دلار یا تتر، کدامیک برای حفظ ارزش سرمایه استفاده بیشتری می شود؟

کدخبر: ۵۹۶۱۰۶
این روزها حفظ سرمایه از کسب درآمد هم مهم‌تر است. از آنجایی که دلار و قیمت آن تأثیر بسیار زیادی بر قیمت‌ها دارد، خیلی از افراد برای حفظ سرمایه و فرار از تورم، به خرید دلار روی می‌آورند.
دلار یا تتر، کدامیک برای حفظ ارزش سرمایه استفاده بیشتری می شود؟

 شکی نیست که این روش درست و منطقی است. اما با وجود ارز دیجیتالی به نام تتر آیا باید باز هم به دنبال دلار کاغذی بود؟ اصلا به طور کلی کدام بهتر است و باید کدام را انتخاب کنیم؟ دلار یا تتر کدامیک برای حفظ ارزش سرمایه استفاده بیشتری می شود؟

بررسی نقش دلار در اقتصاد ایران و مهارم تورم ریالی

بعد از حمله اتمی آمریکا به ژاپن در جنگ جهانی دوم (آگوست 1945) سلطه آمریکا بر اقتصاد و سیاست دنیا بیش از پیش شد. درست از همان زمان بود که دلار در اقتصاد ایران و بسیاری از کشورهای دنیا حرف اول و آخر را زده است. اکنون قیمت‌گذاری همه‌چیز در سطح جهانی بر اساس بهای دلاری صورت می‌گیرد و صادرات و واردات کشورها که بخش مهمی از بودجه سالانه را تشکیل می‌دهدT براساس قیمت دلاری کالاها است. کشور ایران نیز از این قاعده مستثنا نبود و دلار در اقتصاد و به ویژه درآمدهای نفتی آن تاثیر بسزایی داشته و دارد.

اما اگر دقت کرده باشیدT به دلایل مختلفی که تورم در اقتصاد ایران به وجود می‌آید؛ تقاضا برای دلار بیشتر می‌شود.

زیرا مردم می‌دانند خرید دلار راهی برای حفظ سرمایه و روشی برای زنده‌ ماندن از تورم افسار گسیخته به شمار می‌آید. اگر تورم را به صورت میانگین 30 درصد فرض کنیم (که در برخی از بخش‌های تولیدی به مراتب بیشتر است) درصورت حفظ سرمایه به صورت ریال، یعنی 30 درصد ارزش آن از بین می‌رود.

به طور مثال اگر 100 میلیون تومان به صورت ریالی داشته باشید، سال آینده ارزش آن، 70 میلیون تومان امروز خواهد بود! از این رو اغلب مردم ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به دلار یا طلا تبدیل کنند. چرا که هیچوقت ارزش آن‌ها کمتر نمی‌شود. طبق آمار، رشد ارزش دلار همواره بیشتر از تورم بوده و سرمایه گذاری در آن از بی‌ارزش شدن پول جلوگیری می‌کند.

مزایا و معایب سرمایه گذاری روی دلار

در حال حاضر، اکثر مردم برای جلوگیری از کم‌ارزش‌تر شدن سرمایه و دارایی خود، دلار می‌خرند. پس همانند سال‌های گذشته، حفظ سرمایه مهم‌ترین مزیت خرید دلار است. اما به طور کلی نگهداری از اسکناس کار درستی نیست. اگر بخواهیم دقیق‌تر نگاه کنیم نمی‌توانیم امنیت آن را به صورت صد در صدی تضمین کنیم.

پس عدم تضمین امنیت، اولین عیب دلار کاغذی است. در مرحله دوم، ممکن است نتوانید فروشنده یا خریدار دلار کاغذی پیدا کنید. بنابراین، به عبارت دیگر دسترسی‌پذیری و نقدینگی دلار کاغذی نیز کم است.

در اینجا نگاه‌ها به سمت تتر معطوف می‌گردد و این پرسش مطرح می شود که آیا بهتر نیست تتر بخریم؟ می‌توان گفت تتر همان دلار دیجیتالی است.

ارزش تتر همواره ثابت و برابر با یک دلار است و می‌تواند جایگزین دلار قلمداد شود. بسیاری از تریدرها و سرمایه‌گذاران در هنگام ریزش قیمت یک ارز دیجیتال (مثل بیت کوین) دارایی ریالی خود را به تتر تبدیل و سپس بیت کوین می‌خرند.

دلیل این کار آن‌ها، امید به افزایش دوباره قیمت بیت کوین و کسب سود است. در ضمن صرافی داخلی، باید تتر را از منابع خارجی (که اصلی‌ترین آن شرکت تتر است) تأمین کند. در غیر این صورت از دیگر شرکت‌ها یا واسطه‌ها تتر مورد نیاز خود را تأمین می‌کند.

نکته: اگر به دنبال بهترین و امن ترین راه برای خرید تتر در ایران هستید؛ ایرانیکارت  خرید usdt با بهترین قیمت  و کارمزد صفر، ارائه می دهد.

تتر بازیکن تازه نفس ایرانی‌ها برای مقابله با تورم

قبل از هر چیز به سؤال مهم در مورد دلار و تتر بپردازیم. چرا قیمت تتر و دلار فرق دارد؟ همین الان اگر 1000 تومان را کارت به کارت کنید، 720 تومان کارمزد تراکنش شماست. یعنی 1720 تومان از حساب بانکی شما کم می شود! تتر نیز به دلیل کارمزد شبکه (یا کارمزد خرید از صرافی)، ارزپاشی بانک مرکزی و حتی عرضه و تقاضایی که برای پول کاغذی و پول دیجیتالی وجود دارد، ممکن است کمی با قیمت دلار متفاوت باشد.

دولت می‌تواند با ارزپاشی قیمت دلار را کم کند. اما تتر همیشه یک دلار می‌ماند. معمولا بین 200 تا 1000 تومان، تتر قیمت بیشتری نسبت به دلار کاغذی دارد. معمولا وقتی تقاضا برای تتر بیشتر می‌شود، اختلاف قیمت آن‌ها نیز بیشتر می‌شود و سود بیشتری برای سرمایه‌گذاران دارد.

مزایا و معایب خریداری و نگهداری تتر

اما تتر چه مزایا و معایبی دارد؟

  • نقطه قوت تتر در امان بودن آن از نوسانات غیرعادی است. به عبارتی دیگر تتر یک استیبل کوین یا ارز پایدار به شمار می‌رود. تتر نیز طبق روال خاصی و تحت نظر بانک مرکزی ایالات متحده در دسترس قرار می‌گیرد. پس همانند دلار، تتر نیز پول با پشتوانه قوی به شمار می‌آید. اگر چه جزو ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود، اما همانند آن‌ها نوسانات غیرعادی ندارد. از این رو حتی بیشتر از بیت کوین خرید و فروش می‌شود و میزان تراکنش آن در یک روز معاملاتی، حدود ۳ برابر بیت کوین است.

  • تتر روی بلاکچین‌های مختلفی مانند ترون، اتریوم و ... قابل تراکنش است.

  • تتر به واسطه شبکه‌های بلاک چینی مختلف که در بستر آن‌ها فعالیت می‌کند، امنیت بالایی دارد. شما برای نگهداری از آن‌ها صرفا یک کیف پول امن نیاز دارید، نه یک گاوصندوق!

  • همانطور که استفاده از یک عابر بانک یا همراه بانک برای تراکنش‌ها و انتقالات مالی راحت‌تر است، پلتفرم‌ها و ابزارهای دیجیتالی نیز راحت‌تر هستند. از این رو انتقال و تراکنش تتر در یک کیف پول امن، راحت‌تر از پول کاغذی است.

  • از طرفی تتر همواره در دسترس و قابل خریداری است. ممکن است که امروز برای خرید دلار به خیابان می‌روید هیچ صرافی یا فردی که فروشنده دلار باشد پیدا نکنید! اما قطعا می‌توانید از صرافی‌های معتبر آنلاین، به اندازه قابل‌توجهی تتر بخرید.

  • تهیه دلار کاغذی سخت است. از طرفی ممکن است دلار کاغذی جعلی باشد. اما تتر را اگر از طریق معتبر و امن بخرید، هرگز جعلی نخواهد بود. تبدیل آسان و ساده به سایر ارزهای دیجیتال از دیگر مزایای خرید تتر است.

معایب این ارز دیجیتال چیست؟

  • تتر به دلیل نوسان بسیار کمی که دارد پتانسیل چندانی برای سرمایه‌گذاری ندارد (البته این موضوع در ایران صحیح نیست).

  • خرید تتر فقط از طریق پلتفرم‌ها و سایت‌های معتبر قابل قبول است.

  • امنیت تترهای شما، بستگی به امنیت کیف پول نرم‌افزاری دارد. اگر کیف پول نرم‌افزاری شما به اندازه کافی امن نباشد (یا گوشی و یا لپ تاپ شما گم شود و یا گذرواژه‌ی کیف پول دیجیتالی خود را فراموش کنید) در استفاده از آن‌ها به با مشکل مواجه خواهید شد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم به جای صرافی‌های خارجی، حتما از صرافی ایرانیکارت که پشتیبانی بسیار قوی دارد استفاده کنید تا در صورت بروز هرگونه مشکل بتوانید به راحتی آن را حل کنید.

کدام بهتر، است تتر یا دلار؟

به دلیل اینکه دلار نوسان قیمت زیادی در بازار ایران دارد و می‌توان از طریق خرید و فروش آن سود کرد، هم ابزاری برای حفظ سرمایه و هم روشی برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آید. از طرفی اقتصاد و تجارت جهانی بر اساس دلار است و این خود اعتبار این ارز را نشان می‌دهد.

اگر به سوال ابتدای مقاله که پرسیدیم دلار یا تتر کدامیک برای حفظ ارزش سرمایه استفاده بیشتری می شود برگردیم، می‌بینیم متاسفانه هر روز پول ملی بی‌ارزش‌تر می‌شود و خیلی از افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود آن را تبدیل به ارزهای با پشتوانه یا طلا می‌کنند.

دلار معمولا بهتر از طلا است چرا که طلا ممکن است تقلبی باشد. اگر به مقدار افزایش قیمت در بازارهای سرمایه مختلف هم نگاه کنیم خواهیم دید ارزهای خارجی به‌مراتب رشد قیمتی بیشتری داشتند. در حالی که طلا و بازار مسکن رشد قیمتی کمتری داشته‌اند.

اما با توجه به آنچه در مقاله اشاره شد، تتر گزینه بهتر، ساده‌تر، دسترس‌پذیرتر و امن‌تری نسبت به دلار کاغذی برای سرمایه گذاری است.

اگر به اطلاعات بیشتری درباره مقایسه دلار و تتر نیاز دارید، به منبع این مطلب در مجله ایرانیکارت مراجعه کنید. چرا که در آن با جزییات و نکات بیشتر، دلار و تتر مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته‌اند.

نتیجه‌گیری

در این مقاله به بررسی مزایا و معایب خرید دلار و تتر برای حفظ سرمایه پرداختیم. در این که باید با خرید دلار یا تتر از بی‌ارزش‌تر شدن دارایی خود جلوگیری کنیم شکی نیست. اما با توجه به همه جوانب می‌توان گفت خرید تتر بهترین، ساده‌ترین و البته هوشمندانه‌ترین کاری است که می‌توانید برای حفظ سرمایه خود انجام دهید. کافی است در صرافی ایرانیکارت ثبت‌نام کنید و به‌سادگی هر چه تمام‌تر، دارایی خود را به تتر تبدیل کنید تا خیالتان از کم‌ارزش‌ شدن پول و عقب افتادن از تورم افسارگسیخته فعلی راحت باشد.

منبع: iranicard.ir/blog/tether-or-dollar

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید