قطعی گاز و تأثیر آن بر قیمت آجرنما و مسکن

کدخبر: ۶۲۸۱۰۹
در تولید و قیمت تمام شده آجر و دیگر مصلح ساختمانی، عوامل متعددی مؤثر هستند. مواد اولیه، انرژی، هزینه‌های جاری کارخانه، میزان تقاضا و نیاز بازار و... از جمله‌ی این عوامل هستند.
قطعی گاز و تأثیر آن بر قیمت آجرنما و مسکن

رپرتاژ آگهی:  انرژی عامل و مورد مهمی در تولید و قیمت آجر نما محسوب می‌شود. باتوجه‌به استفاده از کوره‌های گازی در تولید آجر، قیمت گاز و اتصال انشعاب گازی به کارخانه تولیدی، بر تعیین قیمت آجر تأثیر می‌گزارد. قطع‌شدن گاز یا افزایش قیمت آن بحرانی است که تولید‌کنندگان آجر با آن مواجه هستند. این مطلب و مقاله، کنکاش و تحلیلی است بر بحران قطع‌شدن و افزایش بهای گاز مصرفی برای واحد‌های تولید آجر.

بحران قطعی گاز و تأثیر آن بر قیمت آجر در زمستان 1402

به ماه‌های آخر سال که می‌رسیم، سردشدن هوا باعث می‌شود تا استفاده از وسایل گرمایشی افزایش پیدا کند. این موضوع افزایش مصرف گاز را در پی دارد. به گفته آقای سعید عقلی که از مسئولان عالی شرکت ملی گاز هستند، مصرف گاز در پاییز ۱۴۰۲ در مدت مشابه سال گذشته ۱۳ تا ۱۶ درصد افزایش داشته است. همواره روال بر این بوده که با افزایش مصرف، گاز واحد‌های صنعتی قطع شود تا گازرسانی و مصرف خانگی دچار مشکل نشود.

در تولید آجر از کوره‌های آجرپزی که با گاز کار می‌کند، استفاده می‌شود. برای پخت و تولید آجر باید آن‌ها را ساعت‌های طولانی (گاه چند شبانه‌روز) در کوره قرار داد تا فرایند تولید آن کامل شود. قطع‌شدن گاز، تولید آجر را متوقف می‌کند. توقف تولید هزینه‌های ناخواسته سنگینی را برای تولید‌کننده به بار می‌آورد. باوجوداینکه در ۶ماهه دوم هر سال باتوجه‌به شرایط آب‌وهوا و مدیریت اجرایی پروژه‌ها، افزایشی در قیمت آجر نداریم. اما قطعی گاز باعث می‌شود تا تأمین سفارش‌های مشتریان به تأخیر افتاده و تقاضا از عرضه بیشتر شود. این موضوع در کنار افزایش هزینه‌های تولید باعث افزایش قیمت آجر می‌شود.

شرکت آجر گستر امیران با داشتن دو کارخانه‌ی بزرگ و تولید انواع آجر و آجر نما و توزیع محصولات خود با برند "‌امیران نما" به سراسر ایران، فعالیت گسترده‌ای دراین‌خصوص دارد. هر دو کارخانه مجموعه امیران نیز درگیر بحران قطعی گاز و افزایش قیمت آن هستند. بااین‌وجود این شرکت تا به امروز تلاش کرده با ایجاد تعادل بین میزان تولید و هزینه‌های خود، افزایشی در قیمت‌ها نداشته باشد. محصولات این شرکت با بالاترین کیفیت و کمترین قیمت ممکن در بازار عرضه و به مشتریان تقدیم می‌شود. اگر اجرای پروژه شما در ماه‌های ابتدایی سال آتی است به شما پیشنهاد می‌کنیم با تماس با کارشناسان امیران نما، از میزان نیاز و هزینه آن مطلع و خرید آجر خود را انجام دهید. قطعاً با این روند قطع‌شدن گاز، افزایش مجدد قیمت گاز مصرفی و افزایش هزینه‌ها به‌ناچار قیمت آجر نیز افزایش خواهد یافت.

قطعی و قیمت گاز فقط بر قیمت آجر اثر گذاشته

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که آجرها از مصالح مهم در امر ساخت‌وساز است. افزایش قیمت آجر و آجرنما، به‌طورقطع بر قیمت سازه و مسکن تأثیر گذاشته و افزایش آن را در پی دارد. بی‌شک بالارفتن قیمت مسکن برای عموم مردم خوشایند نیست و تورم غیرمستقیمی دیگر در جامعه ایجاد می‌کند.

البته قطع‌شدن گاز تنها دلیل افزایش قیمت آجر نبوده است. تهیه مواد اولیه باکیفیت، افزایش مداوم هزینه‌ها (ارز، انرژی، دستمزد و...) و موارد دیگری در صعودی‌شدن قیمت آجر نقش زیادی دارند.

دلیل توقف تولید ارتباطی به قطع‌شدن گاز دارد؟

نه‌تنها مجموعه‌ی امیران نما و دو کارخانه بزرگ تولیدی این شرکت، بلکه بسیاری از شرکت‌های تولید‌کننده آجر در شهر‌های مختلف ایران با قطعی گاز مواجه هستند. بدیهی است توقف تولید و بیکار شدن کارگران کارخانه، هزینه‌هایی سنگین و غیر قابل جبرانی برای تولید‌کننده در پی دارد. متأسفانه باید گفت که این مسئله موجب تعطیلی برخی واحدهای تولیدی شده و خواهد شد.

امیران نما با تمام توان خود سعی می‌کند با استفاده از ترفند‌ها و راهکارهای قانونی و اصولی، میزان تولید خود را در سطح قابل‌قبول نگه دارد تا بتواند نقشی مؤثر در تعادل بازار و قیمت آجر داشته باشد. تمام تلاش مجموعه آجر گستر امیران بر این است تا برپا نگاه‌داشتن چرخه تولید انواع آجر به‌خصوص آجر نما و عرضه درست و به‌موقع مستقیم آن به مشتری و بازار، تا جای ممکن مانع افزایش قیمت این محصول و سو استفاده افراد سودجو شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید