گاو صندوقی ایمن برای دارایی های دیجیتال خود انتخاب کنید ! ولت گرم یا سرد؟ مسئله این است

کدخبر: ۵۸۷۲۵۹
در دنیای کریپتوکارنسی چه کهنه کار باشید و چه تازه کار، تا به امروز حتما کلمه ولت یا کیف پول ارز دیجیتال به گوشتان خورده است. چرا که ولت ها یکی از اساسی ترین بخش های سازنده دنیای کریپتو به شمار می آیند.

 کیف پول های دیجیتال تا حدودی شبیه به حساب بانکی شما هستند و دارایی های شما در آن  نگه داری می شوند. با این تفاوت که حساب بانکی پول فیزیکی شما را درون خود نگهداری می کند اما ولت ها دارایی های دیجیتالی شما (مانند ارزهای دیجیتال یا NFTها) را حفظ خواهند کرد.

با همین چند خط توضیحات می توان به ارزش کیف پول ارز دیجیتال و انتخاب آن پی برد. با پارسیان کریپتو در ادامه مقاله همراه باشید تا مفهوم کیف پول ارز دیجیتال را بررسی کرده و بهترین ولت ها را با توجه به کارایی آن ها به شما عزیزان معرفی کنیم.

کیف پول ارز دیجیتال یا ولت (Wallet) چیست؟

کیف پول ارز دیجیتال یا ولت (Wallet) چیست؟

در پاسخی ساده به سوال کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ می توان گفت: ولت یک گاوصندق نرم افزاری است که وظیفه ی حفظ و نگهداری دارایی های دیجیتالی شما را بر عهده دارد. Wallet.ها تعامل را بین کاربران و فضای بلاک چین برقرار می کنند. کیف پول های دیجیتالی با بلاکچین های مختلف ارتباط برقرار می کنند تا کاربران بتوانند دارایی های خود را بفرستند، رمزارزی دریافت کنند و بر جزئیات حساب خود نظارت داشته باشند.

به یاد داشته باشید که کیف پول های ارز دیجیتال در اصل خود دارایی شما را نگهداری نمی کنند، بلکه حاوی اطلاعات دسترسی به حساب شما هستند. با این اطلاعات شما می توانید به دارایی خود در فضای بلاکچین دسترسی پیدا کرده و شروع به تعامل و معامله با دیگر کاربران این فضا کنید. در ادامه با روند اجرایی این پروسه آشنا خواهیم شد.

کارکرد ولت ها در بلاکچین چگونه است؟

برای آگاهی از عملکرد کیف پول ارز دیجیتال ابتدا باید با دو مفهوم کلید خصوصی و کلید عمومی آشنا شوید. در واقع کلید های خصوصی و عمومی مربوط به بلاکچین هستند و امکان تعامل را بین کاربران فراهم می کنند.

کلید خصوصی (Private Key): هر آدرس کیف پول یک کلید خصوصی منحصر به فرد خود را دارد. این کلید همانند رمز شخصی شما در حساب بانکیتان است و به شما اجازه ی دسترسی به دارایی های دیجیتالی مربوط به آدرس خودتان را می دهد. طبیعی است که هیچکس به غیر از خودتان نباید کلید خصوصیتان را داشته باشد. چرا که با داشتن آن می تواند به حساب شما و دارایی هایتان دسترسی پیدا کند.

تولید کلید خصوصی توسط توابع هش صورت می گیرد و در نهایت رشته ای اعداد و حروف را به کاربران به عنوان کلید خصوصی تحویل می دهد. نمونه ای از کلید خصوصی را در زیر مشاهده می کنید:

03bf350d2821375158a608b51e3e898e507fe47f2d2e8c774de4a9a7edecf74eda

کلید عمومی (Public Key): کلید عمومی در واقع از کلید خصوصی ساخته می شود و مانند private key شامل اعداد و حروف متوالی است. البته فرایند بدست آوردن کلید خصوصی یک طرفه است و با داشتن کلید عمومی نمی توان کلید خصوصی را بدست آورد. آدرس کیف پول دیجیتالی برگرفته از کلید عمومی است و همانند شماره حساب شما عمل می کند. کاربران برای واریز ارز و امور دیگر می توانند کلید عمومی  خود را به اشتراک بگذارند و این کار هیچ خطری برای آن ها ندارد.

99b1ebcfc11a13df5161aba8160460fe1601d541

انواع ولت ها

کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد و کاربران با توجه به نیازهای خود آن ها را انتخاب می کنند. امنیت،رابط کاربری، پشتیبانی از ارزهای مختلف و ویژگی های متعدد دیگر که هر ولت دارد، سبب ایجاد انواع ولت ها می شود. در اینجا انواع کیف پول ارز دیجیتال را بررسی خواهیم کرد.

کیف پول گرم یا نرم افزاری (Hot Wallet)

کیف پول گرم یا نرم افزاری (Hot Wallet)

ویژگی این دست از کیف پول ها، آنلاین بودن آن هاست و شما برای استقاده از این دسته wallet ها نیاز به دسترسی به اینترنت دارید. از این رو کیف پول های گرم می توانند مورد حمله هکر ها قرار بگیرند و استفاده از آن ها عاری از خطر نیست. اگر می خواهید یک نمونه از این دسته را انتخاب کنید، باید در انتخابتان حساسیت کامل به خرج داده و نمونه ای معتبر را بر گزینید.

کیف پول سرد یا سخت افزاری (Cold wallet)

 

کیف پول سرد یا سخت افزاری (Cold wallet)

یک نوع از انواع کیف پول ارز دیجیتال، کیف پول سخت افزاری است که  یک دستگاه فیزیکی و ملموس است که به منظور محافظت از دارایی‌ها و سرمایه‌های حاصل از ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. افراد می‌توانند با توجه به تنوع محصولات در این زمینه، یک کیف پول مناسب برای خود انتخاب کنند. با وجود کیف پول‌های نرم افزاری هکرها ممکن است بتوانند راه نفوذی به دارایی‌ًهای افراد داشته باشند. در حالی که کیف پول‌های سخت افزاری این امکان را برای هکرها به صفر رسانده است. به عنوان مثال، فرض کنید شما تمام عکس‌هایتان را در حافظه داخلی (Internal) کامپیوتر نگهداری کرده‌اید.

معرفی بهترین کیف پول های ارز دیجیتال

در این بخش به معرفی چند کیف پول برتر ارز دیجیتال اعم از گرم و سرد می پردازیم. شما می توانید با توجه به نیاز خود و ویژگی های این کیف پول ها، یک یا چند ولت را برای امور خود انتخاب کنید. 4 تا از بهترین کیف پول ارز دیجیتال در سال 2023 :

متامسک ; بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای آیفون و اندروید

کیف پول متامسک (MetaMask) از زمان عرضه شدن تا به حال همواره یکی از بهترین ولت های ارزهای دیجیتال بوده است و قطعا در لیست ولت های برتر قرار می گیرد. این کیف پول دارای رابط کاربری بسیاری ساده و سریع است که به کاربران امکان دسترسی به هزاران توکن توکن و برنامه غیرمتمرکز در شبکه اتریوم را می دهد.

متامسک همچنین با بیش از ۳۰ میلیون کاربر فعال ماهیانه از محبوب ترین کیف پول های اتریوم است. متامسک طراحی جذاب و ساده ای دارد که به خصوص برای کاربران تازه کار می تواند انتخاب عالی باشد تا بتوانند با آن اقدام به ذخیره و ارسال ارزهای دیجیتال سازگار با اتریوم و تعامل با برنامه های غیرمتمرکز کنند.متامسک همچنین به دلیل سازگاری با سایر راه حل های بلاکچین اهمیت دارد.

کاربران می توانند تقریبا هر شبکه بلاکچین ی را به برنامه‌ی کیف پول متامسک اضافه کنند. ولت MetaMask به طور کامل از شبکه های محبوب وب ۳ از جمله زنجیره هوشمند بایننس ، پالیگان و اولانچ پشتیبانی می کند.کاربران همچنین می توانند به فروشگاه های محبوب ان اف تی مانند اوپن سی دسترسی داشته باشند و با اتصال مستقیم به کیف پول انواع کلکسیون ها را مبادله کنند.

تراست ولت ; یکی از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای ایرانیان

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) احتمالا شناخته شده ترین کیف پول موجود در بازار کریپتو و از بهترین کیف پول های ارز دیجیتال برای آیفون و اندروید است. تراست ولت با رابط کاربری ساده و راحت ، پشتیبانی داخلی از برنامه های غیرمتمرکز و ان اف تی و پشیتبانی از سطح بی سابقه ای از دارایی های دیجیتال ، انتخاب اول بسیاری از معامله گران در بازار کریپتو است.

کیف پول تراست ولت برنامه رسمی صرافی معروف بایننس است، اما با وجود این همچنان یک کیف پول غیرحضانتی است، به این معنی که کلیدهای خصوصی شما را نگه نمی دارد و کاربر مسئولیت حفاظت آنها را بر عهده دارند.کیف پول Trust Wallet بیش از ۴۰ بلاکچین را پشتیبانی می کند، به این ترتیب می توانید طیف گسترده ای از دارایی های دیجیتال را در این کیف پول ذخیره کنید.

لجر نانو اس ; از امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال

لجر نانو اس  از امن ترین کیف پول های ارز دیجیتال

لجر نانو اس (Ledger Nano S) را می توان بهترین کیف پول سخت افزاری  دانست. این ولت سرد با پشتیبانی از تعداد زیادی از دارایی های دیجیتال، چارچوب امنیتی فشرده و قابلیت‌ های معاملاتی دیگر، از دید برخی ، امن ترین کیف پول ارز دیجیتال موجود در بازار کریپتو است. کاربرانی که تجربه بیشتری در دنیای کریپتو داشته باشند ، می دانند که لجر یکی از نام های شناخته شده دنیای کریپتو است.

که حالا با کیف پول های سخت افزاری خود توانسته اعتماد بسیاری از سرمایه گذاران حرفه ای را جلب کند و به مطمئن ترین کیف پول ارز دیجیتال در بین علاقه‌مندان تبدیل شود. شرکت لجر به دلیل استفاده از سکیور المنت (Secure Element)، تراشه های بسیار پیشرفته ای که در گذرنامه ها، کارت های اعتباری و سیستم های پرداخت استفاده می شوند ، لایه امنیتی قوی را به محصولات خود اضافه کرده است.

اولین کیف پول لجر، نانو اس در آپریل ۲۰۲۲ به نانو اس پلاس ارتقا یافت که با صفحه نمایش ارتقا یافته، حافظه بالاتر و یک پورت USB 3.0 عرضه شد. این ارتقای لجر نانو اس را در مقایسه با برادر بزرگترش، لجر نانو ایکس که خودش کیف پول بسیاری امن و قوی بود، حتی قوی تر هم کرد.

این کیف پول ایمن هم اکنون با قیمتی بین ۴٫۲ تا ۵٫۴ میلیون تومان در بازار موجود است. هرچند کیف پول لجر با این محدوده قیمت در دسته کیف پول های سخت افزاری میان رده قرار می گیرد، اما امنیتی بالا را به وجود آورده که حتی برای سرمایه گذران حرفه ای هم جذاب است.

بلو ولت ؛ از بهترین ها برای معامله بیت کوین

بلو ولت (BlueWallet) یکی از کیف پول هایی است که تنها برای معامله بیتکوین به کار می رود. کیف پول بلو ولت به خصوص برای کاربرانی جذاب است چندان علاقه ای به نرم افزارهای پیچیده تر ندارند ، اما همچنان می خواهند از برنامه ای با رابط کاربری ساده و با ویژگی ادغام با شبکه لایتنینگ بیتکوین بهره ببرند.

کیف پول بلو ولت علاوه بر کارکردهای عادی مانند ارسال، دریافت و ذخیره بیتکوین، به کاربران اجازه می دهد که تراکنش های دسته ای را انجام داده، هزینه ها را سفارشی کنند و همینطور یک اتصال Tor برای حفظ حریم خصوصی را نیز فراهم می کند. یکی دیگر از مزایای بسیار عالی کیف پول BlueWallet ادغام آن با شبکه لایتنینگ است ، یک راهکار لایه دوم که پرداخت های همتا به همتا را بسیار سریع تر از شبکه لایه‌ی یک بیتکوین انجام می دهد. با توجه به آمار تعداد نصب توسط ایرانیان، می‌توان این ولت را نیز به عنوان بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان معرفی نمود.

سخن پایانی

ولت یا کیف پول از مهمترین ابزارهای حوزه کریپتو به حساب می آیند. دراین مقاله  تیم تخصصی پارسیان کریپتو به بررسی مفهوم کیف پول ارز دیجیتال یا ولت  پرداختیم انواع آن ها را معرفی کردیم و فهرستی از 4 ولت برتر را گردآوری کردیم. کیف پول هایی که در این مقاله ذکر شدند، تنها بخشی از کیف پول های فراوان موجود در بازار کریپتو هستند که به سبب امنیت، سازگاری بالا ، رابط کاربری ساده و قابلیت های دیگر خود محبوب ترین و برترین ها محسوب می شوند. می توانید با توجه به نیاز خود یکی از کیف پول های معرفی شده در مقاله را انتخاب کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید