مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی

کدخبر: ۶۳۹۱۴۱
کشور ترکیه از پرجاذبه‌ترین مقاصد گردشگری به حساب می‌آید که در دو قاره آسیا و اروپا گسترده شده‌است.
مقایسه استانبول آسیایی و اروپایی

رپرتاژ آگهی: محبوبیت این کشور را می‌توان از تعداد فروش بلیط استانبول در طی سال خصوصا در تعطیلات و همچنین پروازهای استانبول به تهران و تهران به استانبول فهمید.

به‌طور کلی از طرفداران تاریخ گرفته تا علاقه‌مندان به گشت‌وگزار و تفریح و خرید، همگی کشش خاصی به کشور ترکیه و خصوصا شهر استانبول دارند. از طرف دیگر اشتراکی که این کشور میان دو قاره آسیا و اروپا به وجود آورده‌است بسیار در مرکز توجه قرار دارد. از طولانی‌ترین خط متروی خاورمیانه در بخش آسیایی ترکیه تا هتل‌های لوکس قسمت اروپایی، همگی از مواردی هستند که می‌توان به عنوان تفاوت‌ها و امکانات مختلف این دو بخش مورد بررسی قرار داد.

تفاوت‌های آثار تاریخی در دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول

اگر می‌خواهید بلیط استانبول را برای تجربه سفری دلنشین و جذاب تهیه کنید، پیشنهاد می‌شود به هر دو بخش استانبول سر بزنید. در هر کدام از قسمت‌های اروپایی و آسیایی استانبول آثار تاریخی وجود دارند که هریک به نوع خود باارزش هستند. موزه و مسجد ایاصوفیه از مهم‌ترین آثار تاریخی کشور ترکیه و شهر استانبول است که معمولا در اولویت نخست گردشگران و توریست‌ها برای بازدید قرار می‌گیرد. این بنای باشکوه در بخش اروپایی استانبول است.

پل بسفر از دیگر جاذبه‌هایی است که اگر بخواهید آن را از قسمت اروپایی تماشا کنید، مجبور به پرداخت هزینه‌ای برای ورود نیستید اما برای بازدید از آن در بخش آسیایی باید هزینه بپردازید. در قسمت آسیایی نیز آثار تاریخی وجود دارند اما به ثبت یونسکو نرسیده‌اند. برای مثال مسجد مهرماه سلطان  به نام دختر خرم سلطان در بخش اسکودرا بخش آسیایی قرار دارد. تعداد پروازهای استانبول به تهران نشان‌دهنده محبوبیت این شهر است. این محبوبیت شامل هر دو بخش اروپایی و آسیایی می‌شود.

مقایسه آسیا و اروپا

بافت بخش آسیایی ترکیه قدمت بیشتری دارد و شامل جمعیت بیشتری نیز می‌شود. اولین شهرک ترکی و اولین مسجد استانبول به نام مسجد عرب در این بخش قرار دارد. این بخش همچنین از نظر پوشش گیاهی غنی‌تر و سرسبزتر از قسمت اروپایی است. جالب است بدانید که بیشتر مدارس نظامی استانبول در قسمت اروپایی و بیشتر دانشگاه‌های آن در بخش آسیایی واقع هستند.

از آنجایی که جاذبه‌ها و آثار و اماکن تاریخی بیشتر در بخش اروپایی قرار دارند، تعداد هتل‌ها و ساخت‌وسازها و مراکز خرید نیز در بخش اروپایی فراوان‌تر است. با این حال خوب است بدانید که یکی از معروف‌ترین خیابان‌ها در بخش آسیایی خیابان بغداد است.

این خیابان نمایی مدرن دارد و مملو از کافه‌ها و رستوران‌های مختلف است. از طرفی میدان معروف تکسیم و خیابان استقلال یکی از دیدنی‌ترین خیابان‌های شهر زیبای استانبول هستند که در بخش اروپایی قرار دارند. کاخ توپکاپی، کاخ دولما باغچه، کاخ گالاتا از دیگر جاذبه‌های دیدنی استانبول در قسمت اروپایی این شهر هستند.

یکی از تفاوت‌های جالب این دو بخش درمورد حمل‌ونقل است. به‌طوری که تعداد خط‌های اتوبوس در بخش اروپایی بیشتر است و بخش آسیایی خطوط مترو بیشتری دارد. شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی نیز بیشتر در بخش اروپایی تجمع دارند. همچنین بخش آسیایی یک باشگاه ورزشی دارد و این در حالی است که باشگاه‌های نتعددی در قسمت اروپایی ساخته شده. با توجه به امکانات بخش اروپایی و جمعیتی که برای برخورداری از این امکانات در این قسمت قرار می‌گیرد، آمار جرایم در این بخش نیز بیشتر است.

تفاوت های استانبول تا اسیا

شباهت‌های دو بخش اروپایی و آسیایی استانبول

دو بخش اروپایی و آسیایی شهر استانبول، علاوه‌بر تفاوت‌های فراوان شباهت‌هایی هم دارند. برای مثال در هر دو قسمت فرودگاه بین‌المللی وجود دارد. همچنین پل بسفر در هر دو قسمت این شهر امتداد دارد. بجز آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هر دو بخش‌های آسیایی و اروپایی خیابان‌های معروفی دارند.

مثلا خیابان بغداد بین قاضی کوی و بوستانسی از مشهورترین و لوکس‌ترین خیابان‌های قسمت آسیایی است. خیابان استقلال نیز خیابانی بسیار معروف است که در بخش اروپایی قرار دارد. از جذابیت‌های اشتراکات این دو محدوده می‌توان به دانشگاه مرمر اشاره کرد. این دانشگاه در هر دو ناحیه اروپایی و آسیایی گسترده شده‌است که حتی امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر استانبول شناخته می‌شود.

در هر صورت در هرکدام از نواحی اروپایی یا آسیایی این شهر بزرگ که اقامت داشته‌باشید، برای تکمیل سفر جذاب خود باید از دیگر قسمت‌های استانبول هم بازدید کنید. مطمئنا هر محدوده از این شهر چیزهای زیادی برای جلب توجه شما دارد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید