قیمت لمینت دندان: آنچه باید در مورد هزینه ها بدانید

کدخبر: ۵۷۲۱۷۱
با استفاده از لمینت می‌توانید هم زیبایی و هم عملکرد دندان آسیب دیده را بهبود بدهید. این موضوع به شما در غذا خوردن و صحبت کردن کمک می‌کند و ظاهری زیبا و طبیعی به دندان‌هایتان می‌بخشد.
قیمت لمینت دندان: آنچه باید در مورد هزینه ها بدانید

لمینت دندان روشی محبوب در دندانپزشکی زیبایی است که به بهبود ظاهر لبخند فرد کمک می‌کند. در واقع لمینت‌ها لایه‌های نازک، صدفی و به رنگ دندان هستند که برای زیبایی دندان‌ها به جلوی آن‌ها می‌چسبند. رایج ترین نوع لمینت دندان از جنس سرامیک است و خود لمینت سرامیکی نیز انواع مختلفی دارد.

یک نکته مهم برای متقاضیان استفاده از لمینت، قیمت لمینت دندان است. نمی‌توان قیمت ثابتی را برای انواع لمینت دندان اعلام کرد و می‌خواهیم در این مقاله نگاهی به میانگین قیمت لمینت دندان و فاکتورهای موثر بر آن بیاندازیم.

لمینت دندان یک گزینه بسیار عالی برای افرادی است که از تغییر رنگ شدید، لب پریدگی یا ترک خوردگی دندان، فاصله بین دندانی، دندان‌های تیز و یا دندان‌های کوچک رنج می‌برند. خوب بیایید شروع کنیم و کمی بیشتر درباره قیمت لمینت دندان با هم صحبت کنیم.

آیا من گزینه مناسبی برای لمینت دندان هستم؟

لمینت دندان یک گزینه بسیار مناسب برای بیمارانی است که به دنبال تغییر ظاهر لبخندشان هستند. در واقع، لمینت دندان می‌تواند لب پریدگی، شکستگی، ترک خوردگی و لکه روی دندان را به خوبی بپوشاند.

همچنین می‌توان لمینت دندان را یک گزینه مناسب برای افراد درگیر پوسیدگی قابل توجه یا صدمات دندانی دیگر دانست. اما برای نصب لمینت دندان باید دندان‌های سالمی داشته باشید، یعنی در صورت پوسیدگی دندان‌ها باید اول به دندانپزشک مراجعه و آن را درمان کنید.

با استفاده از لمینت می‌توانید هم زیبایی و هم عملکرد دندان آسیب دیده را بهبود بدهید. این موضوع به شما در غذا خوردن و صحبت کردن کمک می‌کند و ظاهری زیبا و طبیعی به دندان‌هایتان می‌بخشد.

قیمت لمینت دندان

هزینه لمینت‌های دندانی بسته به عوامل مختلفی می‌تواند بسیار متفاوت باشد، مهم است که با یک متخصص دندانپزشک مشورت کنید تا برآورد دقیقی از هزینه مورد خاص خود داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که در حالی که لمینت‌های دندانی ممکن است هزینه اولیه بالاتری نسبت به سایر گزینه‌های جایگزینی دندان داشته باشند، اغلب راه‌حلی طولانی‌ مدت و بادوام هستند که در نهایت می‌تواند در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه شما شود.

عوامل موثر بر قیمت لمینت دندان چیست؟

قیمت لمینت دندان به فاکتورهای مختلفی مثل محل درمان، فناوری استفاده شده و تعداد لمینت‌های مورد نیاز بستگی دارد. این فاکتورها عبارتند از:

محل مطب دندانپزشکی

یکی از فاکتورهایی که هزینه لمینت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، محل مطب دندانپزشک است. هزینه لمینت سرامیکی در یک شهر بزرگ از یک شهرستان کوچک بالاتر است و دلیل آن هم می‌تواند هزینه بالاتر زندگی در این شهرها یا موارد مختلف دیگر باشد. 

جنس لمینت دندان

لمینت دندان معمولاً از لایه های نازک، سرامیکی و سفارشی برای دندان‌های شما ساخته می‌شود. سرامیک یک ماده ترمیمی عالی با ویژگی‌های مشابه با مینای دندان است که ظاهری زیبا و ماندگاری بالا (در صورت مراقبت مناسب) را برای فرد به همراه می‌آورد.

لمینت سرامیکی توسط متخصص در آزمایشگاه ساخته می‌شود و توسط دندانپزشک بر روی دندان‌هایتان چسبانده می‌شود. این یعنی نصب لمینت دندان حداقل به دو جلسه-یکی برای اسکن دندان‌ها و قالب گیری از دندان و دیگری برای چسباندن لمینت نیاز خواهد بود؛ فاصله بین این جلسات معمولاً چند هفته خواهد بود.

تعداد دندان‌ها

تعداد لمینت‌های مورد نیاز، تاثیر مستقیمی بر قیمت لمینت دندان می‌گذارد. لازم نیست که همه دندان‌ها یا حتی همه دندان‌های جلویی را لمینت کنید. حتی می‌توانید تنها یک دندان و یا هر چند تایی که به دلیل تغییر رنگ، لکه شدن، پس و پیش بودن یا آسیب دیدگی به ترمیم نیاز دارند را روکش کنید. هماهنگی و شباهت آن به دندان‌های دیگرتان باعث می‌شود که ظاهر متمایزی نداشته باشد و لازم نیست که روی دندان‌های سالمتان را هم لمینت بچسبانید.

فرآیند آماده سازی

گاهی اوقات، دندان‌های یک فرد برای نصب فوری لمینت مناسب نیست. در چنین مواردی، ممکن است دندانپزشکان قبل از نصب لمینت، مجبور به انجام اقداماتی برای آماده سازی دندان‌ها باشند. این امر باعث افزایش هزینه‌ها شده و ممکن است بر مدت زمان کار نیز اثر بگذارد. در کل این امر باعث افزایش هزینه‌های نصب لمینت دندان می‌شود.

 در نتیجه شما برای نصب لمینت دندان به بودجه‌ای انعطاف پذیر نیاز دارید.

پیچیدگی روش

 اگر مشکلات دندانی پیچیده تری دارید که باید قبل از قرار دادن لمینت‌ها برطرف شوند، مانند پوسیدگی دندان یا بیماری لثه، هزینه‌ها بیشتر خواهند شد.

روش‌های اضافی

 گاهی اوقات قبل از قرار دادن لمینت‌های دندان، اقدامات دیگری مانند سفید کردن دندان یا درمان ارتودنسی ضروری است. این روش‌های اضافی هزینه کلی درمان را افزایش می‌دهد.

محل قرارگیری دندان‌ها

محل قرارگیری دندان‌های تحت درمان نیز می‌تواند بر هزینه لمینت دندان تاثیر بگذارد. دندان‌های جلوی دهان معمولاً بیشتر دیده می‌شوند و در هنگام قرار دادن لمینت‌ها نیاز به توجه بیشتری به جزئیات دارند، در نتیجه هزینه کلی این عمل را افزایش می‌دهد.

زمان مورد نیاز

مدت زمان لازم برای تکمیل این نصب لمینت‌ها نیز بر هزینه آن تأثیر می‌گذارد. هر چه زمان بیشتری نیاز باشد، هزینه آن هم بیشتر خواهد بود. علاوه  بر این، برخی از دندانپزشکان ممکن است نرخ ساعتی را برای این عمل دریافت کنند.

هزینه دندانپزشک

هزینه مواد سازنده روکش تنها بخشی از قیمت لمینت دندان است. باقی هزینه‌ها مربوط به خود متخصص است که تفاوت اصلی در قیمت فرایند ثابت نصب لمینت دندان در بین دو دندانپزشک را ایجاد می‌کند. هزینه دندانپزشک هم تحت تاثیر فاکتورهای بسیاری است که خودش به یک مقاله جداگانه نیاز دارد، اما در اینجا به تنها چند مورد از آن‌ها به طور گذرا می‌پردازیم:

  • تجربه دندانپزشک. دستمزد یک دندانپزشک تازه کار قطعا در مقایسه با کسی با دهه‌ها تجربه، کمتر است. شما نه تنها هزینه زمانی که به او مراجعه می‌کنید، بلکه هزینه تجربه گرانبهایش تا رسیدن به این نقطه و کیفیت عالی خدماتش را نیز می‌دهید.

  • محل مطب. محل مطب دندانپزشک هم بر روی هزینه خدمات ارائه شده تاثیر می‌گذارد. قیمت ارائه خدمات درمانی در یک دفتر در مرکز یک کلانشهر، در مقایسه با نقاط روستایی یا حومه شهر بالاتر است.

  • متخصص یا دندانپزشک عمومی. متخصص لثه، دندانپزشکی است که تخصص رستوریشن‌های دندانی، از جمله لمینت دندان را دارد. آن‌ها آموزش‌های بیشتری دیده‌اند و تخصصشان، افزایش دستمزد را به همراه می‌آورد. هزینه مراجعه به دندانپزشک‌های عمومی و نصب روکش و لمینت دندان در مقایسه با متخصص، کمتر خواهد بود.

  • شهرت دندانپزشک: شهرت دندانپزشک هم بر هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد. مطب‌ها و دندانپزشک‌ها معروف و معتبر، هزینه بیشتری را دریافت می‌کنند و خدمات بهتری را نیز ارائه می‌دهند.

بیمه

لمینت دندان به دلایل زیبایی یا ترمیمی انجام می‌شود. اینکه بیمه شما انجام لمینت دندان را پوشش دهد یا خیر، به دلیل انجام آن و همچنین موسسه بیمه شما بستگی دارد. بعضی موسسات بیمه، لمینت دندان با اهداف ترمیمی را پوشش می‌دهد. این موارد می‌تواند به منظور ترمیم لب پریدگی یا خرابی و ساییدگی دندان در اثر رفلاکس معده باشد.

معمولاً لمینتی که به دلایل زیبایی (برای مثال برای تغییر شکل یا رنگ دندان) انجام شود، تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد، مگر آنکه موسسه بیمه شما برنامه‌های خاصی برای درمان دندانپزشکی ارائه کند که به ندرت دیده می‌شود.

شرایط خاص شما تعیین کننده مقدار دقیق پرداختی توسط موسسه بیمه خواهد بود. دندانپزشکتان در طول جلسه مشاوره به شما خواهد گفت که لمینت دندان شما در کدام دسته (زیبایی یا ترمیمی) قرار می‌گیرد و حتی می‌تواند درباره احراز شرایط استفاده از امتیازات بیمه نیز به بیمار کمک کند.

روش‌های دیگر

لمینت‌های دندانی معمولاً جزو گرانترین روش زیبایی در دندانپزشکی به شمار می‌روند؛ بنابراین اگر از عهده هزینه آن برنمی‌آیید می‌توانید روش‌های زیبایی دیگر که بسیار ارزانتر از لمینت‌ها هستند مانند کامپوزیت‌های دندانی، روکش‌های زیرکونیا و ... را انتخاب کنید.

همچنین اگرچه لمینت دندان به بازیابی دندان‌ها (چه ظاهر و چه عملکرد) کمک می‌کند، اما به ندرت می‌تواند به تنهایی همه کار را انجام دهند. معمولاً لازم است که قبل از نصب لمینت دندان، بعضی کارهای دیگر هم روی دندان‌هایتان بکنید. این روش‌ها معمولاً مرحله قبل از لمینت انجام می‌شوند تا وضعیت دندان‌ها را به شکل مناسبی در بیاورند.

این روش‌ها هم مثل لمینت ممکن است به دلیل زیبایی یا ترمیمی انجام شوند. در فرایند ترمیم دندان قبل از روکش، از سلامت دندان‌ها قبل از نصب ونیر اطمینان حاصل می‌شود. این فرایندها عبارتند از:

  • بررسی و پاکسازی

  • درمان حساسیت یا پریودنتیت (عفونت و التهاب لثه که باعث تضعیف دندان می‌شود).

  • عصب کشی

  • گاهی اوقات درمان‌هایی مثل اینویزالاین هم باعث تغییر مکان دندان و ایجاد وضعیت بهتر می‌شود.

کلام آخر

به طور کلی همانطور که قبلاً در مقاله ذکر شد، هزینه لمینت دندان بسته به مورد خاص و عوامل شخصی می‌تواند بسیار متفاوت باشد. باید با یک دندانپزشک ماهر برای تعیین دقیق هزینه‌های لمینت با توجه به شرایط خاص شما، مشورت کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید