مدیرعامل گروه صنعتی سپاهان تشریح کرد:

تهیه مواد اولیه؛ ابرچالش تولیدکننده

کدخبر: ۶۰۵۱۰۹
اهمیت تولید با کیفیت برای همه کشورها و به خصوص کشورهای در حال توسعه موضوعی بسیار مهم و اساسی است. در این میان تولیدکننده در ایران برای رسیدن به اهداف خود با مجموعه ای از چالش ها روبرو است که یکی از بزرگترین آنها سخت بودن دسترسی به مواد اولیه است.

Capture

رپرتاژ آگهی: مدیرعامل گروه صنعتی سپاهان که انواع لوله های فولادی گاز خانگی، شبکه و دیگر لوله های فولادی صنعتی را تولید می کنند، در خصوص مشکلات این حوزه و به خصوص دسترسی و تهیه مواد اولیه گفتگو کرده است.

علی پناهی ابتدا با تشریح فعالیت های این شرکت گفت: گروه صنعتی سپاهان که در ساخت لوله های گازی فعالیت دارد، امسال وارد ۵۱ سالگی تاسیس خود خواهد شد. خوشبختانه موفق شدیم در طول این ۵۰ سال هم برند را ارتقا دهیم و هم نیاز مصرف کننده را در یکی از کالاهای اساسی بر طرف کنیم. این کالا، علیرغم اینکه سهم اندکی از هزینه تمام شده یک ساختمان را به خود اختصاص می دهد اما نقش اساسی و کلیدی خود را ایفا می کند. با توجه به اهمیت ایمن بودن لوله های گاز، در طول این نیم قرن گذشته یک شعار را سرلوحه کار خود قرار دادیم که «استاندارد،حداقل کیفیت ماست».

وی ادامه داد: وفاداری به بحث اخلاق حرفه ای نیز برای گروه صنعتی سپاهان اهمیت دارد. بنابراین با تکیه براین شعارها، توانستیم در تولید لوله های گازی و صنعتی و همچنین لوله های دقیق برای بخش نفت و گاز و پتروشیمی و حتی خودرو، سهم بیشتری هم به لحاظ تناژ و هم به لحاظ کیفیت در بازار این محصول داشته و مدعی هستیم که لیدر این بازار هستیم.

این مدیر صنعتی کشور به حضور این شرکت در بورس پرداخت و گفت: خوشبختانه این شرکت از سال ۱۳۷۹ وارد بورس شد و سهام شرکت با نماد «فسپا»، مورد معامله قرار گرفته و تبدیل به یکی از نمادهای بنیادین برای معامله گران حرفه ای و دیگر سرمایه گذاران شده است. خوشبختانه سال گذشته علیرغم مشکلات فراوان سود مناسبی برای سهامداران خود پرداخت کردیم در سال جاری نیز علیرغم عدم تامین به موقع و به اندازه مواد اولیه اگر چه از لحاظ کمی دارای کاهش حجم تولید و فروش نسبت به سال قبل هستیم ولی تلاش های مضاعفی برای جبران عقب ماندگی و تحقق سود پیش بینی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: این موضوع نشان می دهد که شرکت بر اساس بودجه ای که پیش بینی کرده، در حال توسعه ، تولید و عرضه محصول خود است. این درحالی است که برخلاف اینکه نمی توانیم میزان سهم خود از مواد اولیه را در بورس به دلیل برخی محدودیت ها بدست بیاوریم ، اما سعی می کنیم از بازار آزاد و حتی با قیمت های بالاتر مواد اولیه مورد نیاز را تهیه کنیم و نسبت به تحقق بودجه خود اقدام کنیم. بودجه پیش بینی شده ما برای تولید سال ۱۴۰۲، چیزی معادل ۱۶۰ هزار تن است که به برخی دلایل، مانند عدم تخصیص کافی ورق گرم از طریق بورس کالا، این میزان محقق نشده ولی سعی کردیم با کاهش سایرهزینه ها، بتوانیم سود سهامداران خود را محقق کنیم.

شیوه تهیه مواد اولیه

به دلیل تحریم ها و البته وجود برخی معضلات مانند نوسان های ارزی، تهیه مواد اولیه برای تولیدکننده هزینه های زیادی دارد. مدیرعامل گروه صنعتی سپاهان در این خصوص نیز گفت: یکی از برنامه های ما برای تهیه مواد اولیه واردات است که ثبت سفارش کردیم و به صورت تدریجی در حال ورود به کشور و سپس انتقال به کارخانه است. در حقیقت مشکلی که در این خصوص داریم، انحصاری بودن عرضه این گونه ورق است و تولید آن فقط توسط فولاد مبارکه انجام می شود. به دلیل اهمیتی که در استاندارد کالا و به خصوص لوله های گازی داریم، از دیگر ورقهای کارخانه ها استفاده نمی کنیم. البته در سایر محصولات خود از تولیدات مواد اولیه سایر کارخانه ها استفاده می کنیم که سهم اندکی نیز دارد.

وی ادامه داد: گروه صنعتی سپاهان در حال حاضر قرارداد مستقیم با شرکت های گاز استانی دارد و با توجه به اینکه پروژه های ما ملی هستند، انتظار داریم شرکت فولاد مبارکه خارج از محدودیتهای اعمالی در بورس و متناسب با سهمیه ما در سیستم بهین یاب برای دسترسی به مواد اولیه کمک و مساعدت بیشتری نسبت به این شرکت داشته باشد.

لزوم توجه به تولید ملی

علی پناهی تولیدات این شرکت را ملی قلمداد کرد و گفت: وقتی استانی مانند سیستان و بلوچستان در حال گاز رسانی است، این جز بازار انحصاری یک شرکت نیست و یک پروژه ملی محسوب می شود. بنابراین انتظار ما این است که این امکان فراهم شود تا حداقل برای استان هایی که در محرومیت قرار دارند، سهم بیشتری برای ارائه خدمات داشته باشیم. بنابراین در کنار واردات، بخش دیگری از تامین مواد اولیه ما از طریق داخلی و شرکت فولاد مبارکه اصفهان انجام می شود. البته مشکل دیگری که در این حوزه وجود دارد، تعدد نهاد های تصمیم گیرنده است. تمامی اطلاعات ما در کدال بورس و همچنین میزان فروش همه محصولات ما و همچنین جزییات خرید ها در سامانه جامع تجارت وجود دارد. بنابراین با توجه به این رصد ها، این میزان کمبود مواد اولیه را داریم.

درخواست ورود دولت به توزیع مواد اولیه

وی در خصوص مشکلات تهیه مواد اولیه تصریح کرد: دولت تاکید می کند سهمیه مواد اولیه خود را از طریق بورس خریداری کنید. این درحالی است که بورس هم اعلام می کند نمی تواند بیشتر از یک میزان مشخص این مواد را در اختیار ما قرار دهد. بورس در این خصوص معتقد است که این مشکل را وزارت صمت باید بر طرف کند. از سوی دیگر عده ای از خریداران در بورس کالا هم حضور دارند که از همه ورق خود استفاده نمی کنند و سهمیه خود را به صورت آزاد به دیگر تولیدکنندگان می فروشند. به همین دلیل به دنبال رایزنی با وزارت صمت هستیم تا میزان تخصیص مواد اولیه ما را افزایش دهند.

این فعال تولیدکننده لوله های گازی و صنعتی ادامه داد: ما نمی توانیم همه قیمت تمام شده را از جیب سهامدار جبران کنیم و اقدام به خرید از بازار آزاد کنیم. در این حال مجبور هستیم که تناژ را مدیریت کنیم و مفهوم آن این است که تولید و عرضه محصول در بازار با کاهش مواجه خواهد شد و در ادامه همین عوامل سبب افزایش قیمت خواهند شد. بنابراین تمام خواسته ما این است که دولت به این حوزه ورود کرده و با کمک به شرکت ها، باعث تداوم و افزایش میزان تولید شود.

وی گفت: عجیب اینکه برای واردات مواد اولیه لوله های گازی، که یکی از کالاهای استراتژیک کشور است، ارز نیمایی نیز به ما تعلق نمی گیرد! بنابراین باید با کاهش حجم تولید، فرآیند را مدیریت کنیم. دخالت در قیمت گذاری از عوامل اصلی این بخش است. بعنوان مثال قیمت پایه ورق ۱۶ هزار تومان در نظر گرفته می شود اما عملا در رقابت به ۲۷ هزار تومان می رسد. مفهوم این کار لجبازی با بازار است. چرا قیمت کشف شده را برای این کالا در بورس در نظر نمی گیرند؟  اگر این اقدام صورت بگیرد، برخی افراد که به دنبال دلالی هستند از گردونه این کار خارج خواهند شد.

مدیرعامل گروه صنعتی سپاهان در مورد انتظار از دولت نیز گفت: به هر حال ما برنامه تولید را به جلو هدایت می کنیم ولی این انتظار را از دولت داریم که در تخصیص ورق به شرکت های تولیدی، تجدید نظر انجام دهد. سامانه جامع می گوید اگر خروجی شما کمتر از ورودی شما با یک نسبت خاص باشد، اجازه خرید از طریق بورس کالا را ندارید. بنابراین هر زمان شرکتی اقدام به دپوی کالا کرد  شما اجازه عرضه را ندهید. به این ترتیب این مشکلاتی است که مانع تولید مستمر شده و انتظار از دولت و حاکمیت است که نسبت به رفع آنها تلاش کنند. با توجه به سابقه ای که شرکت گروه صنعتی سپاهان دارد، و همراهی که با همه دولت ها داشته انتظار می رود شرایط مطلوب تولید برای ما ایجاد شود.

دلیل بالاتر بودن از سایر رقبا

وی به بالا بودن کیفیت محصولات این شرکت اشاره و تاکید کرد: یکی از دلایل برتری ما نسبت به سایر رقبا در تولید محصولات گازی، وجود آزمایشگاه مجهز در شرکت است. خوشبختانه آزمایشگاه ما یکی از موارد مرجع در کشور محسوب می شود. این یکی از ویژگی های گروه صنعتی سپاهان است که کیفیت تمامی محصولات ازمایش و تست می شود. اخیرا نیز تجهیزات جدید و به روز برای این آزمایشگاه وارد کردیم. موضوعی که شاید در این حوزه جالب توجه است، بحث پروژه هایی است که ما در مدت معینی به بهره برداری خواهند رسید و از طریق شرکت های زیرگروه ما، به دنبال تولید لوله های بدون درز هستیم تا در فرآیند کشش آن به انواع لوله های دقیق صنعتی برای بخش عظیمی از صنایع استراتژیک کشور تولید و عرضه بخشی از نیاز کشور را پاسخگو باشد. در حال حاضر ۹۰ درصد این لوله ها وارداتی است و تلاش می کنیم که میزان بیشتری از این لوله ها را در کشور تولید کنیم.

مشکل قطعی های برق

مشکل قطعی های برق

علی پناهی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین رقیب ما دولت است در مورد برخی دیگر از محدودیت های تولید گفت: ما در یک بازار رقابتی از منظر خودمان اما با قوانین و مقررات تدوین شده هستیم. به دلیل فضای رقابتی، قیمت گذاری دستوری در این بخش نداریم و خوشبختانه این مسئله حل شده است. البته در مقابل، محدودیت هایی در خصوص عرضه محصول داریم. در تابستان امسال ما دو روز در هفته با قطع برق مواجه بودیم. این درحالی است که به بخش تولید هشدارهایی داده شده که باید به فکر تامین انرژی خود باشید. به همین دلیل تدابیری دیده شده که از سال بعد بخشی از برق را تامین کرده و این مشکل و محدودیت در تولید را مدیریت کنیم.

وی با ذکر این موضوع که در مجموع 1000 نفر پرسنل در شرکتهای گروه صنعتی سپاهان فعالیت می کنند گفت: شرکت سپاهان یک گروه است که یک شرکت زیر مجموعه بنام لوله و نورد سپاهان نیز در حال فعالیت است که تولیدکننده لوله های دقیق است. در کنار آن یک شرکت حمل و نقل نیز به نام بارآهن سپاهان وجود دارد و یک شرکت ساخته های فلزی به نام سافا نیز در مجموعه گروه صنعتی سپاهان مشغول فعالیت است که پروفیل تولید می کند. یکی از برنامه های گروه صنعتی سپاهان، راه اندازی فروشگاه آنلاین خرده فروشی محصولات به نام سپاهان آنلاین است. بازار آهن و پروفیل در کشور یک بازار سنتی است و شکل فروش آن شاید به گونه ای باشد که از طریق فروش آنلاین به سختی انجام شود. با این حال این سایت راه اندازی شده و این امکان فراهم شده که هر مصرف کننده بتواند از این طریق نیز اقدام به خرید خود کند. خوشبختانه ما در اکثر استانهای کشور دارای نماینده فعال بوده و نزدیک به ۲۷ نماینده فعال فروش داریم.

این مدیر صنعتی کشور ادامه داد: با توجه به همه مشکلات و محدودیت ها، سال قبل نزدیک به ۱۰ هزار تن صادرات داشتیم و امسال نیز ۳۰ درصد رشد صورت گرفته است. این صادرات عمدتا به کشورهای عراق، ازبکستان و سایر کشورهای منطقه بوده است. البته صادرات ما بیشتر مربوط به لوله های صنعتی بوده و جدا از مواد اولیه تولید فولاد مبارکه بوده است. بنابراین لوله های صنعتی را صادر می کنیم اما لوله های گازی عمدتا برای مصارف داخلی عرضه می شود.

مزیت نمایشگاه ها

علی پناهی در ادامه به مزیت برگزاری نمایشگاه ها در کشور پرداخت و گفت: ما هر ساله در دو نمایشگاه مهم حضور داریم. یکی نمایشگاه نفت و گاز و پتروشیمی و دیگری نیز نمایشگاه تاسیسات است. نمایشگاه های به صورت طبیعی، این فرصت و امکان را فراهم و ایجاد می کنند که مشتریان با تولیدکننده ملاقات داشته و فرصت مناسبی برای ایجاد قراردادهای جدید خواهد بود. البته تولیدکننده نیز جدیدترین دستاوردهای خود را در نمایشگاه ها عرضه کرده و به دنبال مشتریان و فرصت های جدید خواهد بود. البته پیشرفت های شرکت های همکار نیز در نمایشگاه ها مورد توجه قرار گرفته و بنابراین زمینه رقابت سالم نیز ایجاد خواهد شد. خوشبختانه در نمایشگاه بین المللی تاسیسات ساختمان نیز با توجه به اینکه تعداد زیادی از مشتریان حضور خواهند داشت، فرصت مناسبی است که موضوعاتی مانند فروش آنلاین، پروژه و طرح های توسعه و غیره را در معرض دید عموم قرار دهیم. ما همیشه از شفافیت استقبال می کنیم و اینکه سامانه جامع تجارت هر روز دقیق تر می شود ما از آن استقبال می کنیم. اما همانطور که پیش تر نیز اشاره شد امیدوارم محدودیت هایی که در خصوص تهیه ورق داریم بر طرف شود.

چالش مهاجرت نیروهای متخصص

مدیرعامل گروه صنعتی سپاهان در پایان به ایجاد یک مشکل جدید برای تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: با اشاره به اینکه توسعه و بهبود مستمر از اهداف شرکت برای پاسخگویی به تنوع تقاضا، از جمله اهداف آینده شرکت است یادآور شد: در کنار مشکلات و معضلاتی که پیش تر به آنها اشاره شد، بحث استفاده از نیروی متخصص نیز این روزها تبدیل به یکی از مشکلات تولیدکننده ها شده است. به این دلیل که بسیاری از نیروهای متخصص از کشور مهاجرت کرده اند و کمبود این نیروها در بخش تولید احساس می شود. بنابراین معتقد هستیم حاکمیت باید یکسری برنامه ها را در نظر بگیرد تا فضای تولید و کسب و کار بهبود پیدا کند. عدم اطلاع تصمیم گیران از فرایندهای کسب و کار یک معضل بسیار بزرگ است. که امکان اتخاذ تصمیمات کارآمد را مخدوش می کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید