اگر این نکات را نمی‌دانید پمپ نخرید!

کدخبر: ۵۸۴۹۵۵
استفاده از پمپ‌های آب در برخی از صنایع لازم و ضروری است؛ از این رو استفاده از این وسیله بسیار زیاد است و صنایع زیادی به آن نیاز دارند. برندهای مختلفی وجود دارند که در زمینه تولید و ساخت پمپ‌های آب فعالیت می‌کنند. به همین دلیل نیز انتخاب یک پمپ مناسب و با کیفیت نیاز به‌دقت زیادی دارد. در ادامه 11 نکته طلایی در رابطه با خرید پمپ را به شما معرفی می‌کنیم.
اگر این نکات را نمی‌دانید پمپ نخرید!

استفاده از پمپ‌های آب در برخی از صنایع لازم و ضروری است؛ از این رو استفاده از این وسیله بسیار زیاد است و صنایع زیادی به آن نیاز دارند. برندهای مختلفی وجود دارند که در زمینه تولید و ساخت پمپ‌های آب فعالیت می‌کنند. به همین دلیل نیز انتخاب یک پمپ مناسب و با کیفیت نیاز به‌دقت زیادی دارد.

برخی از نکات در خصوص این وسیله وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردارند که باید قبل از خرید یا انتخاب یک پمپ آب به آنها توجه کند. کاربرد اصلی این وسیله انتقال آب از یک نقطه به نقطه‌ای دیگر یا افزایش فشار جریان آب است. بسیاری از کسب‌وکارها مانند: کارخانجات، کارواش‌ها، قالی‌شویی‌ها و.. برای افزایش جریان آب از این وسیله استفاده می‌کنند. در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما را با نکات مهمی که هنگام خرید پمپ صنعتی باید به آن توجه کنید آشنا کنیم. پس با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

پمپ آب چیست و چه کاربردی دارد؟

پمپ‌های آب وسیله‌ای مکانیکی هستند که از آنها برای انتقال آب و سایر مایعات استفاده می‌شود. این وسیله می‌تواند با افزایش فشار آب، آن را به ارتفاعات بالاتر یا پایین‌تر انتقال دهد. به‌عنوان‌مثال می‌توان از این وسیله برای پرکردن مخازن، استخر و.. استفاده کرد. کاربرد این وسیله بسیار گسترده است و امروزه شاهد تولید و طراحی پمپ‌های مختلفی هستیم که هر کدام دارای یک‌سری خصوصیات فنی هستند. در بازار ایران پمپ‌های صنعتی در برندهای خارجی و ایرانی به فروش می‌رسند که در هنگام خرید آنها باید به نکات مهمی توجه شود.

هنگام خرید پمپ صنعتی باید به چه نکاتی توجه شود؟

اگر قصد خرید یک پمپ صنعتی را دارید باید قبل از خرید حتماً به نکات زیر توجه کنید.

میزان دبی و فشار

کارایی و کاربرد پمپ‌ها بر اساس فشار و میزان دبی آنها سنجیده می‌شود. به همین دلیل اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، میزان دبی آنهاست. اصلی‌ترین کاربرد پمپ‌ها انتقال و جابه‌جایی مایعات مختلف است؛ از این رو باید هنگام خرید پمپ صنعتی بررسی کنید که فشار و دبی آنها چقدر است.

بین فشار و دبی رابطه معکوس وجود دارد. یعنی هر چقدر یک پمپ میزان آب بیشتری را انتقال دهد فشار آن کمتر است و هر چقدر میزان آب کمتری را منتقل کند، فشار آن بیشتر است. حال شما باید متناسب با نیاز خود یک پمپ با میزان دبی و فشار مناسب انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال در کارواش‌ها نیاز است که فشار آب افزایش پیدا کند. در صورتی که برای پر کردن استخر یا مخازن نیاز است که میزان دبی پمپ‌ها بالا باشد تا آب بیشتری را جابه‌جا کنند.

نوع سیال

برای انتقال سیالات مختلف از پمپ‌های متنوعی استفاده می‌شود؛ به همین دلیل توجه به این نکته قبل از خرید یکی از واجبات است. برخی از سیالات دارای غلظت بیشتری هستند و برای انتقال آنها به انرژی بیشتری و پمپ‌های قوی‌تری نیاز است. در صورتی که مایعات رقیق مانند آب، برای انتقال قدرت کمتری می‌خواهند. همچین بعضی از سیالات خاصیت خورندگی دارند که لازم است از پمپ ضد اسید یا همان پلیمری استفاده کنید. از جمله سیالاتی که با پمپ‌های صنعتی قابل‌انتقال هستند عبارت‌اند از:

  • آب شهری
  • آب کشاورزی
  • فاضلاب‌های شهری و صنعتی
  • مواد شیمیایی و مواد سمی
  • مواد اشتعال‌پذیر و سوختنی مانند نفت

و....

مشخصات فیزیکی و فنی

هر کدام از پمپ‌های موجود در بازار دارای یک‌سری مشخصات فیزیکی و فنی هستند. از این رو کیفیت و عملکرد همه آن‌ها یکسان نیست. برای انتخاب بهترین پمپنیاز است که ابتدا به مشخصات فنی آن توجه داشته باشید. از جمله مشخصاتی که باید به آن توجه کرد می‌توانیم به مواردی مانند: محدوده درجه حرارت، دمای کاری، میزان گرانروی یا ویسکوزیته و.. اشاره کنیم.

دمای کاری

اگر قصد دارید از پمپ‌ها برای انتقال سیالات با دمای بالا استفاده کنید، هنگام خرید حتماً باید به دمای کاری آن توجه کنید. دمای کاری در واقع همان میزان حرارتی است که یک پمپ می‌تواند تحمل کند. در صورتی که میزان دمای سیال از دمای کاری پمپ‌ها بیشتر باشد، باعث آسیب به بدنه و موتور آن می‌شود. یکی از پمپ هایی که توانایی انتقال سیالات با دمای بالا را دارد، پمپ روغن داغ است.

محدوده درجه حرارت

موتورپمپ‌ها بعد از مدتی روشن بودن به دلیل اصطکاک‌های داخلی گرم می‌شوند. هر چقدر مدت زمان بیشتری روشن باشد، دمای موتور آن بالاتر می‌رود؛ به همین دلیل برخی از پمپ‌ها برای سردشدن و افزایش میزان بازدهی نیاز به استراحت دارند. محدوده درجه حرارت موتور یکی دیگر از نکاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه شود. برخی از پمپ‌ها قابلیت تحمل درجه حرارت‌های خیلی بالا را دارند و عملکرد آنها کاهش پیدا نمی‌کند.

میزان گرانروی یا ویسکوزیته

ویسکوزیته یا میزان گرانروی به معنی غلظت یک مایع است. همان‌طور که به آن اشاره کردیم پمپ‌ها قادر به انتقال سیالات مختلف با غلظت‌های متفاوتی هستند. از این رو توجه به این نکته نیز بسیار مهم است. میزان گرانروی یا ویسکوزیته در پمپ‌های مختلف متفاوت است و باید این موضوع از فروشنده پرسیده شود.

ظرفیت و مقدار آبدهی

پمپ‌ها ظرفیت و میزان آبدهی متفاوتی دارند؛ یعنی هر کدام از آنها توانایی انتقال مقدار آب متفاوتی دارند. در صورتی که پمپ خریداری شده از ظرفیت کمتر از آنچه که شما نیاز دارید برخوردار باشد، موتور آن در اثر فشار زیاد خراب خواهد شد. به همین دلیل توجه به قدرت موتور و ظرفیت انتقال آب از دیگر نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

ارتفاع آبدهی

بسیاری از افراد از پمپ‌های آب برای انتقال آن به ارتفاعات بلندتر استفاده می‌کنند. پمپ‌های موجود در بازار، ارتفاع آبدهی متفاوتی دارند. قبل از خرید باید توجه داشته باشید که می‌خواهید آب را تا چه ارتفاعی انتقال دهید و متناسب با نیاز خود اقدام به خرید پمپ کنید.

منبع مکش

برای مکش آب از منابع مختلف نیاز به پمپ‌های متفاوت است. به‌عنوان‌مثال برای مکش آب از چاه، رودخانه، دریا و.. به پمپ‌های با مشخصات متفاوت نیاز است. از این رو هنگام خرید باید توجه داشته باشید که منبع مکش چیست و متناسب با آن اقدام به خرید کنید.

نوع برند تولید کننده

همان‌طور که می‌دانید محصولات برندهای مختلف از لحاظ کارایی، عملکرد، قطعات، کیفیت و قیمت باهم متفاوت هستند. معمولاً بیشتر افراد در انتخاب محصولات برندهای مختلف دچار تردید می‌شوند و نمی‌دانند کدام برند کیفیت بهتری دارد. در بازار ایران پمپ‌هایی از برندهای بسیار مختلف وجود دارد که کار انتخاب را دشوار می‌کنند. با این وجود توجه به نکات گفته شده تا حدود زیادی می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین پمپ را انتخاب کنید. توجه داشته باشید گران قیمت بودن پمپ‌ها لزوماً به معنی با کیفیت بودن آن‌ها نیست.

شرکت آبروان به عنوان یکی از تولیدکنندگان پمپ های صنعتی در ایران، محصولات خود را با ضمانت و خدمات پس از فروش به بازار عرضه کرده است. این شرکت با بیش از 2 دهه سابقه باکیفیت ترین محصولات را برای هموطنان تولید می‌کند. شما میتوانید برای آشنایی با محصولات آبروان با جستجوی پمپ سازی آبروان در گوگل به وبسایت این شرکت مراجعه کنید.

تولیدکننده پمپ های صنعتی

توجه به توضیحات نوشته شده در دفترچه راهنما

بهترین راهی که شما می‌توانید برای کسب اطلاعات در مورد پمپ‌ها استفاده کنید مطالعه دفترچه راهنما یا همان کاتالوگ همراه پمپ‌هاست. در این دفترچه‌ها اطلاعات مربوط به مشخصات فنی، بدنه، قدرت موتور و.. در مورد پمپ‌ها با جزئیات نوشته شده است. شما با خواندن دفترچه راهنما می‌توانید اطلاعات خوبی به دست آورید.

جمع بندی نهایی

به طور کلی می‌توانیم بگوییم که کاربرد اصلی پمپ‌ها انتقال سیالات مختلف است. امروزه از این وسیله برای کاربردهای بسیار متنوعی استفاده می‌شود. در صنایع مختلف برای انتقال مایعات از پمپ‌های با مشخصات و ویژگی‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. برای خرید یک پمپ صنعتی با کیفیت و مناسب باید قبل از خرید به نکات گفته شده در این مقاله توجه کنید. با این کار شما می‌توانید متناسب با نیاز خود بهترین محصول را انتخاب کنید.

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید