اقامتگاه بوم‌گردی یا هتل؛ کدام ارزان‌تر است؟

کدخبر: ۶۲۱۲۷۰
اگر برای سفر خود اقامتگاه مناسبی انتخاب کنید، بدون شک از هرلحظه این سفر لذت خواهید برد. تصور کنید یک کلبه جنگلی در شمال کشور را رزرو کرده‌اید و هرروز صبح با صدای نم‌نم باران، چشم‌هایتان را رو به سرسبزی بی‌انتها باز می‌کنید.
اقامتگاه بوم‌گردی یا هتل؛ کدام ارزان‌تر است؟

رپرتاژ آگهی: حتی تصور این لحظات هم، حس و حال خوبی را به شما القا می‌کند. در میان اقامتگاه‌های موجود، هتل‌ها و بوم‌گردی‌ها، دو نوع پرطرفدار آن‌ها هستند که ممکن است در انتخاب بهترین آن‌ها، دچار مشکل شوید. در این مقاله، توضیحاتی را در خصوص رزرو هتل و بوم‌گردی ارزان‌قیمت ارائه می‌کنیم.

آشنایی با اقامتگاه بوم‌گردی

معمولاً هتل‌ها برای عموم افراد، شناخته‌شده هستند؛ اما اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هنوز هم برای برخی از مسافران ناشناخته‌اند. بنابراین بهتر است پیش از هر چیزی، با اقامتگاه‌های بوم‌گردی آشنا شویم. واژه «بوم» در حقیقت به معنای «زیستگاه طبیعی» است. یک فضای طبیعی که دخل و تصرف انسان، در آن تغییری ایجاد نکرده باشد و هنوز ساختارهای طبیعی آن پابرجا باشند، تحت عنوان بوم شناخته می‌شود. 

درنتیجه، «بوم‌گردی» به سفری اطلاق می‌شود که همسو و سازگار با طبیعت انجام شود. در سفرهای بوم‌گردی، مسافران تلاش می‌کنند تا هیچ آسیبی به طبیعت وارد نکنند و همواره محافظ محیط‌زیست باشند. البته، بوم‌گردی تنها به طبیعت مختص نمی‌شود؛ بلکه شاخصه‌های فرهنگی نیز باید در آن لحاظ شوند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیز دقیقاً در همین حوزه ایفای نقش می‌کنند. این اقامتگاه‌ها، خانه‌هایی قدیمی و سنتی با آثاری از هنر و معماری خطه خود هستند که اقامت در آن‌ها، کاملاً همسو با حفظ طبیعت و فرهنگ بومی است.

این اقامتگاه‌ها اغلب خانه‌های قدیمی به‌جامانده از سالیان دور هستند که حالا بازسازی‌شده و تحت عنوان یک اقامتگاه فعالیت می‌کنند. ساختار این خانه‌ها، به‌هیچ‌عنوان تغییر نمی‌کند و معماری نیز به همان شکل قدیمی باقی می‌ماند. البته، المان‌های مختلف برای جذابیت بیشتر فضا، به اقامتگاه اضافه می‌شوند؛ اما تا حد امکان باید با حال و هوای قدیمی همخوانی داشته باشند‌. این روزها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی بسیار محبوب شده‌اند و برای چند روز زندگی به‌دوراز هیاهوی شهر، فوق‌العاده‌اند.

مزایا و معایب اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی

اکنون‌که با اقامتگاه بوم‌گردی آشنا شدید، توجه به مزایا و معایب آن‌ها می‌تواند به شما در انتخاب بهترین اقامتگاه کمک کند. ابتدا به مزایای اقامتگاه‌های بوم‌گردی می‌پردازیم:

  • در یک اقامتگاه بوم‌گردی، فرصت این را خواهید داشت که با فرهنگ و آداب‌ورسوم آن منطقه، به خوبی آشنا شوید. عمدتاً کارمندان اقامتگاه، اطلاعات زیادی در این خصوص دارند.

  • محیط اقامتگاه‌های سنتی معمولاً چندان بزرگ نیست. برخلاف هتل‌های مدرن که ممکن است چند صد اتاق داشته باشند، اقامتگاه سنتی از اتاق‌های محدودی برخوردار است. این محیط دنج و آرام، برای اقامت بی‌نظیر است.

  • اقامتگاه‌های سنتی، معمولاً در نقاط اصلی و مرکزی شهر واقع‌شده‌اند و دسترسی مطلوبی به جاذبه‌های دیدنی دارند.

  • هزینه رزرو این اقامتگاه‌ها در مقایسه با هتل‌ها، معمولاً به‌مراتب کمتر است.

  • حداقل امکانات موردنیاز برای اقامتی مطلوب، در اقامتگاه‌های بوم‌گردی ارائه می‌شود.

در کنار این مزایا، بوم‌گردی‌ها ممکن است معایبی نیز داشته باشند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • برخی اقامتگاه‌های بوم‌گردی، ممکن است فاصله زیادی تا مرکز شهر داشته باشند. بسته به شهری که به آن سفر می‌کنید، بوم‌گردی‌ها می‌توانند در مرکز شهر و یا در دل طبیعت واقع شده باشند.

  • امکانات ارائه‌شده در این بوم‌گردی‌ها، قطعاً به‌اندازه یک هتل لوکس ۵ ستاره نیست. اقامتگاه‌های بوم‌گردی، معمولاً در رده ۲ یا ۳ ستاره دسته‌بندی می‌شوند.

اقامت در هتل چه مزایا و معایبی دارد؟

افزون بر اقامتگاه‌های بوم‌گردی که به آن‌ها پرداختیم، هتل‌ها نیز یکی از گزینه‌های مناسب برای اقامت هستند. حال برای آنکه بهترین انتخاب را از میان این دو داشته باشیم، باید مزایا و معایب اقامت در هتل را نیز بررسی کنیم. در ابتدا به مزایای اقامت در هتل می‌پردازیم:

  • هتل‌ها اغلب در مرکز شهر تأسیس می‌شوند. به همین خاطر، دسترسی مطلوبی به مراکز خرید، حمل‌ونقل عمومی، بیمارستان‌ها و… دارند.

  • هتل‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک، امکانات خاصی را ارائه می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، از میان هتل‌های سه، چهار و یا ۵ ستاره، بسته به بودجه و امکانات مدنظر خود، می‌توانید یک مورد را انتخاب کنید.

  • عمدتاً در هتل‌ها، از امکانات بیشتری بهره‌مند خواهید بود.

  • هتل‌ها از اتاق‌های گوناگونی برخوردار هستند که حتی منظره آن‌ها با یکدیگر نیز متفاوت است. این در حالی است که اقامتگاه‌های سنتی، معمولاً تعداد اتاق‌های محدودی دارند.

در کنار این مزایا، چند مورد از معایب هتل در مقایسه با اقامتگاه بوم‌گردی را بررسی می‌کنیم:

  • هتل‌ها گران‌قیمت‌تر از بوم‌گردی‌ها هستند و برای بهره‌مندی از امکانات آن‌ها، باید هزینه بیشتری بپردازید.

  • هتل‌ها از ازدحام بیشتری برخوردار هستند و در هر طبقه از ساختمان، معمولاً چندین خانواده اقامت دارند.

  • هتل‌ها معمولاً با دیزاین و معماری مدرن ساخته می‌شوند و تفاوتی میان هتل‌ها در شهرهای مختلف وجود ندارد. در این اقامتگاه‌ها، اثری از فرهنگ و تاریخ آن خطه وجود ندارد.

کدامیک را برای اقامت در سفری اقتصادی انتخاب کنیم؟

اگر می‌خواهید سفری اقتصادی و ارزان‌قیمت داشته باشید، اقامتگاه بوم‌گردی انتخاب مناسبی است؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشید که اقامتگاه بوم‌گردی، امکانات رفاهی زیادی را در اختیارتان قرار نمی‌دهد. اگر به فکر سفری لوکس هستید، هتل‌های چهار یا پنج ستاره را انتخاب کنید‌. با وجود تمام مواردی که به آن‌ها پرداختیم، برای آن دسته از مسافرانی که دوست دارند در طول سفر با فرهنگ و آداب‌ورسوم شهر مقصد آشنا شوند و کمی در حال و هوای مردمان آن ناحیه زندگی کنند، رزرو اقامتگاه‌هایی از نوع بوم‌گردی، بهترین انتخاب است.

رزرو هتل و اقامتگاه بوم‌گردی از فلای تودی

در هر سفر داخلی یا خارجی، خوب است اقدامات پیش از سفر را از مدتی قبل انجام دهید تا با خیال راحت، برای یک تجربه جدید آماده شوید. وب‌سایت فلای تودی همه آنچه‌که برای سفر نیاز دارید را در اختیارتان قرار می‌دهد. شما می‌توانید خرید بلیط هواپیما را از طریق این وب‌سایت انجام دهید و رزرو هتل را نیز از فلای تودی پیگیری کنید. جالب است بدانید که در سفرهای خارجی، اخذ ویزا نیز توسط فلای تودی انجام می‌شود و درنتیجه به هیچ مرجع دیگری نیاز نخواهید داشت.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید