استخراج ابری

کدخبر: ۶۲۷۹۰۳
استخراج ابری عبارتی است که در سال‌های اخیر در دنیای ارزهای دیجیتال محبوبیت بالایی را به خود اختصاص داده است. یک دهه قبل، تمام شرکت‌های نرم‌افزاری در زیرزمین‌های خود از تعداد زیادی رایانه نگهداری می‌کردند که شب و روز در حال محاسبات بودند. همچنین فضای زیادی برای روشن نگه‌داشتن سرورها اشغال می‌شد. همه‌ی اینها در عصر پردازش ابری تغییر کرد. به جای صرف هزینه‌های گزاف و استفاده از ملک‌های باارزش برای نگهداری سرورها، شرکت‌های بزرگ حوزه رایانه به اجاره ابرهای پرقدرت محاسباتی روی آوردند که از سوی انبارهایی پر از ابررایانه‌ها میزبانی می‌شدند. این مسئله در رابطه با استخراج ابری نیز صدق می‌کند.
استخراج ابری

پردازشگرهای پرقدرت به عنوان ماینر (دستگاه استخراج) برای استخراج رمزارزهایی مثل بیت کوین، لایت کوین و دوج کوین به کار گرفته می‌شوند. در واقع با استفاده از استخراج ابری شما می‌توانید خودتان عملیات استخراج کوین‌ها را انجام دهید؛ بدین صورت که به جای خرید رایانه‌های گران‌قیمت، می‌توانید قدرت (توان) پردازش را از شرکت‌های استخراج ابری اجاره کنید و با هزینه‌ای کمتر به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازید. اما سوالاتی که وجود دارد این است که آیا این شرکت‌های استخراج ابری قابل اطمینان هستند؟ آیا با وجود احتمال اینکه بیشتر پروژه‌های استخراج ابری می‌توانند کلاهبرداری باشند این راه می‌تواند راه خوبی برای کسب درآمد باشد؟ برای پاسخ به این سوال‌ها و همچنین دانستن مزایا و معایب استخراج ابری با ما در این مقاله همراه باشید.

استخراج ابری چیست؟

استخراج ابری (Cloud mining) مکانیزمی برای استخراج یک رمزارز، برای مثال بیت کوین است. در استخراج ابری از قدرت پردازشگرهای ابری استفاده می‌شود؛ بدین صورت که یک فرد یا یک شرکت در ازای یک مبلغ ثابت دستگاه‌های استخراج خود را به‌صورت اجاره‌ای در اختیار دیگر افراد قرار می‌دهد تا آنها بتوانند از راه دور و از طریق توان پردازشی این دستگاه‌ها، به استخراج ارزهای دیجیتال بپردازند. استخراج ابری (کلود ماینینگ) موجب می‌شود تا استخراج رمزارها برای طیف گسترده‌تری از مردم در سرتاسر جهان در دسترس باشد.

از آنجا که این نوع استخراج رمزارزها از طریق ابرها انجام می‌شود، بنابراین دیگر مشکلاتی مانند نگهداری و تعمیر تجهیزات استخراج یا هزینه‌های مستقیم انرژی بر سر راه استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال وجود ندارد. استخراج‌کنندگان ابری در استخرهای ماینینگ (استخراج) مشارکت می‌کنند و مقدار مشخصی از قدرت هش (هش پاور) را خریداری می‌کنند. هر مشارکت‌کننده نسبت به نرخ هشی (هش ریت) که اجاره کرده است از استخراج‌های انجام‌شده خود کسب سود می‌کند.

ذکر این نکته لازم است که استخراج ابری تنها بر روی رمزارزهایی مانند بیت کوین که از مکانیزم اجماع اثبات کار استفاده می‌کنند کاربرد دارد. در واقع نمی‌توان استخراج ابری را بر روی سیستم‌های اثبات سهام مانند ترون اعمال کرد. با استفاده از خدمات استخراج ابری، دیگر نیازی به تهیه سخت‌افزارهای پرهزینه مرتبط با عملیات استخراج نیست؛ برای شروع استخراج ابری تنها کافی است که یک پلتفرم کلود ماینینگ موفق و معتبر را انتخاب کنید، مقداری پاور هش یا قدرت پردازشی اجازه کنید و صبر کنید تا استخر ماینینگ کار خود را انجام دهد و برای شما پول در بیاورد. همچنین شما برای استخراج ابری باید یک رمزارز واجد شرایط را در نظر داشته باشید.

طریقه عملکرد استخرهای ماینینگ

طریقه کار استخر ماینینگ بدین گونه است که این استخر به‌عنوان یک هماهنگ‌کننده بین گروهی از ماینرها عمل می‌کند. این استخر به هر کدام از اعضای این گروه‌ها وظایفی را می‌سپارد تا توسط آنها انجام شود. کارهای استخرهای ماینینگ شامل مدیریت هش اعضا، ضبط و ثبت کار انجام شده توسط هر یک از اعضا و توزیع پاداش‌ها است. هر زمان که کار سپرده‌شده به یک ماینر به پایان رسید، ماینر می‌تواند درخواست کار جدیدی بکند. دو روش برای سپردن کار به اعضای گروه‌ها در یک استخر وجود دارد.

یک راه این است که کار به مشارکت‌کنندگان سپرده شود و راه دیگر این است که ماینرها می‌توانند واحد کاری خود را خودشان انتخاب کنند. در واقع استخرهای ماینینگ این اجازه را به مشارکت‌کنندگان می‌دهند تا خودشان بتوانند میزان کاری که می‌خواهند انجام دهند را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که استخرهای ماینینگ به صورت‌های مختلفی اقدام به تقسیم پاداش‌ها به اعضا می‌کنند که شامل روش‌های PROP، PSS و PPLNS می‌شود. همچنین شما برای اینکه عضوی از استخرهای ماینینگ باشید باید مقداری کارمزد نیز بپردازید.

توجه شود که استخرهای استخراج ماهیت متفاوتی با استخراج ابری دارند و نباید این دو مفهوم به جای یکدیگر استفاده شود.

فراهم‌کنندگان استخراج ابری به چه ابزاری نیاز دارند؟

ابزارهای لازم برای انجام استخراج ابری که باید توسط ارائه‌دهندگان خدمات آن اختیار شوند شامل موارد زیر هستند:

  • نرم‌افزار ماینینگ

  • رایانه‌ها و ماشین‌های مخصوص استخراج با توان رقابتی بالا

  • خریداری حق عضویت استخر ماینینگ

  • منبع برق و انبار نگهداری تجهیزات

  • انواع مدل‌های استخراج ابری

مدل‌های متداول استخراج ابری بر دو نوع هستند:

مدل استخراج میزبان (Host Mining)

در این مدل از استخراج ابری، ماینرها تجهیزات استخراج موجود در مزرعه‌های استخراج فراهم‌کنندگان سرویس‌های ماینینگ را اجاره می‌کنند. در این مدل، ماینرها باید برای تعمیر و نگهداری و همچنین نصب تجهیزات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال پول پرداخت کنند؛ اگر چه که در این مدل هزینه‌های مربوط به برق کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، مدل استخراج میزبان سود بیشتری از استخراج ابری را برای افرادی کنترل بهتر و مناسب‌تری بر روی تجهیزات ماینینگ خود دارند تضمین می‌کند. مهم‌تر از اینها، ماینرها در این مدل می‌توانند از کنترل کامل خود بر روی پاداش‌های کسب شده لذت ببرند.

مزایا و معایب استخراج ابری

استخراج ابری به مانند هر مکانیزم استخراج دیگری مزایا و معایبی دارد که هر فرد پیش از وارد شدن به این نوع استخراج رمزارزها لازم است که توجه ویژه‌ای به آنها بکند.

مزایای استخراج ابری

با استفاده از این روش استخراج ارزهای دیجیتال، شما می‌توانید در وقت، هزینه و میزان کاری که انجام می‌دهید صرفه جویی کنید و یک سود کم‌دردسر کسب کنید. مزایای استخراج ابری عبارتند از:

  • نیازی به خرید تجهیزات و ماشین‌های استخراج بیت کوین و دیگر آلت کوین‌هایی که بر اساس اثبات کار هستند نیست.

  • نیازی به پرداخت هزینه‌های مربوط به برق به طور مستقیم نیست.

  • نیازی به اجاره یا خریداری یک انبار یا داشتن زیرساخت برای نگهداری تجهیزات نیست.

  • نگرانی در مورد خرابی، هزینه‌های تعمیر یا هزینه‌های مربوط به ارتقا ماشین‌های استخراج وجود ندارد.

  • هیچ رقابتی با ماشین‌های استخراج تخصصی وجود ندارد.

  • می‌توان از هر محلی عملیات استخراج را انجام داد.

  • نیاز به دانش و مهارت خاصی ندارد.

  • نیازی به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ نیست.

معایب استخراج ابری

در کنار مزایای بسیار، استخراج ابری معایبی نیز دارد. در ابتدا بازهم باید تاکید کنیم که در سال‌های اخیر احتمال کلاهبرداری پروژه‌های استخراج ابری بالا رفته است و هر فرد برای وارد شدن به این حوزه لازم است که از ریسک‌ها و محدودیت‌های موجود اطلاع و اطمینان کامل داشته باشد. این احتمال کلاهبرداری خود یکی از معایب بزرگ استخراج ابری است. دیگر معایب استخراج ابری شامل موارد زیر می‌شود:

  • کنترل سودها سخت خواهد بود؛ چرا که سودهایی که کسب می‌شوند به توسعه شرکت ارائه‌دهنده خدمات بستگی دارد.

  • سرمایه‌گذاران نمی‌توانند به‌صورت مستقیم در پروسه ماینینگ بیت کوین شرکت کنند یا کنترلی بر روی آن داشته باشند.

  • معمولا مقدار سودها پایین است؛ چرا که سرمایه‌گذاران باید هزینه‌های خدمات استخراج را به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت کنند.

  • سرویس‌های ماینینگ هزینه‌های مشخصی دارند و بهای تمام‌شده محتمل، بسیار زیاد خواهد بود.

  • ریسک از دست دادن تمام سرمایه به‌دلیل کلاهبرداری بسیار بالا است.

  • هرچه که شبکه پیچیده‌تر شود، هزینه اجاره از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات استخراج ابری بیشتر می‌شود و ممکن است سرمایه‌گذاری صرفه اقتصادی نداشته باشد.

  • سرمایه‌گذاران باید پیش‌پرداخت انجام دهند در حالی که هیچ ماشین استخراج و سخت‌افزاری را صاحب نمی‌شوند.

  • سرمایه‌گذاران نمی‌توانند نرم‌افزار ماینینگ را تغییر دهند.

  • ممکن است شرکت مذکور مزرعه استخراج خود را در حکومتی غیردموکراتیک بنا نهاده باشد و با ورود حکومت به‌صورت دستوری در کار شرکت اختلال ایجاد شود.

مراقب کلاهبرداران باشید

ذکر این نکته ضروری است که امروزه شرکت‌های بسیاری خدمات استخراج ابری را ارائه می‌دهند و همچنین بسیاری شرکت‌ها در این زمینه در حال آغاز فعالیت خود هستند. در بین این شرکت‌ها، موارد زیادی دست به کلاهبرداری زده و موجب ضرر هنگفت سرمایه‌گذاران می‌شوند. بنا بر این، در هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب اینکه از کدام سرویس استخراج ابری استفاده کنید، سعی کنید همیشه محبوبیت و شهرت شرکت مورد نظر را در نظر بگیرید. همچنین در مورد قرارداد و شروط مندرج در آن هوشیار باشید تا هم به آنچه که نیاز دارید برسید و هم از کلاهبرداری‌های مرسوم در حوزه استخراج ابری در امان بمانید.

بهترین سرویس‌های استخراج ابری

بهترین سرویس‌های استخراج ابری

وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهای مختلفی به‌عنوان سرویس‌های ارائه‌دهنده استخراج ابری وجود دارند و شناخت محبوب‌ترین و معروف‌ترین آنها می‌تواند به انتخاب درست و در امان ماندن از کلاهبرداری‌های مرسوم در این حوزه منجر شود. یادآور می‌شود وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهایی که در این بخش معرفی می‌شوند باید از لحاظ اعتبار توسط خود کاربران بررسی شوند و مهم است که خود کاربر با آگاهی لازم و اطمینان کامل از موارد معرفی‌شده استفاده کند. محبوب‌ترین و بهترین سایت‌های ارائه دهنده خدمات استخراج ابری در سال ۲۰۲۳ عبارتند از:

۱- ای‌کاس (Ecos)

این شرکت که یکی از نام‌آشناهای حوزه استخراج ابری است، در سال ۲۰۱۷ بنا نهاده شده است و کوین‌هایی مانند بیت کوین، بیت کوین کش، ریپل، تتر و لایت کوین را برای استخراج پشتیبانی می‌کند. پرداخت اجاره خدمات آن هم به‌صورت روزانه است. با وجود اینکه ای‌کاس گزینه کم‌ریسکی در حوزه استخراج ابری محسوب می‌شود اما باز هم لازم است تا تحقیقات مورد نیاز به‌خوبی انجام شود و سپس به‌عنوان فراهم‌کننده استخراج ابری انتخاب شود.

۲- استورم گین (Storm Gain)

استورم گین که در سال ۲۰۱۹ تاسیس شده است تنها از استخراج ابری بیت کوین پشتیبانی می‌کند. استورم گین یکی از مورد اعتمادترین و متداول‌ترین سرویس‌های استخراج ابری است. پرداخت اجازه این سرویس باید هر ۸ ساعت یک‌بار صورت بگیرد.

۳- پگا پول (Pega Pool)

این شرکت جز شرکت‌های تازه تاسیس این حوزه است که در سال ۲۰۲۳ فعالیت خود را آغاز کرده است. تنها از بیت کوین پشتیبانی می‌کند و پرداخت تعرفه خدمات آن به‌صورت روزانه است.

۴- جنسیس ماینینگ (Genesis Mining)

جنسیس ماینینگ از جمله قدیمی‌ترین شرکت‌های این حوزه است که در سال ۲۰۱۳ تاسیس شده است. تنها از بیت کوین پشتیبانی می‌کند و پرداخت هزینه خدمات آن به‌صورت روزانه صورت می‌گیرد. نکته ضروری اینکه این شرکت در حال حاضر گزینه کم‌ریسکی محسوب نمی‌شود و باید بیش از پیش مراقب خطرات مربوط به کلاهبرداری بود.

سوددهی استخراج ابری

امروزه، استخراج ابری (Cloud Mining) یکی از بهترین راه‌ها برای کسب درآمد و سود غیر فعال یا پسیو است. چرا که می‌توان با کمترین کار و هزینه به سوددهی رسید. علاوه بر این، افرادی که از سرویس‌های استخراج ابری استفاده می‌کنند، می‌توانند با سرمایه‌گذاری دوباره از طریق سودهای کسب شده قدرت هش خود را افزایش دهند یا منابع بیشتری را اجاره کنند و به مرور زمان به سوددهی بیشتری برسند. اگر به‌دنبال یک درآمد غیرفعال هستید، استخراج ابری، خصوصا در زمانی که قیمت رمزارزها روند صعودی را دنبال می‌کند، می‌تواند یک گزینه مناسب برای شما باشد. اما باز هم تاکید می‌کنیم که پیش از استفاده از خدمات استخراج ابری باید تحقیقات مبسوط و مناسبی را انجام دهید و مطمئن شوید که با یک کلاهبرداری سر و کار ندارید. شما پیش از وارد شدن به این حوزه باید به‌خوبی در رابطه با محدودیت‌ها و هزینه‌هایی که ممکن است در این راه وجود داشته باشند آگاه شوید و سپس تصمیم خود را بگیرید.

مقایسه ماینینگ ابری و ماینینگ سخت افزاری

ماینینگ سخت افزاری و مانینگ ابری دارای تفاوت‌هایی با یکدیگر هستند. در ماینینگ سخت‌افزاری فعالیت انجام شده به‌صورت مستقل انجام می‌گیرد و خود استخراج‌کنندگان به تنهایی مسئول این فعالیت‌ها هستند. در استخراج سخت‌افزاری شما باید تجهیزات مربوط به استخراج ارزهای دیجیتال را خودتان بخرید، خودتان نصبشان کنید و خودتان هم عملیات نگهداری و تعمیر آنها را انجام دهید؛ در حالی که در ماینینگ ابری تنها هزینه قدرت هش یا اجاره توان پردازشی باید پرداخت شود. در ماینینگ سخت‌افزاری شما نیاز به مکانی برای نگهداری ماشین‌های استخراج و همچنین سیستم تهویه مناسب دارید اما در استخراج ابری اینگونه نیست.

همچنین وقتی که اقدام به ماینینگ سخت‌افزاری می‌کنید باید هزینه‌های برق بالایی بپردازید. بنا بر این، فعالیت در حوزه ماینینگ سخت‌افزاری چندان هم آسان نیست و نیاز به دقت بالایی دارد و تجهیزات مربوطه باید به گونه‌ای تهیه شوند که توان و کارایی بالایی داشته باشند. نکته دیگر اینکه افرادی که به ماینینگ سخت‌افزاری روی می‌آورند باید یک کیف پول مجازی برای خود فراهم کنند که با کوین‌هایی که ماین می‌کنند سازگار باشد. در ماینینگ ابری اما نیاز به این سختی‌ها نیست و به‌آسانی و از راه دور می‌توان عملیات استخراج و کسب سود را انجام داد.

نکته دیگری که در این بین حائز اهمیت است به دانش و تخصص مربوط می‌شود. در ماینینگ سخت‌افزاری شما به دانش و تخصص بالایی نیاز دارید در حالی که در ماینینگ ابری که یک گزینه ارزان‌تر نیز هست این‌گونه نیست و دانش و مهارت بالا مورد نیاز نیست.

از طرف دیگر اما ماینینگ سخت‌افزاری این اجازه را به شما می‌دهد که کل سود استخراج را برای خود بردارید و نه فقط کسری از آن را از آن خود کنید.

در انتها ذکر این نکته ضروری است که اگر در بازار ارزهای دیجیتال و همچنین حوزه ماینینگ تازه‌وارد هستید، پیشنهاد می‌شود که با تحقیق مناسب و بررسی جوانب مختلف و در نظر گرفتن ریسک کلاهبرداری، فعالیت در استخراج ابری را در پیش بگیرید. پس از مدتی اگر دانش و مهارت مورد نیاز را کسب کرده و آشنایی بیشتری با این بازار و به‌طور مشخص با عملیات استخراج ارزهای دیجیتال پیدا کردید، می‌توانید استفاده از ماینینگ سخت‌افزاری را نیز در نظر بگیرید.

مرجع اصلی مطلب: https://nobitex.ir/mag/what-is-cloud-mining/ 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید