هشدار «ارزی» که شنیده نشد!

کدخبر: ۲۰۱۸۵۴
چهار ماه پیش یعنی در روز ۲۲ مهرماه، «چشم‌انداز اقتصاد ایران در نیمه دوم سال ۱۳۹۶» در ویژه‌نامه مشترک روزنامه دنیای اقتصاد و هفته‌نامه تجارت فردا بررسی شد. این ویژه‌نامه که به صورت ضمیمه دنیای اقتصاد منتشر شد میزگردی با حضور اینجانب و جناب آقای محسن جلال‌پور دارد که در آن نسبت به وقوع شوک ارزی هشدار دادم. این بخش از میزگرد را عینا نقل می‌کنم:

«اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند و دولت در فاز بی‌تصمیمی باقی بماند، ممکن است اتفاقات ناخوشایندی در عرصه اقتصاد رخ دهد. در حال حاضر دولت با سیاست‌های کنترلی، بخشی از تورم را به آینده پرتاب کرده است.

این تعویق تورمی مربوط به نرخ ارز است که وقتی متناسب با تورم تعدیل نشود، مانند یک فنر فشرده، تورم را در خود انباشته می‌کند. طبیعتاً یک روز خواهیم دید که پایین نگه‌داشتن نرخ ارز دیگر قابل دوام نیست. اینکه چه زمانی بازار ارز بحرانی شود، بستگی به تلنگری دارد که به بازار زده خواهد شد. 

متاسفانه در مورد آشفتگی‌های ارزی سال ۹۰ و ۹۱ تحلیل غلطی وجود دارد مبنی بر اینکه تحریم باعث جهش نرخ ارز شد؛ در حالی که تحریم فقط یک تلنگر بود و مشکل اصلی در سیاست‌های اقتصادی بود. جهش ارزی سال‌های ۹۰ و ۹۱ مربوط به جمع شدن فنر در دوره قبل بود و نباید تصور کرد که چون یک‌بار جهش صورت گرفته، دیگر خطری وجود ندارد.

متاسفانه سیاست‌های غلط ارزی در دولت آقای روحانی ادامه پیدا کرده و قیمت ارز با تورم تعدیل نشده تا این فنر تخلیه شود. تلنگر شوک ارزی می‌تواند رخدادی در عرصه سیاست بین‌الملل باشد یا اتفاقی در بازار جهانی نفت یا یک تحریم جدید. با جهش قیمت ارز، تورمی که به آینده پرتاب شده بود، ظهور پیدا خواهد کرد».

آدرس کانال علی میرزاخانی سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید