ویژگی خاص اولین سفر زائران ایرانی حج عمره پس از 9 سال+ گزارش تصویری

کدخبر: ۶۴۲۴۶۸
اقتصاد نیوز: پس از گذشت نزدیک به یک دهه، اعزام زائران به مراسم عمره مفرده از سر گرفته شده است. آنچه که زیبایی آغاز این رویداد معنوی را چند برابر می کند کنار هم قرار گرفتن زائران از قومیت های مختلف در کنار یکدیگر است.
ویژگی خاص اولین سفر زائران ایرانی حج عمره پس از 9 سال+ گزارش تصویری

به گزارش اقتصادنیوز، نخستین گروه از زائران عمره بامداد دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳)در قالب دو کاروان ۸۵ نفره (۱۷۰نفر) از فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) از استان های کردستان و کرمانشاه و یک کاروان از فرودگاه هاشمی نژاد مشهد عازم سرزمین وحی شدند.

اعزام نخستین گروه به سفر عمره  پس از 9 سال، دو ویژگی جالب توجه دارد؛ 

نخست آنکه اعزام کاروان ها به نحوی برنامه ریزی شد که در کنار شهروندان شیعه، هموطنان و شهروندان اهل سنت نیز در فهرست نخستین زائران حج عمره پس از حدود یک دهه باشند. 

نکته دیگر، به فضای سیاسی حاکم میان تهران-ریاض باز می‌گردد. این نخستین بار پس از بهار سال 94  و صدور دستور توقف سفر عمره مفره از سوی ایران است که اعزام زائران از سر گفته شد. ایران و عربستان کمتر از یک دهه قطع رابطه دیپلماتیک را از سال 1394 تجربه کردند اما تلاش های دیپلماتیک و میانجیگری پکن، به توافق تهران-ریاض در ماه پایانی سال ۱۴۰۱ انجامید که بر اساس آن، از سرگیری روابط دیپلماتیک در دستور کار قرار گرفت.

از این رو سال 1402 را می توان سال اجرایی شدن توافقات فی مابین دو کشور خواند؛ در فروردین ماه سال گذشته، دیدارهای رسمی مقامات ارشد و سران دو کشور میسر شد و در ادامه، ایران و عربستان سفرای خود را به سفارتخانه هایشان در تهران و ریاض بازگرداندند.

تصمیم تازه عربستان درباره ایران

همچنین امروز سرکنسول جدید عربستان در مشهد تعیین شد و بر اساس خبرها، قرار است معاون وزیر خارجه عربستان به زودی به تهران سفر کند.

در ادامه گزارش تصویری از اعزام گروه زائران حج عمره را که امروز عازم سرزمین وحی شدند مشاهده می کنید.

39

38

36

28

26

23

24

21

20

18

15

16

14

12

11

عکس‌ها:  ایرنا/ وب سایت فرودگاه مشهد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید