چرا صندوق درآمد ثابت از بانک بهتر است؟

کدخبر: ۵۸۱۱۲۶
به نظر می‌رسد سرمایه گذاری در سپرده‌های بانکی امن‌ترین و کم ریسک‌ترین راه سرمایه گذاری در بین مردم است.
چرا صندوق درآمد ثابت از بانک بهتر است؟

 اما، نرخ سود ثابت و تورم می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در بانک را افزایش دهد. در کنار سپرده بانکی، صندوق درآمد ثابت نیز یکی از محبوب‌ترین ابزارهای سرمایه گذاری در سراسر جهان است. برخلاف سود سپرده‌های بانکی که ثابت و ماه‌شمار هستند و توسط بانک مرکزی هر چند سال یک‌بار تغییر پیدا می‌کنند، سود صندوق های با درآمد ثابت با توجه به ترکیب دارایی آنها متغیر و به صورت روزشمار است. 

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت چیست؟

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت جز صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ریسک بسیار کم و بازدهی تقریبا مشخص هستند. این صندوق‌ها ترکیب دارایی متنوع‌تری نسبت به سپرده‌های بانکی داشته در نتیجه ریسک کمتری نسبت به سرمایه گذاری در بانک دارند.

مزایای صندوق با درآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت علاوه بر اینکه امکان سرمایه گذاری با پول کم را فراهم می‌سازند، سود روزشمار نیز دارند. این نوع از صندوق‌ها دارای ریسک بسیار کمی بوده و مناسب افراد با ریسک پذیری پایین هستند. بر خلاف سپرده‌های بانکی، صندوق‌های با درآمد ثابت معاف از مالیات بوده و نرخ شکست ندارند. به دلیل نقدشوندگی بالا و سریع صندوق‌ها، سرمایه‌گذاران به راحتی می‌توانند سرمایه خود را همراه با سود روز شمار نقد کنند. یکی از نکات برجسته صندوق‌های سرمایه‌گذاری، داشتن مدیریت فعال است. مدیران سرمایه‌گذاری صندوق‌ها، سعی می‌کنند با اتخاذ تصمیمات و استراتژی‌های مناسب، بازدهی بالاتری را برای صندوق محقق کنند. 

ترکیب دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت چگونه است؟ 

حداقل ۹۰ درصد از دارایی صندوق‌های با درآمد ثابت را اوراق بهادار با درآمد ثابت تشکیل می‌دهند. می‌توان به اوراق اخزا، افاد، اوراق مشارکت، اوراق گام، اوراق اجاره و… اشاره کرد. همچنین این صندوق‌ها علاوه بر اوراق با درآمد ثابت می‌توانند در سپرده بانکی و سهام نیز سرمایه‌گذاری کنند. یکی از مهم‌ترین مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، شفافیت است. به نحوی که سرمایه‌‌گذاران به راحتی می‌توانند صورت‌های مالی صندوق‌ها را که به صورت ماهانه منتشر می شود، مشاهده کنند. همچنین، ترکیب دارایی صندوق از جمله خرید و فروش اوراق، سهام و کلیه درآمد‌های محقق شده صندوق در هر ماه را مشاهده کنند. ترکیب دارایی کم ریسک صندوق‌های با درآمد ثابت امکان سرمایه گذاری کم ریسک را محقق می‌سازد.

انواع صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت به دو نوع اول و دوم تقسیم‌بندی می‌شوند. صندوق‌های با درآمد ثابت نوع اول هر ماه در روز مشخصی سود خود را تقسیم و به حساب سرمایه گذاران واریز می‌کنند. صندوق‌های با درآمد ثابت نوع دوم دارای دوره تقسیم سود در پایان یک دوره نیستند و قیمت هر واحد آن‌ها روزانه افزایش می‌یابد و سود مرکب ایجاد می‌کنند. 

بازدهی تقریبی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت

همان‌طور که اشاره شد بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت تا حد زیادی مشخص است. عمده دارایی این صندوق‌ها را اوراق با درآمد ثابت تشکیل داده و بازدهی اوراق بر اساس تاریخ سررسید مشخص است. همچنین، قیمت اوراق با درآمد ثابت تا پیش از رسیدن به تاریخ سر‌رسید توسط عرضه و تقاضا تعیین می‌گردد. بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت بسته به نوع، مدیریت و ترکیب دارایی می‌تواند متفاوت باشد. در نتیجه، صندوق‌های با درآمد ثابت با توجه تنوع دارایی و مدیریت فعال امکان بازدهی بالاتر از سپرده بانکی و انواع اوراق با درآمد ثابت دارند.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت

می‌توان از طریق صندوق‌های قابل معامله (ETF) و صندوق‌های مبتنی بر صدور و ابطال در صندوق‌های با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کرد. خرید و فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در بازار بورس انجام می‌شود. صندوق‌های قابل معامله (ETF) نماد مخصوص خود را دارند. به راحتی می‌توان با جستجوی نماد هر صندوق در تمام کارگزاری‌های فعال بورسی در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرد. در صندوق‌هایی که نحوه خرید و فروش واحدهای آن‌ها مبتنی بر صدور و ابطال است از طریق سایت صندوق، اپلیکیشن‌ها و مراجعه حضوری، می‌توان سرمایه گذاری را آغاز کرد.

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت برای چه مدت‌زمانی مناسب؟

مدت زمان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت بستگی زیادی به میزان ریسک‌پذیری و اهداف سرمایه‌گذار دارد. به صورت کلی، بازار پول(بانک) و اوراق بادرآمد ثابت برای سرمایه‌گذاری در دوره‌های کوتاه مدت (حداکثر یک‌ساله) مناسب است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید