«صنعت‌سنجِ کشاورزی ایران» توسط «ایلیا» منتشر شد؛

از معرفی کلی بازیگران برتر تا رمزگشایی از نهفتگی‌های کشاورزی ایران با «صنعت‌سنج»

کدخبر: ۶۳۹۴۶۰
شرکت مشاوره مدیریت ایلیا، «گزارش کشاورزی ایران» را در راستای سلسله گزارش‌های «صنعت‌سنج صادرات» منتشر کرد. این گزارش‌ها که برای نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ آماده شده، به بررسی هفت صنعت ایران می‌پردازد و کشاورزی یکی از آن‌هاست.
از معرفی کلی بازیگران برتر تا رمزگشایی از نهفتگی‌های کشاورزی ایران با «صنعت‌سنج»

مجموعه گزارش‌های «صنعت‌سنج»، فصل جدیدی را در توانمندسازی کسب‌وکارهای ایرانی و تقویت تصمیم‌گیری آگاهانه برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بین‌المللی رقم می‌زند. این مجموعه توسط «شرکت مشاوره مدیریت ایلیا» تدوین شده و با بررسی صنایع مختلف ایران، در صدد ارائه‌ی ترکیبی منحصر به فرد از جنبه‌های مختلف اقتصاد ایران است.

اولین سری از این گزارش‌ها با عنوان «صنعت‌سنج صادرات» همزمان با ششمین نمایشگاه ایران-اکسپو در تاریخ هشتم اردیبهشت‌ماه 1403 منتشر می‌شود. این سری به ارائه‌ی اجمالی هفت صنعت کلیدی ایران (کشاورزی، خودرو، غذا و نوشیدنی، لوازم خانگی، معدن و فلزات پایه، پتروشیمی، دارو) به دو زبان فارسی و انگلیسی می‌پردازد و شامل چهار بخش اصلی است:

  • نگاهی به اقتصاد کلان ایران

  • آمارها و روندهای کلی صنعت

  • آمار صادرات

  • بازیگران کلیدی

گزارش «صنعت‌سنجِ کشاورزی» در چهار بخش مجزا به بررسی این صنعت مهم می‌پردازد:

بخش اول نگاهی اجمالی می‌اندازد به روندهای کلی حاکم بر اقتصاد کلان ایران طی سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۴۰۲. در این بخش سهم بخش‌های اصلی تولیدناخالص‌داخلی بررسی  و نشان داده شده که سهم بخش‌های کشاورزی طی سال‌های مورد بررسی در حدود ۶٪ کل تولیدناخالص‌داخلی باقی مانده است.

در بخش دوم به معرفی کلی و روندهای کشاورزی پرداخته می‌شود که مبتنی بر داده های وزرات جهاد کشاورزی و مرکز آمار است.

گزیده ای از یافته‌ها و عناوین:

  • درمیان بخش های اصلی تولید ناخالصی، بین سال های 1390-1401، بیشترین نرخ رشد مرکب سالانه به ترتیب مربوط به خدمات 4%، کشاورزی 2%، صنعت و معدن 1% بوده و نفت و گاز با نرخ %4- افت داشته است.

  • در بازه‌ی زمانی ۱۳۸۹ تا ۱۴۰۱، حجم تولید محصولات کشاورزی ایران، با نرخ رشد مرکب سالانه سه درصد، رشد کرده و به ۱۱۱ میلیون تن رسیده که ۷۸٪ آن مربوط به محصولات زراعی است.

  • با توجه به آمارهای اعلامی وزارت جهاد کشاورزی، به نظر می‌رسد صنعت مرغ ایران با 2.6 میلیون تن تولید در سال 1401، با نیمی از ظرفیت خود در حال تولید است.

در بخش دوم بر اساس آمار گمرک حجم کل و ارزش کل مربوط به صادرات کشاورزی همچنین مقاصد اصلی صادرات کشاورزی بررسی شده‌اند.

طبق این گزارش:

  • طی بازه 1397 تا 1401، حجم صادرات کشاورزی ایران، با نرخ مرکب 5٪ سالانه رشد کرده و در همین بازه ارزش صادرات کشاورزی ایران با نرخ ۱٪- کاهش یافته که حاکی از ارزان‌فروشی یا فروش‌ اقلام ارزان است.

  • سهم عراق از صادرات محصولات کشاورزی ایران طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ حدود 10٪ کاهش یافته‌ که ناشی از افزایش دو برابری حجم صادرات برای امارات و افزایش دو برابری ارزش صادرات برای روسیه در همین دوره بوده است.

در بخش سوم، ایلیا اقدام به معرفی بازیگران برتر این صنعت طبق طبقه‌بندی «سازمان مدیریت صنعتی» کرده است. طبق این طبقه‌بندی چهار شرکت برتر در میان ۵۰۰ شرکت برتری ایران در حوزه کشاورزی فعالند که عبارتند از سپید ماکیان، فکا، گلشدت نمونه اصفهان، شیر ملارد.

در مجموع این گزارش می‌تواند به عنوان منبع جامعی برای سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی باشد تا با نهفتگی‌های اقتصاد ایران و نقش کلیدی که می‌تواند در بازار جهانی ایفا کند آشنا شوند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید