گیربکس دو کلاچه چیست؟

کدخبر: ۵۵۸۰۲۸
یکی از فناوری‌های نوین صنعت خودروسازی را می‌توان گیربکس دو کلاچه عنوان کرد. گیربکس‌ها به‌طورکلی وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارند، با این‌حال انواع متفاوتی دارند و در طی زمان تکامل پیدا کرده‌اند. امروزه نیز خودروهای مختلفی را می‌توانیم با انواع مختلف گیربکس‌ها مشاهده کنیم.
گیربکس دو کلاچه چیست؟

در مطلب پیش‌رو تصمیم داریم به بررسی گیربکس دو کلاچه و نحوه عملکرد آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

فهرست مطالب

گیربکس اتومات دو کلاچه چیست؟

نحوه استفاده از گیربکس دو کلاچه

رایج ترین اشتباهات استفاده از گیربکس دو کلاچه

گیربکس دو کلاچه چگونه عمل می کند؟

تفاوت گیربکس دو کلاچه با cvt

معایب گیربکس دو کلاچه

گیربکس اتومات دو کلاچه چیست؟

گیربکس دو کلاچه یا نیمه اتوماتیک یک نوع گیربکس مابین گیربکس دستی و اتوماتیک به شمار می‌رود و با نام مختصر DCT شناخته می شود. عملکرد این قطعه کاملاً اتوماتیک است و نیازی نیست که راننده برای تعویض دنده دخالت کند. گیربکس دو کلاچه در مقایسه با دیگر گیربکس‌های اتوماتیک معمولی ۶ درصد بازدهی سوخت و شتاب بیشتری دارد، تعویض دنده در آن بسیار نرم‌تر و در زمان کوتاه‌تری یعنی تقریباً یک‌دهم ثانیه انجام می شود. همچنین صدای تق‌تق‌های رایج در جعبه‌دنده‌های دستی در این نوع گیربکس نیز شنیده نمی‎شود.

این نوع گیربکس را می‌توانیم در دو نوع خیس و خشک طبقه‌بندی کنیم که از تفاوت‌های زیر برخوردار هستند:

گیربکس دو کلاچه خشک

  • مناسب برای خودروهای مورداستفاده در شهر

  • برخورداری از مصرف سوخت بهینه‌تر

  • دارای حداکثر میزان ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور

گیربکس دو کلاچه خیس

گیربکس دو کلاچه خیس

  • مناسب برای خودروهای سنگین و قدرتمند

  • توانایی مدیریت گشتاورهای بالای ۳۵۰ نیوتن متر

  • کاهش دما و اصطکاک اجزای دنده

تعمیر گیربکس اتوماتیک، نیازمند دانش تخصصی

گیربکس‌های اتوماتیک نسبت به گیربکس‌های دنده‌ای از حساسیت بالاتری برخوردار هستند و در صورت عدم استفاده صحیح و اصولی ممکن است که استهلاک بالایی پیدا کنند. تعمیر گیربکس اتوماتیک به دلیل مشکلاتی که برای گیربکس‌های اتوماتیک به وجود می‌آید، متفاوت از گیربکس‌های دنده‌ای است و رفع آن‌ها نیازمند تخصص بالایی است.

عدم تعویض دنده، تقه‌زدن، گاز هرز خوردن و ورود به حالت اضطراری، از جمله مشکلات رایج این نوع گیربکس‌ها هستند. توجه داشته باشید که تعمیر گیربکس اتوماتیک حتما باید توسط افراد متخصص و مجاز این زمینه انجام شود و در غیر اینصورت، ممکن است به بخش‌های مختلف گیربکس آسیب جدی وارد شود.

برای ورود به تعمیرگاه خودرو " تعمیرکار" به آدرس زیر بروید :

https://tamircar.net/

نحوه استفاده از گیربکس دو کلاچه

همان‌طور که گفته شد، فرایند تعویض دنده در گیربکس دو کلاچه به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شود و هیچ نیازی به اقدام راننده وجود ندارد. از این نظر تعویض دنده با سرعت بسیار بیشتری انجام می‌گیرد. با این‌حال یک ویژگی مثبت برای خودروهای دارای این گیربکس آن است که راننده می‌تواند علاوه بر حالت اتوماتیک، در مواقع موردنیاز تعویض دنده را شخصاً نیز انجام دهد‌.

در این زمان کافی است تا از لیور دنده و یا پدال شیفترها کمک بگیرد و در کنار کلاچ گیری اتوماتیک، دنده را خود آن‌طور که می‌خواهد انتخاب کرده و تغییر دهد. در زمان استفاده از گیربکس دو کلاچه می‌توانید به‌خوبی دو شفت را مشاهده کنید که روی یک شفت دنده‌های زوج و بر روی شفت دیگر دنده‌های فرد قرار دارند. در زمان استفاده از گیربکس دو کلاچه با اتلاف انرژی کمتری نسبت به گیربکس‌های دستی مواجه هستیم؛ چرا که زمان تعویض دنده کاهش‌یافته و به دنبال آن مدت‌زمان اتصال بین موتور و گیربکس کم می شود. همین عامل، بازدهی بخش انتقال قدرت را بیشتر کرده و خودرو انرژی کمتری مصرف می‌کند.

رایج‌ترین اشتباهات استفاده از گیربکس دو کلاچه

یکی از اصلی‌ترین اشتباهات رانندگان در زمان استفاده از گیربکس دو کلاچه قراردادن خودرو در حالت خلاص در زمان توقف است. با اینکه این حرکت در خودروهای دنده دستی لازم است، اما در این مدل گیربکس‌ها سبب وارد شدن فشار زیادی به سیستم دنده می‌شود.

اگر می‌خواهید عمر گیربکس دو کلاچه خود را کاهش دهید، کافی است تا در سربالایی‌ها پای خود را از روی پدال ترمز بردارید! این کار باعث می‌شود تا خودرو به‌وسیله سیستم کلاچ ثابت بایستد و فشار زیادی را تحمل کند.

در صورتی که می‌خواهید از خودرو با گیربکس دو کلاچه خود برای مدت‌زمان طولانی استفاده کنید، بهتر است که از سرعت‌های کمتر از ۵ کیلومتر آن هم به طور طولانی‌مدت خودداری کنید؛ این کار مخصوصاً در ترافیک که اتومبیل‌ها پشت‌سرهم در فواصل کوتاه حرکت می‌کنند، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

به هیچ عنوان خودرو خود را لانچ نکنید؛ با توجه به اینکه خودروهای دارای گیربکس دو کلاچه از دو گیربکس برخوردار هستند، در این زمان فشار و استهلاکی دوبرابر به آنها وارد می‌شود.

گیربکس دو کلاچه چگونه عمل می‌کند؟

در گیربکس‌های معمولی در زمان تعویض دنده، سیستم کلاچ وارد عمل شده و ارتباط مابین موتور با جعبه‌دنده قطع می شود. در نتیجه این عمل، تعویض دنده بدون آسیب رسیدن به قطعات درونی گیربکس به انجام می‌رسد. در واقع در زمان گرفتن کلاچ برای مدت‌زمان کوتاهی انتقال قدرت به چرخ‌ها قطع شده و پس از رها شدن کلاچ وصل می‌شود که همین عامل می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

در گیربکس دو کلاچه ما با ۲ کلاچ هم محور و هم مرکز مواجه هستیم که نقش اصلی انتقال قدرت را ایفا می‌کند. هر یک از این کلاچ‌ها مختص دنده‌های متفاوت هستند که کلاچ ۱ مخصوص دنده‌های فرد و کلاچ ۲ مخصوص دنده‌های زوج است. در نتیجه این عامل تعویض دنده بدون قطع جریان نیرو از پیشرانه به چرخ‌ها انجام می‌گیرد. بنابراین دیگر شاهد قطع جریان قدرت نخواهیم بود و همواره جریان قدرت به‌صورت ثابت و پایدار مابین چرخ و پیشرانه انتقال می‌یابد.

تفاوت گیربکس دو کلاچه با  cvt

بسیاری از خودروهای امروزی دارای گیربکس CVT هستند. در این نوع گیربکس نیز شوک تعویضی دنده به دلیل عدم دخالت راننده در تعویض دنده‌ها از بین می‌رود، در نتیجه زمان کاهش و افزایش سرعت این گیربکس نیز متناسب با آن به‌صورت خودبه‌خودی تنظیم می‌شود. اغلب اوقات گیربکس دو کلاچه در خودروهای گران‌قیمت که در تعداد محدود تولید می‌شوند به کار می‌رود، درحالی‌که گیربکس‌های CVT در خودروهایی با عملکرد پایین‌تر که در تعداد زیاد تولید می‌شوند، نصب می‌شود.

اما اصلی‌ترین و مهم‌ترین تفاوت گیربکس اتوماتیک CVT و دو کلاچه را می‌توان در میزان ایجاد سرعت خودرو عنوان کرد. به‌طورکلی گیربکس‌های DCT در مقایسه با گیربکس‌های CVT سریع‌تر هستند؛ چراکه دو کلاچ متفاوت دارند و همواره تعویض دنده بعدی را به‌صورت آماده‌به‌کار قرار می‌دهند. از این ‌جهت در حین تغییر سرعت خودرو دیگر با کاهش و افت دور موتور مواجه نخواهیم بود و از این ‌پس فرایند تعویض دنده سریع‌تر انجام می‌گیرد.

معایب گیربکس دو کلاچه

معایب گیربکس دو کلاچه

مهم‌ترین مشخصه گیربکس دو کلاچه را می‌توان قیمت بالای آن عنوان کرد؛ زیرا این سیستم از تکنولوژی ساخت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر گیربکس اتوماتیک برخوردار است. از دیگر معایب گیربکس دو کلاچه می‌توان به پیچیدگی ساختار آن اشاره کرد که تنها افراد معدودی با آن آشنایی دارند؛ این امر درنهایت تعمیر آن را نیز سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌سازد. تقویت و تیونیگ خودروهای دارای این نوع گیربکس نیز سخت‌تر انجام می‌گیرد.

نتیجه‌گیری

امروزه گیربکس‌های اتوماتیکی بسیار متنوع و جدیدی بر روی خودروها نصب می‌شوند و هر یک از انواع و اقسام مختلفی برخوردار هستند. یکی از این جعبه‌دنده‌های اتوماتیک پیشرفته حال حاضر را می‌توان گیربکس دو کلاچه یا DCT معرفی کرد. با استفاده از گیربکس دو کلاچه به مزایای بسیاری از جمله استهلاک کمتر و شتاب بیشتر، مصرف سوخت کمتر در حین رانندگی و شیفتینگ میان دنده یک، دو و سه با سرعت بالا می‌توان دست پیدا کرد. در حال حاضر نیز اکثر شرکت‌های خودروسازی از این نوع گیربکس استفاده می‎کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید