معرفی مقاوم‌ترین پمپ‌های مورد استفاده در معادن

کدخبر: ۶۱۶۹۵۹
پمپ‌ها وسیله‌ای برای جابجایی مایعات و مواد دیگر هستند که در صنایع مختلف ازجمله معدن کاربردهای زیادی دارند.
معرفی مقاوم‌ترین پمپ‌های مورد استفاده در معادن

رپرتاژ آگهی: پمپ معدن باید به اندازه کافی دوام و مقاومت داشته باشد تا بتواند بهترین کارایی را ارائه دهد. در ضمن از هر تأمین‌کننده‌ای که خرید می‌کنید، حتماً باید به‌ خوبی شما را راهنمایی کند، زیرا این دستگاه‌ها در مدل‌های مختلف و برای کاربردهای متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند. همچنین باید خدمات پس از فروش هم داشته باشد؛ زیرا به نصب و راه‌اندازی، سرویس‌کاری، تعمیر و حتی تعویض قطعات نیاز دارند. در این مطلب، انواع پمپ‌های رایج مورد استفاده در معادن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پمپ آبگیری

وجود آب در معادن کاملاً عادی است، اما مدیریت آن از کمبود گرفته تا آب اضافی، می‌تواند یک چالش باشد. جمع شدن آب بیش‌ازحد در پروژه‌های معدنی می‌تواند فاجعه به بار بیاورد. در این راستا، انواع پمپ معدن به‌منظور ایجاد شرایط کاری خشک برای کارگران و عملکرد بهتر آن‌ها بسیار ضروری هستند.

این دستگا‌ه‌ها برای آبگیری از سیل، گرفتن آب‌های سطحی، زیر زمینی و آب معادن طراحی شده‌اند. آبگیری یک معدن زیرزمینی به پمپ‌هایی با فشار بالا نیاز دارد تا بتواند آب را به سطح زمین و حتی چندین متر بالاتر  بیاورد.

آبگیری معدن فرآیندی دشوار است. در این راستا طیف وسیعی از انواع پمپ‌های گریز از مرکز افقی و عمودی برای کاربردهایی همچون انتقال آب، زهکشی، مدیریت سیال، برگشت آب حوضچه و تمیز کردن مخزن، طراحی و تولید شده‌اند.

کارکرد تمامی مدل‌ها و انواع این دستگاه، انتقال مایعات است؛ بااین‌حال نحوه عملکرد همه آن‌ها شیبه به هم نیست. انواع مختلف پمپ‌های آبگیری عبارتند از:

  • پمپ‌های سانتریفیوژی (بشقابی)

  • پمپ‌های جتی

  • کف‌کش‌ها

  • پمپ‌های جابجایی مثبت

  • شناورها

  • پمپ‌های قابل حمل

پمپ دوغاب (اسلاری)

پمپ دوغاب یا اسلاری، یکی دیگر از انواع پمپ معدن است و همان‌طوری که از نامش پیداست، برای حمل دوغاب به‌کار می‌رود. دوغاب یک سیال دو فازی جامد و مایع (به‌صورت ذرات معلق در آب) است. این ماده عموماً خورنده و سایشی در صنایع مختلفی ازجمله معادن وجود دارد.

تولیدکنندگان، پمپ اسلاری را با مقاومت بالا تولید می‌کنند تا کمترین احتمال خرابی را داشته باشند. این دستگاه‌ها برای اینکه در برابر مواد سایشی مقاوم باشند، با استفاده از فلز کروم تولید می‌شوند. این آلیاژ فلزی در برابر خوردگی و مواد خطرناک مقاومت بسیار خوبی دارد. بعضی از مدل‌ها دارای روکش‌های لاستیکی هستند؛ لاستیک می‌تواند به‌خوبی در برابر سایش مقاومت کند.

قیمت پمپ دوغاب

قیمت پمپ دوغاب نسبت به سایر دستگاه‌های انتقال مایعات بالاست؛ اما عوامل مختلفی ازجمله خارجی یا ایرانی بودن محصول، برند سازنده، کیفیت ساخت و مدل، بر قیمت این محصول تأثیر می‌گذارد. خوشبختانه با وجود انواع پمپ معدن تولید داخلی، هزینه تهیه این دستگاه‌ها تا حدود زیادی تعدیل‌شده است. شرکت آبروان که تولید‌کننده انواع پمپ های ایرانی است، دستگاه‌هایی با کیفیت و قیمت مناسب به بازار عرضه می‌کند.

ویژگی‌های پمپ دوغاب برای معدن

دستگاه‌هایی که سیالات غلیظ و حاوی مواد خورنده و خطرناک را جابجا می‌کنند، برای معادن بسیار ضروری است. پمپ مناسب برای انتقال این مواد در معادن باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  • در برابر مواد ساینده، شن و ماسه و دوغاب معدنی مقاوم و تعمیر و نگهداری آن کم و آسان باشد.

  • علی‌رغم داشتن مکانیسم ساده، باید در برابر سیالات فرار و خورنده مقاوم باشد. دستگاه‌های گریز از مرکز صنعتی ساخته‌شده از فولاد ضدزنگ، گزینه‌ای عالی هستند.

  • ذرات معلق جامد در صورت تجمع در محفظه خنک‌کننده، ممکن است محفظه را به‌شدت گرم کنند و به آن آسیب برسانند؛ بر این اساس، دستگاه‌های حمل دوغاب نباید بیش از حد گرم شوند.

  • در برابر مواد ساینده دوغاب‌های معدنی، به اندازه کافی مقاومت داشته باشند.

پمپ معدن انتقال ضایعات (پمپ‌های مدیریت باطله)

پمپ انتقال ضایعات برای معدن

در پروژه‌های معدنی مختلف، ضایعات و مواد زائد دیگری هم وجود دارند که عمدتاً مخلوطی از آب، سنگ و فلزات کمیاب هستند. این شرایط، استفاده از پمپ‌ها را برای حمل‌ونقل و جابجایی این مواد ضروری می‌کند.

زمانی که قصد خرید پمپ آب، دوغاب، لجن‌کش، کف‌کش و ... را دارید، با مدل‌های بسیار متنوعی روبه‌رو می‌شوید که هرکدام، عملکرد و کارایی متفاوتی دارند. از‌این‌رو پروسه خرید برایتان دشوار می‌شود. البته نگران نباشید، فقط کافیست نیازهای خود را بررسی کنید و همچنین یک فروشنده معتبر، بزرگ و متخصص پیش روی شما باشد. در این صورت بهترین و مناسب‌ترین دستگاهی که برای شرایط محیط کاریتان مناسب است را به شما پیشنهاد خواهد داد.

راهنمای خرید پمپ صنعتی

ازآنجایی‌که پمپ معدن از گروه پمپ‌های صنعتی می‌باشد، بهتر است با نکات خرید آن‌ها آشنا باشید تا بتوانید بهترین محصول متناسب با نیاز خود را تهیه کنید. پمپ‌های سانتریفیوژ، سیرکولاتور، کفکش، ضد اسید، بوستر پمپ، روغن داغ و ... فقط برخی از رایج‌ترین انواع پمپ مورد استفاده در صنایع کشاورزی، شرکت‌های آب و فاضلاب و معادن هستند. ویژگی‌ها، نحوه عملکرد و کاربرد هرکدام از موارد ذکر شده متفاوت است. در اینجا چند نکته مهم باید در هنگام خرید پمپ صنعتی در نظر بگیرید را بیان کرده‌ایم.

تک فاز یا سه فاز بودن

مدیریت هزینه‌های پروژه، همچنین در انتخاب تک‌فاز یا سه فاز بودن دستگاه نیز مؤثر است. پمپ‌های صنعتی تک‌فاز مصرف برق کمتر و مقاومت بیشتری دارند.

نوع سیال

نوع سیال و میزان غلظت، خورندگی و خطرناک بودن آن تعیین می‌کند که چه نوع پمپی و از چه جنسی خریداری کنید.

افقی یا عمودی بودن

بسته به محیط کاری و استراتژی‌ هر پروژه جهت مدیریت شرایط و فضای کاری، می‌توانید یکی از انواع پمپ معدن افقی یا عمودی را خریداری کنید. دستگاه‌های عمودی یا طبقاتی، برای محیط‌های کوچک گزینه مناسبی هستند.

دبی و هد پمپ

دستگاهی خریداری کنید که دبی و هد آن با شرایط کاری شما سازگار باشد. دبی یعنی میزان توانایی دستگاه برای پمپاژ سیالات در سیکل زمانی معین چقدر است. توجه داشته باشید که ارتفاع پمپ در میزان موادی که در هر زمان مشخص انتقال می‌دهد، تأثیر دارد. در ارتفاع‌های بالاتر فشار وارد شده بر پمپاژ کم می‌شود.

هد یا فشار پمپ نیز به معنی قدرت دستگاه برای انتقال مواد به سطوح بالا یا پایین است. واحد اندازه‌گیری هد در دستگاه‌های مختلف متفاوت است؛ در پمپ‌های روتاری این واحد برحسب اینچ مربع و کیلو پاسکال اندازه‌گیری می‌شود؛ اما واحد اندازه‌گیری هد در پمپ‌های سانتریفیوژ متر یا فوت است.

کیفیت ساخت

استفاده از مواد اولیه مرغوب، تولید استاندارد و برخورداری از تأییدیه جهانی و استانداردهای ملی، مواردی هستند که کیفیت پمپ معدن را مشخص می‌کنند. شما می‌توانید با تحقیق و بررسی میزان رضایت خریداران قبلی یک محصول و همچنین مراجعه به مراکز معتبر فروش پمپ‌های صنعتی، از کیفیت ساخت این دستگاه‌ها اطمینان حاصل کنید.

خدمات پس از فروش

پمپ صنعتی ازجمله انواع مورد استفاده در معادن، به سرویس‌کاری، تعمیر و تعویض لوازم یدکی پمپ نیاز پیدا خواهند کرد؛ بنابراین خرید از برندها و شرکت‌هایی که خدمات پس از فروش واقعی ارائه می‌دهند، بسیار مهم است. شرکت آبروان یکی از تولیدکنندگان داخلی  انواع پمپ های صنعتی است که علاوه بر 18 ماه گارانتی، 10 سال خدمات پس از فروش را نیز برای محصولات خود در نظر گرفته است.

انتخاب و خرید پمپ صنعتی

پمپ‌های آبگیری، حمل دوغاب و انتقال ضایعات باطله، از انواع پمپ معدن مقاوم مورد استفاده در این صنعت هستند. این دستگاه‌ها در مدل‌های متنوع و با استفاده از مواد بسیار مقاوم تولید می‌شوند. انتخاب و خرید نوع و مدل دستگاه بر اساس شرایط کاری، نوع سیال (ازلحاظ غلظت و میزان خطرناک بودن آن)، طول و ارتفاع جابجایی و مواردی از این قبیل صورت می‌گیرد.

شما میتوانید از طریق سایت آبروان یا مراجعه حضوری به دفتر این مجموعه، می‌توانید از مشاوره تخصصی کارشناسان مجرب بهره‌مند شوید و بهترین و مناسب‌ترین دستگاه را برای پروژه خود تهیه نمایید. شرکت آبروان، یکی از بزرگترین تولید‌ کننده پمپ صنعتی در ایران است که تمامی محصولات خود را با کیفیت ساخت بالا و بر اساس استانداردهای ملی و بین‌المللی تولید می‌کند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید