ترکیه بزرگتر است یا ایران | مقایسه مساحت ایران و ترکیه

کدخبر: ۵۵۷۸۴۳
ترکیه بزرگتر است یا ایران؟ برای پاسخ به این سؤال نیاز است تا این دو کشور را از نظر مساحت جغرافیایی و جمعیت مورد بررسی قرار داد تا به یک جمع‌بندی کامل رسید.

 

ترکیه بزرگتر است یا ایران

توجه! اگر قصد مسافرت به ترکیه را دارید، نیاز است تا پیش از اینکه اقدام به مسافرت به کشور ترکیه کنید، اطلاعات کامل و موثقی را در رابطه با آن داشته باشید. به طور کلی می‌توان گفت داشتن آگاهی‌های لازم مانند هزینه تور ترکیه، مکان‌های دیدنی، جمعیت، وسعت و... پیش از سفر می‌تواند کیفیت مسافرت را بالاتر ببرد.

آشنایی با موقعیت جغرافیایی و مساحت ترکیه

ترکیه یک کشور اوراسیایی به شمار می‌آید که بزرگ‌ترین بخش آن در جنوب باختر آسیا و خاورمیانه واقع شده است و بخش کوچک‌تر آن نیز در منطقه بالکان قرار دارد. از نظر جغرافیایی ترکیه با کشور‌های ایران، جمهوری آذربایجان، عراق و سوریه مرز مشترک دارد. علاوه بر این، ترکیه از شمال با دریای سیاه و از جنوب با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. با در نظر گرفتن جدیدترین آمار این کشور حدود ۸۴٫۷۸ میلیون نفر جمعیت دارد.

این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته نشان دهنده رشد جمعیت این کشور است. بسیاری از مردم ترکیه به دین اسلام پایبند هستند و اعیاد فطر و قربان در کشور تعطیل رسمی اعلام می‌شود. نکته دیگری که در رابطه با ترکیه وجود دارد این است که حدود ۷۵ درصد مردم، ترک و در حدود ۲۰ درصد کرد هستند. البته جمعیت کردنشین ترکیه اغلب در جنوب این کشور زندگی می‌کنند.

آشنایی با مساحت ترکیه

موقعیت آب و هوایی کشور ترکیه

در رابطه با موقعیت آب و هوای ترکیه می‌توان گفت که این کشور کوهستانی بوده و در اغلب موارد پرباران است. تغییر فصل‌ها در این کشور امکان انجام تفریحات مختلف را فراهم می‌کند و بر هزینه تور ترکیه تاثیر بسیاری دارد. به دلیل موقعیت قرارگیری ترکیه شاهد یک مرز بازرگانی راهبردی و بسیار مناسب هستیم که به عنوان یک گذرگاه در جنوب باختر آسیا و اروپا شناخته می‌شود. کشور‌های بسیار زیادی مانند کشور ایران برای ترانزیت کالا و انرژی از خاک ترکیه استفاده می‌کنند.

مختصری از تاریخچه کشور ترکیه

در صورتی که قصد سفر به ترکیه را دارید نیاز است تا در رابطه با تاریخچه کشور ترکیه نیز اطلاعات مناسبی داشته باشید. ترکیه با نام امپراتوری عثمانی در گذشته‌های دور بخش‌های بزرگی از خاورمیانه و جنوب خاوری اروپا را در دست داشته است. پس از جنگ جهانی اول و شکست امپراتوری عثمانی، جمهوری ترکیه با رهبری کمال پاشا آتاتورک تأسیس شد.

این امپراتوری در سال ۱۳۰۳ بنا نهاده شد. ترکی استانبولی زبان رسمی این کشور است که در زمان‌های گذشته با خط عربی (عثمانی) نوشته می‌شد اما پس از تشکیل جمهوری ترکیه به واسطه‌ آتاتورک به خط لاتین تغییر یافت. حائز اهمیت است که ترکیه میان دو فرهنگ شرقی و غربی قرار دارد اما فرهنگ این کشور تمایل بیشتری به غرب دارد.

آشنایی با موقعیت جغرافیایی و مساحت ایران

برای رسیدن به پاسخ اینکه ترکیه بزرگتر است یا ایران باید هر دو کشور را مورد بررسی قرار داد. ایران دارای یک موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب است که در قلب تقاطع ارتباطی خاورمیانه قرار دارد. همین موقعیت جغرافیایی باعث شده تا ایران از نظر تجارت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، گمرک یا سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از کشور‌های قدرتمند شناخته شود.

ایران با دریای خزر در شمال و خلیج فارس و دریای عمان در جنوب دارای مرز آبی است. نکته مهم در رابطه با موقعیت آب‌های ایران، دسترسی به بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مربع از نوار ساحلی است. ایران دسترسی مناسبی به کشور‌های اوراسیا از بخش شمالی و به کشور‌های آسیای میانه از بخش شرقی دارد. این کشور با ترکیه دارای مرز زمینی بوده و به دلیل استفاده از جاده ابریشم دارای جایگاه بسیار مناسبی در ترانزیت جهانی است.

مشخصات اقلیمی کشور ایران

ایران از نظر اقلیمی به دلیل دارا بودن اقلیم چهار فصل یکی از بهترین و بی‌نظیر‌ترین کشور‌های دنیا محسوب می‌شود. در واقع تنوع اقلیمی بسیار زیادی در ایران به چشم می‌خورد؛ به شکلی که از ۱۴ گونه اقلیمی موجود در سرتاسر دنیا حدود ۱۱ گونه آن در کشور ایران وجود دارند. همین تنوع باعث شکل‌گیری چشم‌انداز‌های طبیعی زیادی شده است. این اقلیم و تنوع زیستی در طبیعت به ندرت در کشور‌های دیگر مشاهده می‌شود. طبیعت و اقلیم ایران شامل پوشش گیاهی و اکوسیستم جانوری فراوانی است که از نظر تعداد و تنوع در مقایسه با بسیاری از کشور‌های دیگر بی‌نظیر هستند.

وسعت کشور ایران

ایران به معنی سرزمین آریایی‌ها است و در در جنوب غربی آسیا قرار دارد. این کشور در منطقه خاورمیانه واقع شده و حدود ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربع وسعت دارد. بر اساس سرشماری که در سال 2021 انجام شد این کشور در حدود ۸۷٫۹۲ نفر جمعیت داشته و به عنوان هجدهمین کشور از نظر جمعیت در جهان رتبه‌بندی می‌شود.

مقایسه مساحت ترکیه و ایران

ترکیه یکی از مهم‌ترین کشور‌های هم مرز ایران است که در شمال غربی ایران قرار دارد. مرز بین ایران و ترکیه حدود ۳۳۲ مایل فاصله بوده و در سال ۱۶۳۹ این مرز بین دو کشور کشیده شد. در واقع مرز بین ایران و ترکیه یکی از مرز‌های بین‌المللی به شمار می‌آید که دارای قدمت تاریخی زیادی است و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مرز‌های دنیا شناخته می‌شود. مساحت کشور ترکیه در حدود ۷۸۳.۵۶۲ کیلومتر مربع بوده و مساحت کشور ایران در حدود ۱.۶۴۸.۱۹5 کیلومتر مربع است. با در نظر گرفتن مساحت این دو کشور متوجه می‌شوید که مساحت کشور ایران در مقایسه با ترکیه بیشتر بوده و ایران بزرگ‌تر است.

کلام پایانی

در صورتی که قصد سفر به کشور ترکیه را دارید باید اطلاعات کافی در رابطه با جمعیت و مساحت این کشور داشته باشید. بسیاری از گردشگران و مسافران در رابطه با اینکه ترکیه بزرگتر است یا ایران سؤالات متعددی دارند. با در نظر گرفتن مساحت این دو کشور می‌توان به این موضوع پی برد که از نظر مساحت کشور ایران بزرگتر از ترکیه است؛ اما از نظر موقعیت‌های جغرافیایی هر کشور مزیت‌ها و ویژگی‌های زیادی دارد که باعث محبوبیت آن‌ها در جهان می‌شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید