5 عامل موثر در قیمت الکتروموتور

کدخبر: ۵۹۸۵۹۵
یکی از پرکاربردترین تجهیزات در صنعت، الکتروموتورها هستند. الکتروموتور را می‌توان منشا تمام فناوری‌های بشر تا قرن ۲۱ دانست.

 وظیفه این دستگاه، این است که انرژی الکتریکی را به انرژی حرکتی تبدیل کند. به همین دلیل عملکرد بالای آن اهمیت بسیاری دارد. با این‌حال نمی‌توان تاثیر قیمت خرید الکتروموتور AC و DC را نادیده گرفت. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم 5 عامل موثر در قیمت الکتروموتور را بررسی کنیم.

قیمت خرید الکتروموتور

عوامل موثر در قیمت خرید الکتروموتور AC و DC

عوامل مختلفی بر روی قیمت خرید الکتروموتور AC و DC تاثیر دارند. با این‌حال، باید هنگام خرید، به مهم‌ترین عومل دقت کرد. به همین دلیل، 5 مورد از مهم‌ترین عوامل را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

تولیدکننده و یا برند دستگاه

شاید برای بسیاری از افراد تعجب‌برانگیز باشد که حتی در تولید قطعات صنعتی نیز باید برند و تولیدکننده را در نظر بگیریم. این عامل، برخلاف بسیاری از افراد، اهمیت بالایی دارد. دلیل اهمیت آن، این است که برندهایی که به کمک نوآوری و استفاده از نیروی متخصص، اقدام به تولید تجهیزات می‌کنند؛ برای حفظ جایگاه برند خود، محصولات خود را با کیفیت بالایی تولید می‌کنند.

ممکن است تصور کنید که شکل ظاهری و یا خصوصیات کلی یک محصول، در طول زمان تغییر نکرده‌است؛ اما برندها و تولیدکننده‌های برتر، همواره در خصوصیات و ویژگی‌های اصلی الکتروموتورها تغییراتی ایجاد می‌کنند تا طول عمر، توان کاری و همچنین سایر ویژگی‌های آن‌ها را بهبود ببخشند. به همین دلیل، بین برندهای مختلف، با سابقه و کیفیت متفاوت، تفاوت قیمتی وجود دارد.

پوسته و فریم به‌کار رفته در الکتروموتور

برای تولید پوسته و فریم الکتروموتورها از دو روش استفاده می‌شود که همین موضوع می‌تواند بر روی قیمت الکتروموتور تاثیر زیادی داشته باشد. برای تولید پوسته الکتروموتورهای با کیفیت بالا، اغلب از فناوری ریخته‌گری استفاده می‌شود. سپس از فرایند تراشکاری استفاده می‌شود که برای این فرایند از بهترین تکنولوژی استفاده می‌کنند.

با این‌حال برندهایی هستند که فرایند پوسته‌سازی خود را برون‌سپاری می‌کنند؛ یعنی برعهده سایر شرکت‌ها قرار می‌دهند. این نوع الکتروموتورها، قیمت ارزان‌تری دارند و ممکن است خریداران تفاوت آن‌ها را متوجه نشوند.

سیم پیچ الکتروموتور

نوع سیم‌پیچ و تاثیر آن در قیمت الکتروموتور

یکی از اجزای الکتروموتورها سیم‌هایی هستند که برای تولید استاتور یا سیم‌ پیچ الکتروموتور استفاده می‌شوند. جنس این سیم‌ها نه‌تنها در کیفیت محصول نهایی تاثیر دارد؛ بلکه می‌تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت خرید الکتروموتور AC و DC بگذارد.

بهترین جنسی که برای تولید سیم‌پیچ الکتروموتور استفاده می‌شود، سیم‌های مسی هستند. با این‌حال، برخی کارخانه‌ها یا برندهای متفرقه، به جای استفاده از سیم مسی که قیمت بالاتری دارد؛ از سیم‌های آلومینیومی و یا سایر آلیاژ‌ها استفاده می‌کنند. حتی با کم کردن درصد خلوص سیم مسی نیز می‌توان در هزینه نهایی محصول تفاوت بزرگی ایجاد کرد.

بنابراین، جنس سیم در استاتور نیز می‌تواند بسیار موثر باشد. البته این تاثیر تنها بر روی قیمت نیست؛ بلکه سبب کاهش کیفیت نهایی محصول می‌شود و عمر مصرفی آن را کوتاه‌تر می‌کند.

تاثیر سرعت تولید انرژی مکانیکی بر روی قیمت الکتروموتور

یکی از عوامل مهمی که بر روی خرید انواع الکتروموتور AC و DC تاثیر می‌گذارد، سرعت تولید انرژی مکانیکی است. هرچقدر که سرعت بیشتر باشد، راندمان دستگاه کمتر است. اگر بخواهیم این موضوع را بهتر توضیح دهیم، باید بگوییم که سرعت تولید انرژی مکانیکی با زمان تولید انرژی مکانیکی ارتباط مستقیم دارد. به همین دلیل، هرچه سرعت پایین‌تر باشد، نشان می‌دهد که زمان بیشتری انرژی مکانیکی تولید می‌شود.

در نتیجه، بهتر است برای خرید یک الکتروموتور با راندمان کاری بالا و کارکرد خوب، محصولاتی را خریداری کنید که سرعت آن‌ها بین ۷۵۰ تا ۹۰۰ دور در دقیقه است. هرچه این سرعت بیشتر باشد، قیمت الکتروموتور کمتر است. برای مثال، دستگاه‌هایی که سرعت آن‌ها ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ دور در دقیقه است، ارزان‌قیمت هستند.

تاثیر نیروی انسانی و خط تولید در قیمت

یکی از عواملی که در فرایند تولید و بخش صنعتی اهمیت دارد، نیروی انسانی است. در کشورهای مختلف، هزینه نیروی انسانی و حتی سایر هزینه‌هایی همچون قیمت برق، زمین و خط تولید، متفاوت است. به همین دلیل، قیمت محصولاتی که تولید می‌شوند؛ با یکدیگر تفاوت دارد. با این‌حال، کشورهای صنعتی، برای کاهش هزینه‌های خود، بخش سرمایه، نوآوری و تکنولوژی را ایجاد می‌کنند؛ اما خط تولید را به کشورهای ارزان منتقل می‌کنند تا هزینه‌های خود را کاهش دهند.

از آن‌جایی که در هر خط تولیدی، تکنولوژی و استانداردهای خاصی به‌کار می‌رود؛ می‌تواند تاثیر زیادی بر روی قیمت نهایی محصول بگذارد، زیرا هزینه‌ها را افزایش می‌دهد. با مکانیزه کردن خط تولید، می‌توان هزینه‌ها را کاهش داد؛ با این‌حال جایگزینی ربات‌ها با انسان‌ها نیز می‌تواند سبب افزایش هزینه‌ها شود.

همچنین اگر نیروی انسانی بی‌تجربه و ناکارآمد مشغول به فعالیت در خط تولید باشد، کیفیت و دقت عملکرد تولید کاهش پیدا می‌کند و می‌تواند سبب افزایش هزینه‌های به‌وجود آمده ناشی از خطا شود.

الکتروموتور سه فاز

الکتروموتورهای سه فاز یا الکتروموتورهای تک‌فاز، کدام گران‌تر هستند؟!

به‌صورت کلی الکتروموتورهای سه فاز قیمت کمتری دارند؛ زیرا در نوع تک فاز قطعات جانبی همچون خازن استفاده می‌شود که سبب افزایش قیمت نهایی آن می‌گردد.

با این‌حال، کارکرد آن‌ها نیز تا حدودی با یکدیگر تفاوت دارد. توانایی تولید انرژی مکانیکی در الکتروموتورهای سه فاز بیشتر است و به همین دلیل، گزینه مناسب‌تری برای صنایع بزرگ‌تر هستند. از الکتروموتورهای تک‌فاز اغلب در مصارف خانگی یا صنایع کوچک استفاده می‌شود.

برای آن‌که تصمیم بگیرید کدام نوع الکتروموتور برای شما مناسب است و باید از چه برندی خرید کنید؛ بهتر است علاوه‌بر تحقیق کردن، با کارشناسان سام تجهیز مشورت نمایید تا بهترین گزینه برای نوع مصرف و بودجه شما را معرفی کنند تا نه‌تنها با کیفیت باشد؛ بلکه بتواند نیاز شما را برطرف کند.

کلام آخر

در این مطلب، تلاش کردیم تا مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت خرید الکتروموتور AC و DC را بررسی کنیم. البته عوامل دیگری نیز بر قیمت الکتروموتور موثر هستند؛ اما این 5 عامل را می‌توان مهم‌ترین آن‌ها دانست. برای انتخاب بهترین محصولات می‌توانید از سام تجهیز کمک بگیرید و بهترین محصول را انتخاب کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید