ایام سال پذیرای مهمانان باشد.

دهکدۀ تفریحی توریستی گنجنامه، در گردشگری استان همدان و غرب کشور به عنوان یک منطقۀ نمونۀ گردشگری، توانسته بخشی از این تغییر تصور گردشگر به استان همدان را محقق کند، اما امروز، بیش از هر زمان دیگری، مجموعۀ مدیریتی استان باید یکسو شوند، تا همدان را در سراسر ایران به عنوان یک استان نمونه در گردشگری معرفی کنند؛ باشد که از این گذرگاه، قطار توسعۀ گردشگری استان سریعتر گذر کند.

سایت گنجنامه : www.ganjname.com

اینستاگرام : @ganjnamehvillage

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید