گزارشی از وضعیت مبلغ اجاره آپارتمان در تهران

کدخبر: ۶۰۷۱۲۲
یکی از ناراحت‌کننده‌ترین اتفاقاتی که برای هر جامعه‌ای می‌تواند رخ دهد، افزایش افسارگسیخته قیمت خرید و اجاره خانه است. چیزی که ما این روزها در شهرهای ایران خصوصا شهرهای بزرگی مانند تهران شاهد هستیم و عملا، افراد بسیاری از خرید خانه ناامید شدند و دستشان برای پرداخت هزینه اجاره نیز بسته شده است.
گزارشی از وضعیت مبلغ اجاره آپارتمان در تهران

رپرتاژ آگهی: آن چیزی که بازار املاک و مستغلات نشان می‌دهد، حاکی از این حقیقت است که وضعیت اجاره بهای مسکن در تهران و شهرهای اطراف آن کاملا بحرانی است. با توجه به اینکه قیمت خانه برای خرید بسیار بالا رفته است و عملا تعداد افراد کمی توانایی خرید خانه را دارند، همین موضوع باعث شده که تعداد مستاجرین در کلان‌شهر تهران و شهرهای اطراف آن بسیار افزایش پیدا کند و عملا همه سمت اجاره‌نشینی بروند. به این ترتیب، بحران اجاره خانه و افزایش بهای اجاره در تهران، به یک بحران همه‌گیر تبدیل شده و تقریبا نیمی از جمعیت این شهر درگیر این بحران شده‌اند. حتی بزرگی این بحران باعث شده که بسیاری از ساکنین تهران، به سمت حومه شهر بروند تا میزان پرداختی خود برای اجاره را کاهش دهند.

افزایش ۳۸‌ درصدی شاخص اجاره بها در تهران

طبق گزارش‌هایی که از سمت مرکز آمار منتشرشده، مشخص شده که شاخص اجاره بها در مرداد امسال نسبت به تیر ۳.۳‌ درصد و نسبت به مرداد پارسال (تورم نقطه به نقطه) ۳۸ درصد رشد داشته است. در این گزارش، به‌طور خاص بیان شده که افزایش اجاره بهای مسکن در شهرهای بزرگ مانند تهران بسیار بیشتر از شهرهای کوچک‌تر بوده است. در همین گزارش، درصد افزایش اجاره بهای مسکن در تهران ۶۵ درصد بیان شده است و این رقم نشان می‌دهد که تهران به‌عنوان گران‌ترین شهر ایران هم برای خرید خانه و هم برای اجاره مسکن شناخته می‌شود که حتی، ارزان‌ترین محله‌های تهران برای اجاره نیز قیمت بالایی برای قشر بزرگی از جامعه دارند.

در همین گزارش به درصد افزایش اجاره‌نشینی افراد در تهران نیز بیان شده که رقم آن حدود ۳۸ درصد بیشتر از سال قبل اعلام شده است. این ارقام، همگی نشان می‌دهند که تمام سیاست‌ها برای کنترل بازار مسکن ناکارآمد بوده و این امکان وجود دارد که این ارقام با توجه به تورم، در ماه‌های پیش رو افزایش نیز داشته باشند. یکی از این سیاست‌ها که تقریبا در بیشتر قراردادهای رهن و اجاره رعایت نمی‌شود، سیاست پیشنهادی دولت برای ثابت بودن درصد افزایش کرایه توسط صاحب‌خانه‌ها است. طبق اعلام دولت، سقف افزایش اجاره بهای سالانه مسکن در تهران نباید بیشتر از ۲۵ درصد شود، اما درصد کمی از مالکین این قانون را رعایت می‌کنند و عملا شاهد هستیم که قیمت پیشنهادی دولت در هیچ قراردادی اجرا نمی‌شود. دلیل مالکین برای عمل نکردن به این قانونی پیشنهادی از سمت دولت نیز، رقم تورمی است که وجود دارد و این تورم روی معیشت مالکسن نیز اثر گذاشته است.

گزارش‌های میدانی و آگهی‌های اجاره خانه در تهران نشان می‌دهند که ارزان‌ترین محله‌ها برای اجاره که رقم اجاره بها در کمترین حالت قرار دارد، محله‌هایی است که در مناطق ۱۵، ۱۶ و ۲۰ قرار دارند که خانه‌ها در همین محله‌ها نیز با افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها نسبت به سال گذشته روبه‌رو بودند.

مسلما با این میزان افزایش اجاره بها، تعداد افرادی که توانایی اجاره خانه در این کلان‌شهر را دارند کمتر شده است و حتی می‌توان گفت که با کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان، امکان اجاره خانه در محلات تهران برای مستاجران وجود ندارد. علاوه بر این، گزارش‌ها نشان می‌دهند که کارِ مستاجران برای اجاره خانه در حومه تهران نیز به مراتب سخت‌تر از گذشته شده است و در برخی شهرها مانند شهریار، قیمت اجاره نسبت به سال گذشته حدود دو برابر بیشتر شده است.

بررسی آگهی‌های فروش و اجاره خانه در تهران نشان می‌دهد که برای اجاره آپارتمان ۳۰ تا ۵۰ متری در تهران به حداقل ۲۰۰ میلیون پیش‌پرداخت و همچنین ۷ میلیون تومان برای اجاره ماهانه نیاز دارید. این رقمی که عنوان کردیم برای خانه‌ای حداقل بیست سال ساخت است که یک خواب دارد و در مرکز شهر واقع شده است. به طبع هر چه خانه نوسازتر باشد و امکاناتی همچون آسانسور، پارکینگ و انباری داشته باشد، مبلغ پیش‌پرداخت و اجاره افزایش پیدا می‌کند.

افزایش تعداد متقاضیان مسکن و عدم توانایی آنها در خرید و اجاره مسکن

این گزارش نشان می‌دهد که توانایی مردم برای اجاره خانه در شهری مانند تهران بسیار کاهش پیدا کرده است و اقشار کم‌درآمد دچار استرس‌هایی ناشی از نرخ بالا در اجاره مسکن و عدم تطابق درآمد آنها با تامین هزینه‌های اجاره خانه شده‌اند.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در حال حاضر حداقل ۴ میلیون نفر متقاضی واقعی مسکن در کشور هستند که این رقم سالانه افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه توانایی مردم برای خرید خانه کم شده، هجوم مردم به سمت اجاره و رهن خانه بیشتر شده و به طبع نرخ اجاره بهای مسکن نیز افزایش پیدا کرده است.

منبع: وبلاگ شیپور

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید