امضای تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک فارابی، دیجی‌پی و دیجی‌کالا

کدخبر: ۵۷۹۲۴۷
گروه مالی فارابی، دیجی‌پی و دیجی‌کالا در سومین روز از نمایشگاه صنعت مالی، تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک در حوزه توسعه و ارائه ابزارهای مدیریت ثروت امضا کردند.
امضای تفاهم‌نامه همکاری استراتژیک فارابی، دیجی‌پی و دیجی‌کالا

 در این مراسم که در حاشیه پنل گفت‌وگوی مدیران این سه مجموعه انجام شد، رحمان بابازاده مدیرعامل گروه مالی فارابی، حمید محمدی مدیرعامل دیجی‌کالا، هومن امینی مدیرعامل دیجی‌پی و میثم خیرخواه معاون کارآفرینی گروه مالی فارابی در حضور جمعی از اصحاب رسانه و فعالان بازار سرمایه، از نتایج و دستاوردهای این همکاری صحبت کردند.

مدیر عامل گروه مالی فارابی: خدمات فارابی بیش از 80 درصد نیاز سرمایه‌گذاران را پوشش می‌دهد

رحمان بابازاده مدیر عامل گروه مالی فارابی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در بورس اساسا موضوع پیچیده‌ای برای اغلب افرادی است که تاکنون در این بازار حضور نداشته‌اند، گفت: ماهیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و مدیریت ثروت برای بسیاری از افراد مفهوم سخت و پیچیده‌ای است، به‌ویژه زمانی که مفاهیمی نظیر کالای نامشهودی مثل صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا موارد مشابه مطرح می‌شود. از این رو ایجاد دسترسی ساده و عمومی‌سازی خدمات سرمایه‌گذاری در جامعه از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است.

وی ضمن تاکید بر اهمیت «اعتماد» در گسترش فرهنگ سرمایه‌گذاری در جامعه اظهار کرد: به‌عنوان اولین نکته باید به موضوع اعتماد اشاره کنم. در خصوص این موضوع فارابی یک عملکرد و ظرفیت مناسبی دارد که حاصل سال‌ها خدمت‌رسانی و پاسخگویی به نیاز سرمایه‌گذاران است. بابازاده همچنین به موضوع استمرار ارائه خدمات با کیفیت به مشتریان اشاره کرد و گفت: موضوع استمرار ارائه خدمات با کیفیت باعث می‌شود جامعه به‌ این جمع‌بندی برسد که سازمان‌ها و شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توانند بهتر از خود این افراد از دارایی و ثروت‌شان محافظت کنند.

به‌گفته مدیر عامل گروه مالی فارابی «محصول» سومین موضوعی است که باید به آن توجه شود. وی معتقد است برای توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری، باید کالا یا محصولی عرضه شده باشد تا سرمایه‌گذار بتواند از آن بهره‌مند شود. در همین راستا نیز فارابی طیف متنوعی از محصولات و خدمات حوزه سرمایه‌گذاری را اعم از صندوق‌های درآمد ثابت، سهامی و سبدگردانی دارد که می‌تواند نیاز بیش از 80 درصد سرمایه‌گذاران را پوشش دهد.

بابازاده آخرین نکته را مربوط به مقوله «دسترسی» آحاد جامعه به ابزارهای سرمایه‌گذاری دانست و گفت: دیجی‌کالا تعامل و دسترسی گسترده‌ای به افراد جامعه دارد و همین نکته باعث می‌شود شرایط ارائه خدمات سرمایه‌گذاری به آحاد جامعه تسهیل شود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه تمام این موارد موجب دسترسی بهتر سرمایه‌گذاران به خدمات این حوزه و در نهایت آشنایی بیشتر مردم با سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود،‌ اشاره کرد: در شرایط سخت اقتصادی وظیفه خود می‌دانیم با ارائه یک محصول کاربردی در این حوزه،‌ شرایط و فرصت سرمایه‌گذاری ساده را برای آحاد مردم فراهم کنیم.

مدیرعامل دیجی‌کالا: دیجی‌کالا قصد دارد تا سرمایه‌گذاری‌های خرد را جذاب‌تر از قبل کند

حمید محمدی، مدیرعامل دیجی‌کالا نیز در این مراسم درباره همکاری دیجی‌پی با گروه مالی فارابی اظهار کرد: همکاری دیجی‌پی با فارابی از حدود دو سال پیش آغاز شد و امروز بخش کوچکی از هدفی که برای این همکاری تعیین کرده بودیم در قالب یک محصول عملیاتی شده است.

 وی در ادامه با اشاره به فعالیت چند ساله گروه دیجی‌کالا در حوزه تجارت الکترونیک گفت: دیجی‌کالا در ماه به ۴۰ میلیون کاربر سرویس ارائه می‌دهد و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار فروشنده در دیجی‌کالا فعالیت دارند که این آمار زنجیره ارزش ما را شکل می‌دهد و با همکاری با فارابی قصد داریم در بازار سرمایه نیز همراه با دو گروه مشتریان خود و فروشندگان حضور داشته باشیم.

محمدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره هدف‌گذاری این مجموعه برای ایجاد یک پلتفرم جدید توضیح داد: از طریق همکاری با گروه مالی فارابی قصد داریم تا منابع مالی را از «مس مارکت» با یک سری نقشه‌های جذاب و ساده ارائه دهیم و مردم را در سود شریک کنیم و درعین‌حال از همین گردش مالی، برای مشتریان در دیگر خدمات خود استفاده کنیم. در واقع می‌خواستیم یک نقشه سرمایه‌گذاری هوشمند و پویا را به شکل ساده و قابل‌فهم ارائه دهیم.

مدیرعامل دیجی‌کالا با بیان اینکه دیجی‌کالا قصد دارد تا سرمایه‌گذاری‌های خرد را جذاب‌تر از قبل کند، ادامه داد: با قرارداد امروز با فارابی اولین گام‌ها برای جذاب کردن سرمایه‌گذاری خرد برداشته شده و قرار است اتفاقات جذاب‌تر و تنوع در سرمایه‌گذاری رخ دهد. همچنین، یکی از اهداف دیگر دیجی‌کالا در زمینه ورود به بازار سرمایه و همکاری با گروه مالی فارابی، توسعه شخصی‌سازی در مدیریت سرمایه خواهد بود.

معاون کارآفرینی گروه مالی فارابی: کمبود سواد مالی یکی از دلایل بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران است

میثم خیرخواه معاون کارآفرینی گروه مالی فارابی نیز در این گفتگو با اشاره به اهمیت مقوله سواد مالی در جامعه تاکید کرد: براساس آمار منتشر شده توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، حدود 60 میلیون کد بورسی در کشور صادر شده است. این تعداد کد بورسی را هم می‌توان به عنوان یک خبر خوب و هم یک خبر نگران‌کننده به حساب آورد. خبر خوب به این لحاظ که این تعداد کد بورسی نشان‌دهنده دامنه نفوذ بورس در جامعه است و خبر نگران کننده هم مربوط به این موضوع است که اگر این افراد دانش و سواد مالی کافی نداشته باشند، چنین موضوعی را می‌توان به عنوان یک هشدار در نظر گرفت.

به‌گفته معاون کارآفرینی گروه مالی فارابی، کمبود سواد مالی یکی از دلایل نوسانات بازار است و در نهایت این نوسانات و عدم ثبات می‌تواند منجر به بی‌اعتمادی آحاد مردم نسبت به بورس شود. این در حالی است که گسترش استفاده از محصولاتی مانند سرویس مدیریت ثروت فارابی و دیجی‌پی، می‌تواند از طریق تسهیل دسترسی افراد به گزینه‌های متنوع و البته سرمایه‌گذاری امن، نقش مهمی در ایجاد یک بازار سرمایه با ثبات و بالغ در کشور ایفا کند.  

خیرخواه معتقد است به جهت اهمیت موضوع سواد مالی، همه نهادهای مالی وظیفه دارند در این راستا تلاش کنند؛ از همین رو نیز فارابی تصمیم گرفته با ارائه راهکارهای ساده و در دسترس، شرایط یک سرمایه‌گذاری حرفه‌ای را برای عموم فراهم کند.

 خیرخواه در پایان با اظهار امیدواری نسبت به مسیری که فارابی، دیجی‌پی و دیجی‌کالا آغاز کرده‌اند، گفت: امیدوارم روزی به این افتخار کنیم که به جای 60 میلیون کد بورسی، 60 میلیون سرمایه‌گذار با سواد داریم که این افراد بدون اینکه دغدغه‌ای نسبت به پیچیدگی‌های بازار سرمایه‌ داشته باشند، در ابزارهای متنوع و با توجه به ریسک‌پذیری‌شان سرمایه‌گذاری کنند و در نهایت بازار سرمایه با ثبات‌تر و با نوسانات کمتری تجربه کنیم.

مدیرعامل دیجی‌پی: باید یک دیجی‌کالا در بازار سرمایه داشته باشیم

هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی نیز در این مراسم اظهار کرد: ادبیات مالی در سطح جامعه وجود ندارد و مردم یا به بازار سرمایه تعلق دارند یا ندارند و متأسفانه سهم افرادی که در این بازار نیستند هنوز  خیلی زیاد است. برای رفع این مشکل باید یک دیجی‌کالا در بازار سرمایه داشته باشیم، یعنی مردم بتوانند با یک روش ساده وارد بازار سرمایه شوند و انتخاب زیادی داشته باشند. لزوماً این اتفاق به این معنی نیست که یا مردم همگی خبره بازار سرمایه باشند یا ماشین این کار را برای آنها انجام دهد.

وی ادامه داد: دیجی‌پی می‌تواند اکوسیستمی شکل بدهد که نیاز مشتریان برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه مرتفع شود. در این زمینه، ما با دو دسته مشتری سروکار داریم، یکی مشتری که نمی‌داند پولش را کجا سرمایه‌گذاری کند و دیگری اینکه نمی‌داند سرمایه خود را دقیقاً کجای بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کند. البته، یک سری کاربر هم هستند که در بازار سرمایه فعالیت ندارند و هیچ شناختی هم از این بازار ندارند.

 مدیرعامل دیجی‌پی در ادامه بیان کرد: دیجی‌پی قصد دارد تا امکانی فراهم کند که این افراد بدانند در بازار سرمایه چگونه رفتار کنند و باور داریم با این اقدام خود، به رشد تجارت الکترونیکی کمک خواهیم کرد. به گفته امینی، با امضای این قرارداد و سایر همکاری‌های پیشرو، قرار است تا یک دیجی‌کالا در بازار سرمایه با روش‌های هوشمند ایجاد شود.

در پایان بد نیست بدانید محصول مشترک فارابی، دیجی‌پی و دیجی‌کالا در قالب تاسیس یک شرکت مشترک تحت عنوان وستا با چشم‌انداز تبدیل شدن به دیجی‌کالای صندوق‌های بورسی ایران در دستور کار قرار گرفته است. در نخستین گام مخاطبان می‌توانند از طریق اپلیکیشن دیجی‌پی از خدمات سرمایه‌گذاری در صندوق‌های بورسی، سبدگردانی و مشاوره سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند. به گفته مدیران این سه شرکت کاربران این اپلیکیشن به‌زودی می‌توانند از ابزارهای جدید جهت سرمایه‌گذاری در بازارهای طلا، ملک، تامین مالی جمعی و ارز دیجیتال نیز بهره‌مند شوند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید