بررسی جایگاه جناح راست افراطی در رقابت ۱۰ آوریل

چشم‌انداز انتخابات فرانسه

کدخبر: ۴۸۶۵۵۰
دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در ۱۰ آوریل مطابق با ۲۱ فروردین ماه برگزار می‌شود.
چشم‌انداز انتخابات فرانسه

طبق نظرسنجی ها امانوئل مکرون رئیس جمهور کنونی از جناح میانه بیشترین اقبال را از میان همه نامزدها با حمایت حدود 28 درصد از کل آرا دارا است. طبق قانون اگر هیچ یک از نامزدها نتوانند در دور نخست بیش از ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهند دور دوم انتخابات مابین دو نامزد پیشتاز برگزار خواهد شد. بر همین اساس پیش بینی میشود مکرون به همراه مارین لوپن از جناح راست افراطی که تصور میشود با 21 درصد جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد به دور بعدی راه پیدا کند ، اگر چه هنوز برخی رای‌دهندگان تصمیم نهایی خود را نگرفته اند و این آمار می‌تواند با اقدام آنها تغییر کند.

نتیجه نهایی انتخابات در دور دوم نیز بر این اساس حدود 55 به 45 به نفع مکرون خواهد بود امری که نشان میده فاصله میزان درصد آرای مکرون با رقیبش در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۷ کمتر خواهد شد و راست افراطی علیرغم شکست در کسب جایگاه ریاست جمهوری 2022 رکورد پیشین خود را در میزان آرا افزایش خواهد داد.

یکی از علل این امر این است که هواداران دیگر نامزدها در دور دوم لزوما از مکرون حمایت نخواهند کرد، خصوصا تصور می‌شود برخی رای دهندگان جناح چپ که در دور دوم نامزدی ندارند از  سنت دوره های پیشین یعنی دفاع از نامزد مقابل لوپن خودداری کنند و به مکرون رای ندهند ، از نظر تاریخی حمایت احزاب راه نیافته به دور دوم از نامزد مقابل جناح راست افراطی در سال 2002 و در جریان رقابت بین شیراک و ژان ماری لوپن یکی از نمونه های کم سابقه محسوب میشد که باعث شد نامزد راست افراطی شکست سنگینی بخورد.

FR-Election-Main-Features-800x450

یکی از تحولات دیگر این دور از انتخابات ظهور اریک زمور از جناح راست افراطی بود که باعث شد این جناح سیاسی  که در چهار دهه اخیر تنها توسط خانواده لوپن نمود پیدا میکرد دچار نوعی دو دستگی شود. زمور البته تندرو تر از لوپن محسوب میشود و از جمله باورمندان به تئوری توطئه جایگزینی عظیم است، طبق این نظریه جمعیت اروپا به شکل عامدانه و برنامه‌ریزی شده در حال جایگزین شدن با مهاجرین مسلمان است.

اظهارات بیگانه ستیزانه و ضد مهاجری وی در طی ماه های گذشته باعث شده لوپن در مقایسه با او چهره معتدل تری به نظر برسد، زمور در عین حال معتقد است لوپن بیش از حد در نرمال سازی حزب جبهه ملی قدم برداشته بطوریکه آن را به سمت میانه سوق داده و به بخشی از ساختار حاکم بدل کرده است، این امر تا حدودی واقعیت دارد مارین لوپن رهبر ۵۳ ساله حزب اجتماع ملی در طول دوران رهبری خود سعی کرد چهره متعادل تری از این حزب ارائه کند، در همین راستا ضمن فاصله گرفتن از یهودی ستیزی تمرکز خود را بر روی بحث مهاجرت قرار داده و نام حزب را هم در سال 2018 از جبهه ملی به اجتماع ملی تغییر داد. هم اکنون لوپن برای به دست آوردن رای طبقه کارگر و اقشار کم درآمد و افرادی به اصطلاح فراموش شده ساکن نواحی روستایی که به طور تاریخی حامی احزاب چپ بودند امیدوار است.

موضوع جنگ اوکراین هم یکی از چالش های نامزدهای انتخابات فرانسه بوده است، اظهارات زمور در حمایت از پوتین نقش مهمی در کاهش محبوبیت وی در هفته های اخیر داشت، در مقابل لوپن علیرغم ارتباط نزدیک خود با کرملین پس از حمله روسیه به اوکراین سعی کرد اقدام پوتین را محکوم کند و از ورود پناهجویان اوکراینی به فرانسه هم حمایت نمود درحالیکه زمور لهستان را تنها محل مناسب برای اقامت این پناهجویان دانست. احزاب راست افراطی در اروپا معمولا ارتباط نزدیکی با روسیه داشته و از منتقدان سر سخت ناتو واتحادیه اروپا محسوب میشوند.

لازم به ذکر است در انتخابات پیش رو پس از مکرون و لوپن نامزد های دیگر یعنی ملا نشون( چپ افراطی) با حدود 15 درصد  ، زمور (راست افراطی) و پکرس ( راست میانه)  هر کدام با حدود 10 درصد جایگاه ها بعدی را به خود اختصاص داده و سایر احزاب  مانند سبزها (چپ میانه) و  حزب سوسیالیست (چپ میانه)  و حزب کمونیست ( چپ افراطی) نیز با زیر 5 درصد کمترین میزان حمایت را دارا هستند. نکته مهم در این بین این است که حدود یک دهه پیش حزب سوسیالیست فرانسه آنقدر قدرت داشت که نه‌تنها اکثریت را در پارلمان و شهرداری‌ها در اختیار داشته باشد بلکه رئیس جمهور مستقر (اولاند) هم از این حزب بود اکنون نامزد حزب سوسیالیست تنها یک و نیم درصد حمایت در نظرسنجی‌ها دارد.  لازم به ذکر  است فرانسه دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا و از اعضای بنیانگذار آن محسوب می‌شود و این انتخابات به جز در خود فرانسه می تواند نقش مهمی در آینده اتحادیه اروپا نیز ایفا کند.

نادرنوربخش - تحلیلگر مسائل اروپا

_methode_times_prod_web_bin_3f958324-8817-11ec-8600-c48a9935f856منبع: سازندگی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید