جای خالی استارتاپ‌ها در نمایشگاه بورس، بانک و بیمه

مرگ خاموش نوآوری در صنعت بیمه؟

کدخبر: ۵۷۸۵۷۵
رویداد بزرگ اقتصادی کشور؛ نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، در حالی از امروز کار خود را آغاز کرده است که صنعت بیمه یکی از کم‌رونق‌ترین بخش‌های آن را به خود اختصاص داده است.
مرگ خاموش نوآوری در صنعت بیمه؟

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که پس از روند صعودی بازار سرمایه در روزهای پایانی سال گذشته، صنعت مالی در این نمایشگاه حضور پررنگی دارد و پیش‌بینی‌ها حاکی از اقبال بیش‌تر سرمایه‌گذاران این حوزه است.

بازدید میدانی نخستین روز نمایشگاه حاکی از آن است که اینشورتک‌ها با وجود ارزشی که این فضا می‌‌تواند برای آن‌ها به همراه داشته باشد و حضور فعال و پررنگ در نمایشگاه سال گذشته، غیبت در نمایشگاه امسال را انتخاب کرده‌اند.

استارتاپ‌های آنلاین صنعت بیمه که از آن‌ها با عنوان «کارگزاران برخط» هم نام برده می‌شود، این روزها در ادامه‌ی دست‌وپنجه نرم کردن با چالش‌های مداوم و تمام‌نشدنی با نهاد ناظر هستند. آنچه در شکل‌گیری این چالش‌ها نقش پررنگی دارد، ورود بیمه مرکزی به لایه‌ی کسب‌وکار استارتاپ‌هاست اتفاقی که نه تنها با روندهای جهانی هم‌سو نیست، بلکه می‌تواند مسیر بلوغ صنعت بیمه در ایران را کُند کند.

بسته شدن درهای تعامل و رنگ باختن امید خروج نهاد ناظر از مرزهای تنظیم‌گری، ریسک کاهش تمایل سرمایه‌گذاران بالقوه‌ی صنعت را هم به همراه دارد؛ اتفاقی که به نظر می‌رسد عدم شرکت‌های نوپای صنعت بیمه در نمایشگاه امسال به آن شتاب می‌بخشد.

 براساس آخرین آمار سالنامه آماری بیمه مرکزی ضریب نفوذ صنعت بیمه در ایران حدود 1.9 است این در حالی است که براساس گزارش‌ها در سال ۲۰۲۱ ضریب نفوذ جهانی بیمه به نزدیک ۷ درصد برآورد شده است. از سوی دیگر در قانون برنامه ششم توسعه هم رسیدن به ضریب نفوذ هفت‌درصدی هدف‌گذاری شده است. حال پرسش این‌جاست که حضور کم‌فروغ صنعت بیمه به‌ویژه‌ی کارگزاران برخط، هم‌سو با این هدف‌گذاری است؟

از سوی دیگر با رشد نمایی فناوری در همه‌ی بخش‌ها و به تبع آن صنعت بیمه، به نظر می‌رسد، در کشورمان اراده‌ی چندانی به تحول دیجیتال در این صنعت وجود ندارد. چرا که سهم فناوری اطلاعات در بزرگ‌ترین رویداد مالی کشور بسیار ناچیز است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید