اگر دیابت دارید این محصولات را بیشتر مصرف کنید!

کدخبر: ۶۱۲۵۱۵
در دنیای امروز که ما می‌توانیم به غذا‌های پروسه شده و پر از قند و شکر مثل سوسیس، شکلات بستنی و … دسترسی زیادی داشته باشیم، احتمال اینکه به بیماری‌های قندی مثل دیابت دچار شویم زیاد است. از سوی دیگر هم، افرادی که زمینه ارثی دیابت را دارند هم بیشتر از همه در معرض خطر هستند.
اگر دیابت دارید این محصولات را بیشتر مصرف کنید!

رپرتاژ آگهی: در دنیای امروز که ما می‌توانیم به غذا‌های فرآوری شده و پر از قند و شکر مثل سوسیس، شکلات بستنی و … دسترسی زیادی داشته باشیم، احتمال اینکه به بیماری‌های قندی مثل دیابت دچار شویم زیاد است. از سوی دیگر هم، افرادی که زمینه ارثی دیابت را دارند هم بیشتر از همه در معرض خطر هستند.

چیزی که باید این افراد در نظر بگیرند این است که آن‌ها حتماً باید به برنامه غذایی خودشان دقت و غذا‌هایی را مصرف کنند که عارضه آن‌ها را شدیدتر نکند و قند خونشان را در حد متعادل نگه دارد. این غذا‌ها می‌توانند شامل میوه‌ها و آجیل‌ها شوند که شما می‌توانید با مراجعه به آجیل و خشکبار آنلاین حاجی بادومی به سادگی آن‌ها را تهیه کنید. بنابراین، اگر شما هم دچار مشکل دیابت هستید با ما همراه باشید تا در این مقاله بهترین تنقلات برای دیابتی‌ها را برایتان معرفی کنیم.

عسل

طبیعی است که به عنوان یک بیمار دیابتی شما از عسل به عنوان غذایی که قند دارد دوری کنید. با این حال، عسل خواص آنتی اکسیدانی مفیدی دارد و اگر شما آن را به میزان خیلی کم در برنامه غذایی‌تان بگنجانید، میزان قند خون شما را خیلی بالا نخواهد برد، چون شاخص قند خونیش از شکر کمی پایین‌تر است. با این حال، در استفاده از عسل حتماً دقت کنید. (اگر در این ایام قصد خرید پک سازمانی برای کارمندان خود را دارید به صفحه محصولات فروشگاه حاجی بادومی مراجعه کنید.)

سبزیجات برگ‌دار

تحقیقات نشان داده‌اند که خوردن سبزیجاتی که دارای آنتی اکسیدان، فیبر و پروتئین هستند برای افراد دیابتی مفید است. برای مثال، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که خوردن آب کلم پیچ به طور منظم و متداوم باعث تنظیم قند و فشار خون در افراد دیابتی می‌شود. بنابراین، قرار دادن سبزیجات برگدار در رژیم غذایی روزانه دیابتی‌ها می‌تواند سلامت آن‌ها را افزایش دهد. این سبزیجات می‌توانند شامل اسفناج و کلم بروکلی هم شوند.

خوراکی‌های غلات سبوس‌دار

ما ایرانی‌ها در برنامه غذایی ما خیلی از نان و برنج سفید استفاده می‌کنیم و این مواد می‌توانند کربوهیدرات و قند خونمان را به سرعت بالا ببرند. اما اگر شما مبتلا به دیابت هستید، باید کمی مراقب‌تر باشید. در نتیجه، شما می‌توانید به جای برنج و نان سفید از محصولات غلات سبوس‌دار استفاده کنید. این به این خاطر است که فیبر محصولات غلات سبوس‌دار بیشتر است و خوردن آن می‌تواند فرایند هضم در بدنتان را کندتر کند که باعث حس سیری طولانی‌تر می‌شود و مصرف قند شما را کمتر می‌کند. به این صورت، قند خون شما هم تنظیم خواهد شد. بنابراین، شما می‌توانید غذا‌هایی مثل برنج قهوه‌ای، نان غلات سبوس‌دار یا پاستای غلات سبوس‌دار را جایگزین برنج سفید، نان سفید و پاستای سفید کنید.

ماهی‌های چربی دار

وقتی که بدن ما دچار ازدیاد چربی‌های ناسالم می‌شود، قند و چربی خون بدن‌مان افزایش پیدا می‌کند. این مسأله برای افراد دیابتی می‌تواند خیلی خطرناک باشد. بنابراین، اگر شما مشکل دیابت دارید، سعی کنید غذا‌های پروتئینی را مصرف کنید که دارای چربی‌های سالم هستند. یکی از این غذا‌ها ماهی چربی دار است. خوبی ماهی‌های چربی دار این است که چربی‌های آن‌ها چربی‌های تک اشباع نشده و سالم مثل اسید‌های چرب امگا ۳ هستند و می‌توانند به تنظیم قند خون شما کمک کنند. این ماهی‌ها شامل ماهی ساردین، سالمون و ماهی خال خالی می‌شوند.

لوبیا

در صورتی که شما به گیاهخواری علاقه دارید، پس حتماً لوبیا را در برنامه غذایی خود بگنجانید. لوبیا هم پروتئین گیاهی دارد و هم دارای مواد غذایی مفید مثل آهن، پتاسیم و منیزیم است. اما یک مزیت مهم خوردن لوبیا این است که شاخص قند خون آن بسیار کم است. بنابراین، شما با خوردن انواع لوبیا قند خونتان را زیاد بالا نخواهید برد.

گردو

گردو جزء خانواده آجیل‌ها است که در کل، غذا‌های سالمی هستند. اما در بین آجیل‌ها، گردو جایگاه خاص خود را دارد، زیرا دارای مواد غذایی مثل پروتئین، ویتأمین ب۶، منیزیم و آهن است. اما مهمتر از همه، گردو غنی از اسید‌های چرب امگا ۳ است. اسید‌های چرب امگا ۳ چربی‌های سالمی هستند که خوردن آن‌ها برای افراد دیابتی مهم است. این به این خاطر است که آن‌ها بیش از همه در معرض ریسک بیماری قلبی هستند و خوردن گردو می‌تواند جایگزین چربی‌های ناسالم در بدن آن‌ها شود. به این صورت، خوردن گردو می‌تواند ریسک بروز بیماری قلبی را در آن‌ها کاهش دهد.

مرکبات

به طور کلی، میوه‌ها با آنتی اکسیدان‌هایی که دارند برای سلامت همه افراد مفید هستند. دیابتی‌ها هم می‌توانند از خواص آنتی اکسیدانی میوه‌ها به خوبی بهره‌مند شوند. مخصوصاً مرکباتی مثل پرتقال، گریپ فروت و لیمو که سرشار از آنتی اکسیدانی‌هایی مثل ویتأمین ث، فلاونوئید و موادی مثل پتاسیم هستند می‌توانند برای رژیم غذایی بیماران دیابتی بسیار مفید باشند.

توت‌ها

به غیر از مرکبات، میوه دیگری که سرشار از آنتی اکسیدان است انواع توت هستند. توت‌ها می‌توانند با اثر استرس اکسیداتیو در بدن ما مبارزه کنند. زمانی که رادیکال‌های آزاد در بدنمان زیاد می‌شوند، ریسک بروز بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی و یا حتی دیابت نوع ۲ در بدنمان زیاد می‌شود. در نتیجه، ما باید با مصرف آنتی اکسیدان‌ها اثر این رادیکال‌های آزاد را خنثی کنیم. خوشبختانه، در میوه‌هایی مثل توت این مواد خیلی زیاد هستند. بنابراین، اگر شما دیابتی هستید، می‌توانید توت را به میزان مناسب مصرف کنید و مواد مفیدی مثل ویتأمین ث، ک، منگنز و پتاسیم را هم به بدنتان برسانید.

سیب زمینی شیرین

گول ظاهر اسم سیب زمینی شیرین را نخورید. با اینکه اسم آن سیب زمینی شیرین است، اما شاخص قند خونی آن نسبت به سیب زمینی سفید کمتر است. خوردن سیب زمینی شیرین به شما کمک می‌کند که قند خونتان خیلی کندتر آزاد شود و دیرتر میزان آن در خون‌تان بالا رود. علاوه بر این، با خوردن سیب زمینی شیرین، شما می‌توانید موادی مثل فیبر، ویتأمین آ، ث و پتاسیم را هم به بدنتان برسانید. بنابراین، اگر هوس خوردن سیب زمینی سرخ را کردید، می‌توانید به جای سیب زمینی سفید از سیب زمینی شیرین استفاده کنید.

ماست پروبیوتیک

محصولات پروبیوتیک در خود دارای باکتری‌های مفیدی هستند که در روده به فرایند هضم کمک می‌کنند. همچنین، خیلی از بررسی‌ها نشان داده‌اند که مصرف منظم محصولات پروبیوتیک به تنظیم میزان قند دیابتی‌ها و متعادل کردن آن‌ها کمک می‌کند. همچنین، مصرف این مواد باعث کاهش مقاومت به انسولین در دیابتی‌ها می‌شود. بنابراین، خوردن محصولات پروبیوتیکی مثل ماست پروبیوتیک برای دیابتی‌ها مفید است. البته در زمان خرید آن‌ها سعی کنید ماست‌های خام و بدون شکر را بخرید.

تخم شربتی

تخم شربتی در خود آنتی اکسیدان، اسید‌های چرب امگا ۳ و پروتئین گیاهی زیادی دارد. برای همین، تخم شربتی به تنهایی جایگزین خیلی خوبی برای غذا‌های شکری و قندی است. همچنین، بررسی‌ها نشان داده که خوردن تخم شربتی برای افراد دیابتی که خیلی مشکل چاقی هم دارند بسیار مفید است و جایگزین کردن آن می‌تواند به کاهش وزن آن‌ها کمک کند. این مسأله بسیار مهم است، چون چاقی یکی از عوامل مهم در تشدید دیابت یا حتی افزایش ریسک بروز آن در افراد است. بنابراین، اگر شما مشکل چاقی و دیابت دارید یا در معرض ریسک ابتلا به دیابت هستید، حتماً تخم شربتی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

رژیم غذایی مناسب دیابتی‌ها

با این که ما غذا‌های مهم برای افراد دیابتی را توضیح دادیم باید به شما بگوییم که تنها با مصرف یک غذا نمی‌توانید دیابت خود را درمان یا ریسک بروز آن را کاهش دهید. اصولاً افراد دیابتی برای اینکه رژیم غذایشان متعادل باشد و بیماری آن‌ها را شدیدتر نکند باید از یک سری غذا‌ها بپرهیزند و یک سری غذا‌ها را بیشتر مصرف کنند. برای مثال، رژیم دیابتی‌ها حتماً باید شامل میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین باشد. از سوی دیگر، آن‌ها نباید غذا‌هایی که قند و شکرشان زیاد است را مصرف کنند. همچنین، آن‌ها باید تا حد امکان از غذا‌های پروسه شده هم اجتناب کنند. بنابراین، فقط خوردن غذا‌های فوق برای درمان دیابت کافی نیست و شما باید به نخوردن غذا‌های دیگر یا جایگزین کردن آن‌ها توسط غذا‌های سالم‌تر هم توجه داشته باشید.

غذا‌های مضر برای افراد دیابتی

حالا که ما در مورد غذا‌های مفیدی صحبت کرده‌ایم که برای رژیم غذایی افراد دیابتی مناسب هستند، بیایید نگاهی به غذا‌هایی بیندازیم که افراد دیابتی باید از آن‌ها اجتناب کنند. اصولاً غذا‌هایی که مثل نان، برنج سفید یا پاستا و ماکارونی سفید، سیب زمینی سفید، شکلات، کوکی و نوشابه جزء غذا‌هایی هستند که می‌توانند قند خون شما را سریع بالا ببرند. بنابراین، اگر شما دیابتی هستید یا ریسک بروز دیابت در شما زیاد است، باید از این غذا‌ها اجتناب یا آن‌ها را در میزان خیلی خیلی کم مصرف کنید.

از غذا‌های پرچرب، نمکی و شکر صنعتی دوری کنید

شما نباید غذا‌هایی که پر از چربی‌های اشباع شده هستند را به میزان زیاد بخورید. چربی‌های اشباع شده باعث افزایش مقاومت بدن شما به انسولین می‌شوند که مشکل دیابت‌تان را بدتر می‌کند. این غذا‌ها شامل سیب زمینی سرخ شده و غذا‌های پروسه شده می‌شوند. همچنین، شما باید مصرف غذا‌هایی که دارای شکر صنعتی هستند را هم محدود کنید. برای مثال، شما نباید از مغازه‌ها زیاد آبنبات یا شیرینی بگیرید. حتی خوردن شیرینی خانگی هم که با شکر صنعتی درست شده باشد برای شما مضر است. همچنین، شما نباید غذا‌های نمکی را هم مصرف کنید، چون خوردن این غذا‌ها باعث می‌شود که فشار خون شما افزایش یابد که این مسأله برای دیابتتان مضر است. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید