بررسی مشکلات فنی و نکاتی درباره تعمیرات خودرو های جک

کدخبر: ۶۲۵۱۲۶
در این مطلب با نگاهی کوتاه به برند جک - Jac و حضور آن در ایران به بررسی مشکلات مدل S5 می پردازیم.
بررسی مشکلات فنی و نکاتی درباره تعمیرات خودرو های جک

کمپانی تولید خودرو سازی جک (جی ای سی)، یکی از نام‌ های شاخص در صنعت خودروسازی چین است که از سال 2012 توانسته در بازار ایران فعالیت کند و محصولات خودرویی خود را در این بازار عرضه کند. این برند به همراه دیگر برند های مطرح چینی نظیر جیلی - Geely، چانگان - Changan، دانگ فنگ و چری - Chery، در میان بهترین خودروساز های چین قرار می‌گیرد.

از ابتدا با جک

شرکت خودروسازی جک، حدود 60 سال پیش در سال 1964 در شهر هفئی واقع در چین تأسیس شد و تنها چهار سال پس از تأسیس، اولین محصول این شرکت یعنی یک کامیون، موفق به پاس کردن تمامی آزمایش‌ ها شد. با گسترش فعالیت‌های تولیدی این کارخانه، در سال 2001، سهام این شرکت با نام تجاری جک موتورز (Anhui Jianghuai Automobile Co) در بازار بورس شانگهای عرضه گردید.

بین سال‌های 2012 تا 2014، شرکت کرمان موتور، در راستای تنوع‌ بخشی به مجموعه خودرویی خود که آن زمان هیوندای را نیز شامل می شد، شاسی بلند X60 را در بازار ایران معرفی کرد. پس از استقبال بازار از این کراس اوور و برقراری همکاری با شرکت Jac، کرمان موتور مدل‌های J3 و J5 را نیز به بازار ایران ارائه داد.

نگاهی کوتاه به جک S5 

جک S5، که به عنوان یک کراس‌ اوور شهری جمع و جور شناخته می‌شود و در ایران بسیار پرطرفدار است، ابتدا در سال 2012 در نمایشگاه خودرو گوانجو در چین معرفی شد و سپس در سال 2013 وارد بازارهای بین‌المللی گردید. در سال 2014، شرکت کرمان‌ موتور تصمیم گرفت مونتاژ نسخه دنده‌ دستی این شاسی‌ بلند چینی را در ایران آغاز کند و این، ورود کراس اورر شهری به جاده های ایران بود.

موفقیت فروش جک S5 منجر به عرضه نسخه دنده اتوماتیک این مدل در سال 2016 به بازار ایران شد. این خودرو از یک موتور توربوشارژ دو لیتری چهار سیلندر با قدرت 174 اسب بخار و گشتاور 265 نیوتن متر برخوردار است.

قدرت تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس اتوماتیک شش دنده دوکلاچه به چرخ ‌های جلو منتقل می‌ شود و این ماشین قادر است در مدت زمان حدودی 11.7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت (بسته به شرایط) دست یابد و مصرف سوخت ترکیبی آن 7.7 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است. 

معایب 

گیربکس: یکی از نقاط ضعف در جک S5 نسخه اتومات، گیربکس آن است که گاهی در تعویض دنده‌ ها به کندی واکنش نشان می دهد. این مسئله بخصوص در هنگام افزایش دمای گیربکس در شرایط جوی خاص، بیشتر نمود پیدا کرده و ممکن است ناشی از نقاط ضعف سیستم گیربکس دوکلاچه (DCT) باشد. در موقعیت‌ هایی نظیر رانندگی در مسیرهای کوهستانی و پرپیچ‌ و خم که تعویض دقیق و به موقع دنده‌ ها اهمیت بیشتری دارد، این ایراد تاثیر بسیاری در لذت رانندگی دارد.

مصرف سوخت بالا: با اینکه مشخصات فنی رسمی خودرو اعلام می‌ کنند که مصرف سوخت ترکیبی آن حدود 7.7 لیتر در هر صد کیلومتر است، اما تجربیات عملی نشان می‌ دهند که این عدد در شرایط واقعی رانندگی در جاده و ترافیک بیشتر باشد. این تفاوت بین مصرف سوخت اعلام شده و مصرف واقعی می‌ تواند برای رانندگانی که به دنبال یک خودرو کم‌ مصرف هستند، ناامید کننده باشد.

تعمیرات جک در دنده معکوس

حفظ و افزایش طول عمر خودرو با انجام تعمیرات مناسب و همچنین انجام کلیه سرویس های دوره ایی از اهمیت زیادی برخوردار است. در زمانی که خودروی شما به دلیل مشکلات فنی یا نیاز به تعویض قطعات و یا تعمیر داشته باشد، توصیه می کنیم که آن را به یک تعمیرگاه جک معرفی شده در دنده معکوس ببرید. کلیه تعمیرگاه های معرفی شده در سایت دارای آدرس، تلفن همراه، تلفن ثابت، لیست خدمات، دسترسی مستقیم با گوگل مپ و ویز و ... هستند.

 تعمیر گیربکس جک: همانطور در که در قسمت بالا گفته شد، گیربکس این خودرو استهلاک زیادی دارد. جک S5 با دو نسخه گیربکس، دستی و اتوماتیک، عرضه شده و مدل اتوماتیک به طور کلی نسبت به مدل‌ دستی حساس‌ تر هستند و نیاز به دقت و مراقبت بیشتری دارند. این حساسیت بیشتر می‌تواند شامل نگهداری دقیق‌ تر و توجه به عملکرد گیربکس در شرایط مختلف رانندگی باشد. سرویس های دوره ایی گیربکس همانند روغن گیربکس، صافی گیربکس و ... را نیز حتما در نظر داشته باشید.

مشکلات رایج گیربکس جک

• روشن شدن چراغ اخطار گیربکس

• به سختی جا رفتن دنده ها

• ایجاد سر و صدا در حالت خلاص

• تاخیر در عملکرد گیربکس

تعویض تسمه تایم جک: در خودروهای جک S5 بر خلاف مدل S3 از تسمه تایم استفاده شده. پارگی یا خرابی تسمه تایم هنگام رانندگی می‌ تواند موجب آسیب‌های جدی به موتور خودرو شده و به طور کلی توصیه می‌شود که تسمه تایم S5 پس از طی کردن حدود 50 هزار کیلومتر تعویض شود. این اقدام پیشگیرانه به حفظ عملکرد مناسب موتور و جلوگیری از خسارات احتمالی گران‌ قیمت کمک می‌کند.

تعمیر موتور جک

تعمیر موتور جک: یکی از شایع‌ ترین علل خرابی موتور جک، تعویض نکردن به موقع روغن موتور است. روغن موتور نقش حیاتی در حفظ سلامت موتور دارد و اگر روغن به طور منظم با روغن موتور توصیه شده کمپانی مادر تعویض نشود، می‌تواند به خرابی موتور منجر شده که نتیجه آن ممکن است نیاز به تعمیرات گسترده یا حتی تعویض کامل موتور باشد.

برای یافتن بهترین تعمیرگاه‌ جک در نزدیکی خود، می‌توانید به وب‌ سایت دنده معکوس مراجعه کنید. در این صفحه، لیست جامعی از تعمیرگاه‌ های متخصص و با تجربه در دسترس است و شما می‌ توانید بر اساس نیازهای خود و مکانی که به آن نزدیک‌ تر هستید، بهترین و مناسب‌ ترین مرکز تعمیر را انتخاب کنید. دنده معکوس با معرفی بهترین تعمیرگاه‌ ها و ارائه اطلاعات مفید، شما را در دسترسی آسان و بدون دردسر به مراکز تعمیر معتبر یاری می‌ رساند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید