فرش تبریز در فروشگاه Epersianrug

کدخبر: ۵۶۸۳۱۷
آشنایی با فرش تبریز و شناخت بهترین آن برای خرید، همواره یکی از مهم‌ترین مباحثی است که دوستداران فرش به دنبال آن هستند.
فرش تبریز در فروشگاه Epersianrug

 اگر شما برای خرید فرش به فروشگاه‌های حضوری و آنلاین شهر تبریز مراجعه می‌کنید، یعنی زیبایی و کیفیت را نسبت‌به قیمت در اولویت قرار داده‌اید. فرش‌های این شهر دارای مدل‌های بسیار متنوع هستند. تبریز یکی از مهم‌ترین مراکز بافت قالی در ایران است و از سوی «شورای جهانی صنایع‌دستی» به‌عنوان «شهر جهانی بافت فرش» انتخاب شده ‌است.

برای خرید فرش تبریز دستباف یا Persian rugs می توانید به آدرس Epersianrug.com رفته و فرش خود را انتخاب کنید.

در این مقاله قصد داریم ویژگی اصلی این فرش‌ها را بررسی کنیم و به سراغ معرفی پرفروش‌ترین فرش‌های این منطقه برویم. در کل با خواندن این مقاله، راحت‌تر می‌توانید فرش موردنظر خود را پیدا و خریداری کنید.

Persian rugs

مشخصات انواع فرش تبریز

بافت فرش در شهر تبریز، از گذشته نوعی صنعت و راه تجارت به‌حساب می‌آمد و به لطف مردم ثروتمند در این منطقه، قالی‌بافی با رشد و تولید بسیار بالایی همراه شد. هم‌اکنون فرش تبریز دارای مشخصات و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که آن را در سراسر جهان معروف کرده‌است. ازجملهٔ این مشخصات و ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اساتید حرفه‌ای و مجربی که فرش‌ها را به‌صورت دستی در تبریز می‌بافند، موجب شده‌اند این فرش‌ها نه تنها در ایران، بلکه در کل جهان شناخته شوند.

  • اصلی‌ترین ویژگی و مشخصهٔ فرش‌های تبریزی، تنوع رنگی آن است. به جرأت می‌توان گفت تنوع رنگی فرش‌های تبریز را در هیچ فرش داخلی و خارجی دیگری نمی‌توان یافت، پس به‌راحتی می‌توانید فرش دستباف قرمز را در فرش‌های تبریز پیدا کنید.

  • کیفیت و تمیزی بافت فرش‌های تبریز، بسیار بالاست. این موضوع باعث شده‌است بیشتر فرش‌ها در رج‌شمار بالا و به‌صورت ریزبافت طراحی و بافته شوند.

  • استفاده از سایه‌روشن، زیبایی خاصی به فرش‌ها بخشیده و آن‌ها را منحصربه‌فرد کرده‌است.

  • فرش‌های تصویری تبریز، در ابعاد و اندازه‌های کوچک بافته می‌شوند و در قطعه‌های کوچک و متوسط به بازار ارائه می‌شوند.

  • این فرش‌ها با مواد اولیه و الیافی ازجمله پنبه، پشم و ابریشم بافته می‌شوند، اما استفاده از این مواد به شکل ویژه‌ای انجام می‌شود.

Persian rugs for sale

مقایسه فرش‌های دستباف تبریز با سایر نمونه‌ها

همان‌طور که متوجه شدید، فرش تبریز شهرت جهانی دارد و از‌این‌رو قابل قیاس با بهترین فرش‌های جهان قرار می‌گیرد، اما بااین‌حال می‌توان گفت در مقایسه با این فرش‌ها نیز بهترین است. در ادامه به مواردی که باعث شده‌است فرش‌های تبریز مشهورتر باشند اشاره می‌کنیم:

  • طراحی این فرش‌ها به‌قدری دقیق و منظم است که پرز‌های کوتاه آن، نشان از فرش‌های ماشینی دارند. در این مورد رقیب فرش قم قرار می‌گیرد.

  • سنگین بودن قالی‌های دستباف، یکی از اصلی‌ترین معایب آن‌هاست. در زمان شست‌وشو این موضوع بیشتر مشخص می‌شود، اما فرش‌های تبریز دو پوده بوده و پرزهای استفاده‌شده در آن‌ها، اصولاً نسبت‌به سایر بافته‌ها کوتاه‌تر، نازک‌تر و سبک‌تر است، همین موضوع باعث شده‌است مشکل سنگین بودن در این فرش‌ها به حداقل برسد.

  • پشم‌های استفاده‌شده در بافت فرش‌های تبریز، خشن‌تر و زبرتر است و از ناحیهٔ ماکو تهیه می‌شود. این موضوع باعث می‌شود نسبت‌به سایر نمونه بافت‌های ایران، از حالت مخملی کمتری برخوردار باشد.

  • بیشترین رنگ‌های استفاده‌شده در این فرش‌ها، رنگ‌های تیره هستند که در بیشتر موارد، تند و خام هستند.

  • فرش تبریز در تمام ابعاد و اندازه‌ها بافته می‌شود، اما ویژگی‌ای که این فرش‌ها نسبت‌به دیگر فرش‌ها دارند، این است که فرش‌های ابریشمی ‌ریزباف، در ابعاد بزرگ بافته می‌شوند. این فرش‌ها از چنان شهرتی برخوردارند که در موزهٔ کشورهای خارجی نگه‌داری می‌شوند.

انواع فرش‌های تبریز ازنظر فروش

فرش‌های تبریز در انواع مختلفی وجود دارند. برخی از آن‌ها طرفداران بیشتری داشته و مسلماً فروش آن‌ها هم بیشتر بوده‌است. این فرش‌ها ویژگی‌ها و خصوصیاتی دارند که از سایر فرش‌ها متمایز می‌شوند. در ادامه پر‌فروش‌ترین فرش‌ها را بررسی می‌کنیم و شما با توجه به سلیقهٔ خود، می‌توانید هرکدام را که دوست دارید انتخاب کنید.

  • فرش طرح هریس (هریز)

در این طرح از فرش‌های تبریزی، از اشکال اسلیمی ‌هندسی و خطوط شکسته استفاده شده‌است. بالطبع خطوط منحنی در این طرح، جایی ندارد. بسیاری از انواع فرش تبریز با کپی‌برداری از طرح فرش هریس بافته می‌شوند. برای دیدن یک نمونه از فرش Heriz Persian rugs یا Heris handmade Persian rug روی لینک بالا کلیک کنید.

  • فرش طرح سالاری

اگر در بین فرش‌های تبریز دنبال فرشی با تم تیره هستید، فرش طرح سالاری بهترین انتخاب است. درگذشته این فرش زمینهٔ تک‌رنگ داشت، درحالی‌که امروزه زمینه‌ها همه دو متن هستند، یعنی توسط طرح‌هایی به دو رنگ مشکی و آبی تقسیم می‌شوند. این فرش از گران‌ترین فرش‌های تبریز است که در‌گذشته در تعداد رج‌های بالای 50 تولید می‌شد، اما امروز به تعداد 40 رج کاهش پیدا‌ کرده‌است. همین موضوع باعث شده‌است که قیمت آن به‌صرفه‌تر شود.

Handmade Persian Rugs

  • فرش طرح ماهی

رنگ، لعاب و به‌کارگیری درصد بسیاربسیار کم نزدیک به ناچیز از ابریشم در بافت این فرش، باعث شده‌است در محل‌هایی که پاخوری بسیار زیاد است، مثل نشیمن و راهرو استفاده شود. درگذشته تولید این فرش تراکم بالایی داشت، اما امروزه فرش طرح ماهی بین تراکم‌های 40 رج و 50 رج تولید می‌شود.

  • فرش طرح علیا

این فرش دستباف معمولاً دارای رنگ زمینهٔ کرم و حاشیهٔ پیازی یا آجری رنگ است. در وسط آن ترنج قرار دارد که همیشه به شکل دایره است. این فرش با متریال و کیفیت طرح‌هایی مثل خطیبی، سالاری و نوین فر تولید می‌شود، اما قیمت کمتری دارد. این موضوع باعث شده‌است  تا این مدل فرش جزو گزینه‌های پرفروش باشد.

  • فرش طرح نامی

طرح نامی‌ یا طرح زیرخاکی از دیگر فرش‌های معروف است که در سرتاسر آن نقش‌های ظرف و جام وجود دارد. این طرح دارای تقارن بوده و رنگ‌بندی و نقوش بسیار متنوعی دارد. این فرش معمولاً در ورودی منزل یا اتاق کار پهن می‌شود.

سخن پایانی

خرید فرش همیشه از دغدغه‌های اصلی مردم بوده و معمولاً افراد نمی‌دانند بین این همه طرح، کدام را انتخاب کنند. شایان ذکر است که برخی از فرش‌ها به‌طور مخصوص در مکان‌های ویژه استفاده می‌شوند، درحالی‌که شما اطلاعی از آن ندارید.

اگر قبل از خرید با کارشناسان صحبت کنید و دقیقاً نیاز، سلیقه و بودجهٔ خود را بگویید، قطعاً می‌توانید بهترین فرش تبریز یا Tabriz carpets را خریداری کنید Epersianrug  یکی از بهترین مجموعه‌های فروش فرش است.

این مجموعه امکان خرید آنلاین را هم برای مشتریان فراهم کرده‌است، پس اگر زمانی برای خرید حضوری ندارید، به این فروشگاه اینترنتی مراجعه کرده و سفارشتان را ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌دست شما برسد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید