مقایسه کسب درآمد خانگی از سایت و شبکه‌های اجتماعی

کدخبر: ۶۱۸۳۴۹
اگر تا همین چند سال پیش درباره کسب درآمد در منزل می‌خواستیم صحبت کنیم، موارد موجود به چند کار خانگی کوچک، آن هم بیشتر برای خانم‌های خانه دار محدود می‌شد.
مقایسه کسب درآمد خانگی از سایت و شبکه‌های اجتماعی

رپرتاژ آگهی: اما امروزه با گسترش استفاده از تکنولوژی و اینترنت میان مردم، بسیاری از افراد درآمدهای بالایی را در منزل و از طریق سایت و شبکه‌های اجتماعی کسب می‌کنند. در این مقاله می‌خواهیم کسب درآمد از منزل را با کسب درآمد از طریق سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مقایسه کنیم. پس اگر می‌خواهید این دو فرصت کسب درآمد آنلاین در منزل را در جایگاه قیاس ببینید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مقایسه سایت و شبکه‌های اجتماعی از جوانب مختلف

همان‌طور که گفتیم، امروزه راه‌های زیادی برای کسب درآمد در خانه از طریق سایت یا شبکه‌های اجتماعی وجود دارند، اما چیزی که عیان است، این است که افراد گوناگون در حال کسب درآمدهای بالا از هر دو پلتفرم هستند؛ بنابراین مسئله اینجاست که کدام مسیر، می‌تواند شما را با توجه به کسب و کاری که دارید، به درآمد بیشتری برساند. در ادامه سایت فروشگاهی و شبکه‌های اجتماعی را از ۱۱ جنبه مختلف بررسی کردیم تا در نهایت دید کاملی نسبت‌ به درآمدزایی در آن‌ها داشته باشیم.

هزینه راه اندازی

ابتدا هزینه راه اندازی کسب و کار را در این دو پلتفرم بررسی می‌کنیم. هزینه ساخت یک صفحه و راه اندازی کسب و کار در آن در شبکه‌های اجتماعی رایگان است، در حالی که برای ساخت و طراحی سایت فروشگاهی باید بسته به نوع سایتی که می‌سازید، هزینه‌هایی را پرداخت کنید. البته بسیاری از افراد تصور می‌کنند ساخت یک سایت فروشگاهی حرفه‌ای، حتما نیازمند هزینه‌های بالا است. اما شما می‌توانید با استفاده از فروشگاه ساز اینترنتی، سایت فروشگاهی خود را با قیمتی معقول و مقرون به صرفه به طور کامل طراحی کنید.

به همین دلیل اگر در ابتدای مسیر هستید و بودجه کمی هم برای شروع دارید، می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام شروع کنید. هرچند پیشرفت در شبکه‌های اجتماعی نیازمند داشتن خلاقیت و فعالیت با برنامه است. اما اگر برنامه مشخصی داشته باشید و محتوای جذابی نیز تولید کنید، شبکه‌های اجتماعی گزینه بهتری برای شما خواهند بود.

فروش محصولات

اگر محصول فیزیکی دارید می‌توانید در هر دو پلتفرم فعالیت داشته باشید، اما داشتن یک وب سایت خوب اعتبار بیشتری به کسب و کار شما می‌دهد. زمانی که شما صاحب یک وب سایت فروشگاهی باشید که مجوزهای لازم مانند اینماد را دریافت کرده‌ است و از یک درگاه بانکی معتبر استفاده می‌کند، راحت‌تر می‌توانید اعتماد مشتری خود را جلب کنید.

البته بسیاری از کسب و کارها فروش خود را در اینستاگرام و حتی با روش قدیمی کارت به کارت انجام می‌دهند، اما پر واضح است که اگر محصول خود را از مسیر سایت و درگاه بانکی با برنامه مشخص بفروشید، خود را حرفه‌ای‌تر و قابل‌اعتمادتر نشان می‌دهید.

مالکیت

مالکیت

مسئله بعدی که درباره این دو مسیر درآمدزایی آنلاین قابل بحث است، بحث مالکیت روی سایت یا شبکه اجتماعی است. زمانی که شما در هر شبکه اجتماعی یک صفحه برای کسب و کار خود می‌سازید، در واقع صفحه‌ای را روی بستر پلتفرمی دیگر ایجاد کرده‌اید. در حالی که با راه اندازی سایت فروشگاهی، مالکیت تمام بخش‌های سایت دست خود شما خواهد بود.

اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر این مسئله را روشن کنیم، داشتن صفحه مجازی در شبکه اجتماعی به مانند اجاره‌نشینی و داشتن یک سایت برای کسب و کار به مانند صاحب خانه بودن است. دست شما برای تغییرات روی سایت بازتر است؛ از طرفی اجاره نشینی همیشه به معنی کسب درآمد کمتر نیست و صرفا باید نسبت به شرایطی که دارید، انتخاب درست را داشته باشید.

دسته بندی محصول

در قسمت فروش محصولات گفتیم که داشتن یک وب‌سایت می‌تواند اعتبار بیشتری به همراه داشته باشد و در این بخش نیز کفه ترازو به سمت سایت سنگینی می‌کند. اگر محصولات متنوع در دسته‌بندی‌های گوناگون دارید، با استفاده از سایت می‌توانید به راحتی محصولات خود را در دسته‌های مختلف قرار دهید. این در حالی است که شبکه‌های اجتماعی اصولا برای این کار طراحی نشده‌اند و این قابلیت را در خود ندارند.

البته بعضی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام قابلیتی به نام shop در خود دارند که با استفاده از آن می‌توانید محصولات خود را در دسته‌‌بندی‌های مختلف قرار دهید. اما به دلیل اعمال تحریم علیه کاربران ایرانی، این ویژگی برای کسب و کارهای ایرانی فعال نیست. به جای آن می‌توانید در بخش فروشگاه‌های روبیکا نیز این کار را انجام دهید. با این حال اگر می‌خواهید محصولات خود را دسته بندی کنید، بهتر است که از یک سایت فروشگاهی استفاده کنید.

میزان تعامل با مخاطبین

مسئله بعدی که به آن می‌پردازیم، بحث تعامل با مخاطبین است. اگر راه درآمدزایی شما نیاز به تعامل مستقیم با مخاطبان یا مشتری‌ها را دارد، بهتر است که از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید. طبق آماری که در سال ۲۰۲۳ از کاربران اینترنت منتشر شده است، مردم به صورت میانگین روزانه دو ساعت از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. وقتی فردی روزانه دو ساعت از وقتش را در یک پلتفرم می‌گذراند، می‌توانید تعامل راحت‌تری با او داشته باشید.

البته از طریق وب سایت فروشگاهی هم می‌توانید با مشتریان خود تعامل برقرار کنید، اما اگر در تعامل با مشتریان خود باز هم از شبکه‌های اجتماعی استفاده نکنید، فرصت بزرگی را از دست می‌دهید. پس برای تعامل با مخاطبین، بهترین راه شما استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.

ظرفیت توسعه

اگر صاحب کسب و کار فروشگاهی در شبکه‌های اجتماعی باشید، می‌توانید کسب و کار خود را گسترش دهید، اما این گسترش یک سقفی برای شما دارد. همان‌طور که در بخش مالکیت گفتیم در شبکه‌های اجتماعی شما به مانند یک مستأجر هستید و نمی‌توانید تا هر جا که دلتان خواست صفحه خود را گسترش دهید.

اما زمانی که یک سایت فروشگاهی برای خود دارید، دیگر محدودیت خاصی سر راه شما قرار ندارد. شما می‌توانید تا هرکجا که خواستید سایت خود را گسترش دهید، در جاهای مختلف تبلیغ کنید، محصولات خود را افزایش دهید و کسب و کار خود را بزرگ‌تر کنید. البته برای اکثر کسب و کارها سقف ظرفیت توسعه در شبکه‌های اجتماعی نیز به اندازه کافی بلند است، اما به طور کلی ظرفیت توسعه سایت بسیار بیشتر از یک صفحه در شبکه‌های اجتماعی است.

درآمدزایی بدون محصول

اگر محصولی برای فروش نداشته باشید، چگونه می‌توانید در اینترنت درآمدزایی کنید؟ برای این کار باید سبکی شبیه بلاگری یا تولید محتوا را در پیش بگیرید. مثلا اگر آشپزی بلدید، می‌توانید ویدیوهای خودتان از آشپزی را برای کاربران منتشر کنید. یا می‌توانید یک فرد تاثیر گذار (اینفلوئنسر) در زمینه سبک زندگی شوید. همه این‌ها بستگی به راه و روش شما دارد؛ اما چنین راه‌های درآمدزایی در شبکه‌های اجتماعی بسیار کارآمدتر از داشتن یک وب سایت هستند. البته نمونه‌هایی نیز بوده‌اند که با ساخت سایت و گذاشتن مقالات در آن، مخاطبانی را به خود جذب کرده‌اند. اما همچنان بستر شبکه‌های اجتماعی، بستر مناسب‌تری برای درآمدزایی بدون فروش محصول در اینترنت هستند.

تحلیل و مدیریت داده‌ها

تحلیل و مدیریت داده‌ها

اگر آدم تحلیلگر و حسابگری باشید، احتمالا آمار و ارقام درباره ریز جزئیات کسب و کار بسیار برای شما کارآمد خواهند بود. با پیشرفت برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی و به وجود آمدن ابزارهای جدید برای تحلیل آمار مربوط به آن‌ها، می‌توانید اتفاقات در صفحه‌های خود در شبکه‌های اجتماعی را به خوبی رصد کنید و آن‌ها را تحلیل کنید.

با این حال همواره بهترین ابزارهای تحلیل برای وب‌سایت‌ها بوده‌اند و بهترین گزارش‌ها را از ریز اتفاقات در یک وب سایت دریافت خواهید کرد. البته تحلیل داده‌ها و آمار، علمی عمیق به شمار می‌رود که کارشناسان مخصوص خود را دارد. با این حال اگر می‌خواهید آمار دقیق‌تری از کسب و کار اینترنتی خود داشته باشید و با تحلیل آن فروش و درآمد خود را افزایش دهید، انجام این امر در سایت‌ها کار ساده‌تری است.

کلام آخر

همان‌طور که در متن خواندیم، دیدیم که هر دوی این راه‌ها می‌توانند شما را به بهترین درآمد‌ها برسانند و وقتی آن‌ها را در مقام قیاس با یکدیگر قرار دادیم، متوجه شدیم که هر کدام در موارد مشخصی نسبت به دیگری برتری دارند؛ بنابراین می‌توانیم نتیجه بگیریم که بهترین تصمیم، استفاده از هر دوی آن‌ها کنار یکدیگر است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید