5 نوع از پرطرفدارترین انواع چاپ در ایران

کدخبر: ۵۵۹۱۸۶
با پیشرفت علم و تکنولوژی صنعت چاپ نیز دچار تغییر و تحولات زیادی شده است. امروزه از روش‌های چاپی بسیار متنوعی برای چاپ بر روی متریال‌های مختلف استفاده می‌شود.
5 نوع از پرطرفدارترین انواع چاپ در ایران

 دستگاه‌های چاپگر با بهره‌گیری از فناوری‌های روز دنیا ساخته می‌شوند به همین دلیل کیفیت و وضوح طرح‌های چاپ شده با آنها بسیار بالا است. هر کدام از روش‌های چاپی کاربرد خاصی دارند و از آنها برای موارد خاصی استفاده می‌شود.

در صنعت چاپ 5 روش چاپی پرکاربرد وجود دارد که روش انجام هر کدام متفاوت است. از پرطرف‌دارترین روش‌های چاپی می‌توانیم به چاپ دیجیتال، چاپ افست، چاپ لارج فرمت، چاپ سلک اسکرین و چاپ پلات و لمینت اشاره کنیم. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با هر کدام از انواع چاپ‌ها به طور کامل آشنا کنیم.

معرفی انواع روش‌های چاپی

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره کردیم روش‌های چاپی متنوعی وجود دارد که هر کدام از آنها کاربردهای خاصی در صنعت چاپ دارند. آشنایی با این روش‌ها به افراد کمک می‌کند در صورت نیاز به چاپ بهترین روش را انتخاب کنند.

روش انجام هر کدام از روش‌های چاپی متفاوت است و به همین دلیل ویژگی‌های آنها نیز مشابه نیست. هر کدام از آن‌ها دارای یک‌سری معایب و مزایا هستند. برای انتخاب یک روش چاپی باید مزایا و معایب آن در کنار هم بررسی شود. از جمله روش‌های چاپی پرطرف‌دار در صنعت چاپ می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

1) چاپ دیجیتال

روش چاپ دیجیتالی یکی از روش‌های متداول و محبوب در صنعت چاپ است که امروزه کاربرد بسیار گسترده ای دارد. در این روش از چاپ همان‌طور که از نام آن پیدا است از دستگاه‌های دیجیتالی برای چاپ روی متریال‌های مختلف استفاده می‌شود. به کمک این روش چاپی هر نوع طرحی را می‌توان به‌راحتی روی سطوح مختلف چاپ کرد. برای این کار تنها لازم است که فایل گرافیکی طرح موردنظر به چاپخانه ارسال شود.

در چاپخانه‌ها با کمک دستگاه‌های چاپگر پیشرفته می‌توانند هر طرحی را باکیفیت و وضوح‌بالایی در کمترین زمان ممکن چاپ کنند. از چاپ دیجیتال برای کاربردهای متنوعی استفاده می‌شود. قیمت چاپ به روش دیجیتالی بسیار مقرون‌به‌صرفه است.

به همین دلیل در صنایع مختلف از این روش چاپی برای تبلیغات و سایر امور مربوط به بازاریابی استفاده می‌شود. دستگاه‌ها چاپگر دیجیتالی در انواع مختلفی ساخته می‌شوند به همین دلیل کاربرد این روش چاپی بسیار زیاد و متنوع است.

دستگاه چاپ دیجیتال

 از جمله کاربردهای این روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • استفاده از روش دیجیتالی برای چاپ انواع کارت ویزیت، تراکت، بروشور، کاتالوگ و..

  • چاپ انواع بنرهای تبلیغاتی و پوسترها به کمک چاپ دیجیتال امکان‌پذیر است. در این روش وضوح و کیفیت پوستر و بنرها بسیار بالا است.

  • چاپ انواع کارت‌پستال به کمک چاپ دیجیتالی بسیار راحت است.

  • برای چاپ عکس نیز می‌توان از روش‌های دیجیتالی استفاده کرد. در این روش کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده بسیار بالا است.

  • از چاپ دیجیتال می‌توان برای چاپ روی انواع متریال‌ها مانند کاغذ، پلاستیک، چوب، فلز، کاشی و.. استفاده کرد.

  • به کمک چاپ دیجیتال می‌توان انواع لیبل و برچسب محصولات را باکیفیت بالایی روی انواع متریال چاپ کرد.

مزایای استفاده از چاپ دیجیتال چیست؟

چاپ دیجیتال به دلیل مزایای خوبی که دارد یکی از روش‌های پرطرف‌دار در صنعت چاپ است. مزایای این روش چاپی باعث شده است که استفاده از چاپ دیجیتال در صنایع مختلف بسیار زیاد باشد. از جمله مزایای خوب روش چاپ دیجیتال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • سرعت چاپ دیجیتال بسیار بالا است و به همین دلیل زمان لازم برای چاپ با این روش بسیار کوتاه است. افرادی که نیاز فوری به چاپ دارند بهترین گزینه برای آنها روش چاپ دیجیتال است.

  • از چاپ دیجیتال می‌توان برای چاپ در تیراژ کم نیز استفاده کرد. در واقع از این روش می‌توان برای چاپ در هر تعدادی استفاده کرد و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

  •  چاپ دیجیتال دقت بالایی دارد و به همین دلیل کیفیت و وضوح نهایی طرح‌های چاپ شده بسیار بالا است.

  • هزینه چاپ دیجیتال بسیار مقرون‌به‌صرفه است و می‌توان از آن برای چاپ هر نوع طرحی استفاده کرد.

2) چاپ افست

یکی دیگر از روش‌های چاپ متداول در صنعت چاپ روش چاپ افست است. معمولاً از این روش چاپی برای چاپ در تیراژ بالا استفاده می‌شود. به همین دلیل در صنایعی که نیاز مداوم به چاپ دارند استفاده از این روش بسیار مقرون‌به‌صرفه و متداول است. چاپ افست نیز مانند چاپ دیجیتالی از کیفیت بالایی برخوردار است و برای چاپ روی متریال‌های مختلفی به کار می‌رود.

کاربرد این چاپ بسیار گسترده است و در رنگ‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از معایبی که این چاپ دارد این است که امکان چاپ در تعداد پایین را ندارد. از چاپ افست می‌توان برای چاپ در ابعاد و اندازه‌های مختلف استفاده کرد.

 از جمله کاربردهای روش چاپ افست می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • برای چاپ انواع کتاب، روزنامه، کاتالوگ، کتابچه و... می‌توان از چاپ افست استفاده کرد.

  • برای چاپ انواع تراکت، کارت ویزیت، کارت‌پستال و.. در تیراژ بالا بهترین گزینه استفاده از چاپ افست است.

  • به کمک چاپ افست می‌توان انواع پوستر و بنر را در تعداد بالا چاپ کرد.

  • چاپ روی بسته‌بندی محصولات یا چاپ لیبل به روش افست بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر است. به همین دلیل در صنایع مختلف برای چاپ لیبل و برچسب محصولات از روش چاپ افست استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از روش چاپ افست

چاپ افست روش بسیار مناسبی برای چاپ در تیراژ بالا است. این روش مزایای خوبی برای افراد به همراه دارد به همین دلیل جزو روش‌های پرطرف‌دار در صنعت چاپ است. از جمله مزایای این روش چاپی می‌توانیم به موارد زیرا اشاره کنیم.

  • چاپ افست سرعت بسیار بالایی دارد به همین دلیل برای چاپ در تیراژ بالا گزینه بسیار مناسبی است.

  • در صنایع مختلف از این روش چاپی می‌توان برای تبلیغات استفاده کرد.

  • کیفیت و وضوح تصاویر چاپ شده با این روش بسیار بالا است.

3) چاپ پلات و لمینت

چاپ پلات و لمینت نیز جزو روش‌های چاپی مهم و پرطرف‌دار هستند که کاربرد خوبی در صنایع مختلف دارند. در این روش برای افزایش ماندگاری و طول عمر کارهای چاپ شده از روکش‌های لمینتی استفاده می‌شود. کاربرد این روش چاپی بسیار متنوع است و ویژگی‌های خوب آن باعث شده است که جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.

چاپ پلات برای مصارفی که سطح چاپ شده در معرض عوامل بیرونی مانند آب، نور خورشید و مواد شیمیایی قرار می‌گیرد گزینه مناسبی است. محصولات چاپ شده به روش پلات در برابر رطوبت و پارگی مقاومت بسیار خوبی دارند. روکش لمینت در این روش باعث افزایش وضوح و زیبایی طرح‌های چاپ شده می‌شود. لمینت استفاده شده در این روش در دو نوع گرم و سرد وجود دارد.

لمینت‌های نوع سرد ظرافت و زیبایی بیشتری دارند و به همین دلیل قیمت آن‌ها نیز بیشتر است. از چاپ پلات می‌توان برای چاپ انواع پوستر، بنر، استند و... استفاده کرد. معمولاً از چاپ‌های پلات برای موارد داخلی مانند نمایشگاه‌ها، سالن‌های نمایش و.. استفاده می‌شود.

4) چاپ لارج فرمت

چاپ لارج فرمت اشاره به سایز بزرگ این نوع چاپ دارد. چاپ‌های که در سایز بزرگ هستند توسط دستگاه‌های چاپگر مخصوص انجام می‌شوند. معمولاً از دستگاه‌های چاپ لارج فرمت برای چاپ انواع پوستر، بنر، بیلبورد و استند تبلیغاتی استفاده می‌شود. اندازه این چاپ از ابعاد معمولی بزرگ‌تر است و با دستگاه‌های چاپگر معمولاً قابل‌انجام نیستند.

امروزه استفاده از چاپ لارج فرمت بسیار گسترده شده است و برای مقاصد مختلفی از این روش چاپی استفاده می‌شود. دستگاه‌های چاپ لارج فرمت قادر به استفاده از جوهرهای متنوعی هستند. کیفیت و وضوح تصاویر و طرح‌های چاپ شده با این روش بسیار بالا است.

5) چاپ سیلک اسکرین

چاپ سلک اسکرین از روش‌های محبوب و پرطرف‌دار در صنعت چاپ است. در این روش چاپی از یک توری فلزی برای انتقال رنگ بر روی سطح چاپی استفاده می‌شود. در واقع چاپ سلک اسکرین یک روش دستی است و از آن برای چاپ بر روی متریال‌های مختلفی مانند پارچه، کاغذ، چوب و.. استفاده می‌شود. معمولاً از روش سیلک اسکرین برای چاپ بر روی پارچه استفاده می‌کنند.

با این روش می‌توان روی انواع لباس‌ها و پارچه‌ها طرح‌های گرافیکی متنوعی را چاپ کرد. سرعت این چاپ بالا نیست به همین دلیل برای تیراژ بالا گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود. از جمله کاربردهای این روش چاپی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • چاپ انواع تیشرت تبلیغاتی

  • چاپ پوسترها و بنرهای پارچه‌ای باکیفیت و وضوح‌بالا

  • چاپ ماسک‌های تبلیغاتی

  • چاپ کیسه‌های پارچه‌ای تبلیغاتی

  • چاپ لوگو روی انواع پارچه

سخن نهایی

به‌طورکلی می‌توانیم بگوییم که در صنعت چاپ از روش‌های مختلفی برای چاپ روی متریال‌ها و سطوح مختلف استفاده می‌شود. هر کدام از این روش‌ها دارای یک‌سری ویژگی و مزایا هستند. افرادی که نیاز مدام به چاپ دارند بهتر است که با انواع روش چاپی آشنا شوند.

با این کار می‌توانند بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش را باتوجه‌به نیاز خود انتخاب کنند. از جمله روش‌های چاپی پرطرف‌دار در ایران می‌توانیم به مواردی همچون چاپ سلک اسکرین، چاپ افست، چاپ دیجیتال، چاپ پلات و لمینت و چاپ لارج فرمت اشاره کنیم. چاپ افست یکی از روش‌های چاپی است که تنها برای چاپ در تیراژ بالا مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به همین دلیل این روش چاپی گزینه مناسبی برای استفاده در صنایع مختلف است. چاپ دیجیتال نیز جزو روش‌های پرطرف‌دار است که امروزه برای کاربردهای زیادی از آن استفاده می‌شود. بهترین روش چاپی برای چاپ روی انواع پارچه سیلک اسکرین است. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید