راهنمای انتخاب بهترین "صندوق بخشی فلزات بورس"

کدخبر: ۶۲۲۳۸۷
فلزات اساسی یکی از پربازده‌ترین صنایع بورسی طی سال‌های اخیر بوده‌اند و به‌طور میانگین بازدهی بالاتری نسبت به شاخص کل بورس داشته‌اند.
 راهنمای انتخاب بهترین "صندوق بخشی فلزات بورس"

رپرتاژ آگهی: علیرغم اینکه این صنعت بازدهی مناسبی طی سال‌های اخیر داشته، برخی از شرکت‌های فعال در این صنعت با ریسک‌های متنوعی نیز همراه بوده‌اند. برای تعدیل ریسک سرمایه‌گذاری در این صنعت، «صندوق‌های بخشی» راه‌حل مناسبی برای سرمایه‌گذاری حرفه‌ای و کسب سود در یک صنعت خاص در نظر گرفته می‌شود. در این مطلب به بررسی یکی از بهترین صندوق‌های بخشی بازار خواهیم پرداخت.

صندوق بخشی چیست؟

صندوق بخشی یکی از انواع صندوق های سرمایه‌گذاری است که به صورت اختصاصی در سهام شرکت‌های یک صنعت خاص یا بخش خاصی از اقتصاد سرمایه‌گذاری می‌کند. صندوق‌های بخشی می‌توانند در صنایع مختلفی مثل فلزات اساسی، پتروشیمی، سیمان، دارو، املاک و مستغلات، انرژی و… به صورت اختصاصی سرمایه‌گذاری کنند. 

ساختار صندوق‌های بخشی می‌تواند قابل‌معامله (ETF) و مبتنی بر صدور و ابطال باشد. صندوق‌های قابل معامله به دلیل سرعت نقدشوندگی بالاتر و قابلیت تبدیل سریع به وجه نقد معمولا از محبوبیت بالاتری در بین سرمایه‌گذاران برخوردار هستند. در ادامه با صنعت فلزات اساسی و صندوق بخشی فلزات بیشتر آشنا خواهید شد.

صنعت فلزات اساسی

فلزات اساسی دومین صنعت بزرگ بازار سرمایه ایران محسوب شده و بخش مهمی از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می‌دهد. از اصلی‌ترین محصولات فلزی که در ایران تولید و در بازار داخلی و خارجی عرضه می‌شوند، می‌توان به فولاد، مس، آهن، روی، سرب و سایر فلزات رنگین اشاره کرد. صنعت فلزات اساسی به واسطه صادرات‌محور بودن، یک صنعت دلاری محسوب می‌شود. زیرا، شرکت‌های تولید‌کننده محصولات فلزی، تولیدات خود را بر‌اساس نرخ ارز در بورس کالا به فروش رسانده و بر اساس قیمت جهانی کالاها، محصولات خود را صادر کرده و درآمد دلاری ایجاد می‌کنند. در نتیجه ارزش سهام شرکت‌های این صنعت معمولا رشد بالاتری نسبت به قیمت دلار دارند.

 شرکت‌های فعال در صنعت فلزات اساسی نقش مهمی در روند‌های شاخص کل بورس دارند. در حقیقت، سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان «فولاد» و  صنایع ملی مس ایران «فملی» در کنار هلدینگ خلیج فارس، بزرگ‌ترین شرکت‌های بورس ایران هستند. شرکت‌های «فولاد» و «فملی» از تاثیرگذاری زیادی بر شاخص کل بورس و شاخص صنعت فلزات اساسی دارند.

سهام شرکت‌های فلزی معمولا از ریسک نرخ بهره، نرخ ارز، تحریم‌ها و قیمت جهانی کامودیتی‌ها تاثیر می‌پذیرند. در طی یک دهه اخیر با چالش‌هایی نظیر کاهش قیمت جهانی کامودیتی‌ها، تحریم‌ها، افزایش نرخ بهره و حتی قیمت‌گذاری دستوری در صنعت فولاد مواجه بوده‌اند. از این جهت، صندوق‌های بخشی به دلیل بهره‌گیری از دانش، تخصص و تجربه مدیران سرمایه‌گذاری ریسک‌های احتمالی را تا حد زیادی کاهش داده و می‌توانند گزینه امنی جهت سرمایه‌گذاری در صنعت فلزات اساسی باشند.

صندوق بخشی فلزات 

همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره شد، مزیت مهم صندوق‌های بخشی اختصاص بخش عمده دارایی خود به سهام شرکت‌های موجود در یک صنعت است. از این رو، صندوق بخشی فلزات نیز طبق امیدنامه باید حداقل تا ۷۰ درصد از کل دارایی‌های خود را به سهام شرکت‌های موجود در صنعت فلزات اساسی اختصاص دهد. این صندوق می‌تواند حداکثر تا ۱۰ درصد از کل دارایی‌های خود را به سهام سایر صنایع اختصاص دهد. از طرف دیگر جهت مدیریت ریسک، در صندوق‌های بخشی امکان اختصاص حداکثر پنج درصد از دارایی‌ها به گواهی سپرده کالایی و حداکثر ۱۵ درصد به اوراق با درآمد ثابت وجود دارد.

در حقیقت، مدیران سرمایه‌گذاری در صندوق بخشی فلزات می‌توانند ترکیبی از سودآورترین و بهترین سهام این صنعت را به سبد دارایی صندوق افزوده و با اختصاص بخشی از دارایی‌ها به اوراق با درآمد ثابت، گواهی سپرده کالایی و سهام سایر صنایع، مدیریت پرتفوی را به صورت حرفه‌ای انجام دهند. از مهم‌ترین نکاتی که برای انتخاب یک صندوق بخشی مناسب باید مد نظر داشته باشید، میزان ضرایب بتا و آلفا صندوق و همچنین ترکیب 10 سهم برتر صندوق است. حالا که  ماهیت کلی صندوق بخشی فلزات را درک کردید، بهتر است با یکی از بهترین صندوق‌های بخشی بازار آشنا شوید.

صندوق بخشی فلز فارابی

صندوق بخشی فلز فارابی را می‌توان یکی از بهترین صندوق‌های بخشی بازار در نظر گرفت. این صندوق ضمن بازدهی مناسب از آغاز معاملات ثانویه یعنی در آبان‌ ماه ۱۴۰۲، یکی از نقدشونده‌ترین صندوق‌های بخشی نیز بوده است. برای بررسی دقیق‌تر صندوق فلز فارابی، بهتر است نگاهی به ترکیب ۵ سهم برتر سبد دارایی آن داشته باشیم:

پرتفوی صندوق فلز فارابی

 همانطور که مشاهده می‌کنید بیش از ۲۶ درصد از پرتفوی صندوق فلز فارابی را نمادهای «فملی» و «فولاد» تشکیل داده‌اند که جزء سه شرکت اول بازار سرمایه از نظر ارزش بازار هستند. فولادسازان نقش مهمی در پرتفوی فلز فارابی دارند و تمامی این ۵ سهم جزء دلاری‌ترین شرکت‌های بورسی هستند. در حقیقت، میزان صادرات محصولات این شرکت‌ها و ایجاد درآمد ارزی در سودآوری صندوق فلز نقش اساسی دارد. مدیریت دارایی مناسب در صندوق فلز فارابی باعث شده تا میانگین P/E این ۵ سهم به عدد ۱۴/۶ برسد که ارزندگی بالای صندوق را در مقایسه با P/E بازار نشان می‌دهد. در حال حاضر P/E بورس ۵/۷ بوده و این نسبت برای صنعت فلزات ۴۶/۶ است.

نحوه خرید صندوق بخشی فلز فارابی

صندوق بخشی فلز فارابی با توجه به ارزندگی بازار و وضعیت سهام شرکت‌های فلزی، از شرایط مناسبی جهت سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلند‌مدت برخوردار است. این صندوق در ۲ ماه گذشته موفق به کسب بازدهی ۱۰ درصدی شده و شاخص کل بورس طی این مدت تنها ۶ درصد بازدهی داشته  است. شما می‌توانید با جستجوی نماد «فلز فارابی» در سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به خرید واحدهای این صندوق اقدام کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید