نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 7 مهر آغاز هر دهه

آمادگی مصر برای استرداد بدهی 400 میلیون دلاری به ایران/ جزئیات چاپ 24 ساعته اسکناس در کشور همسایه شمالی

کدخبر: ۳۶۳۹۴۳
اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 7 مهرماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: رومانی بابت خرید نفت از ایران ارز می‌پردازد، تسهیلات جدید دولت برای خرید و ساخت مسکن، آمادگی مصر برای استرداد بدهی 400 میلیون دلاری به ایران
آمادگی مصر برای استرداد بدهی 400 میلیون دلاری به ایران/ جزئیات چاپ 24 ساعته اسکناس در کشور همسایه شمالی

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.

اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

7 مهر 1350؛ رومانی بابت خرید نفت از ایران ارز می‌پردازد

ایران و رومانی امروز موافقت کردند که اقدامات دامنه‌داری به‌منظور گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و همچنین افزایش حجم مبادلات بازرگانی به‌عمل آورند. در پروتکلی که به این منظور در ساعت 9 بامداد امروز از طرف آقای هوشنگ انصاری وزیر اقتصاد و آقای کرنل بورتیکا، وزیر بازرگانی خارجی رومانی در وزارت اقتصاد امضا شد. رومانی موافقت نمود که سال آینده معادل 9 میلیون و 200 هزار دلار کالا در حساب پایاپای دو کشور، از ایران خریداری کند که 60 درصد آن را کالاهای صنعتی از قبیل اتومبیل و موتورهای دیزل (4/3 میلیون دلار)، انواع منسوجات و تریکو و روغن نباتی (7/2 میلیون دلار) و 40 درصد بقیه را پنبه (3/2 میلیون دلار) و خشکبار (800 هزار دلار) تشکیل می‌دهد.

سخنگوی وزارت اقتصاد در زمینه این پروتکل توضیح داد: رومانی موافقت نمود که معادل یک میلیون و 900 هزار تن نفت خام از نوع و با مشخصاتی که شرکت ملی نفت ایران تعیین خواهد کرد، خریداری کند و 25 درصد ارزش آن را پس از واریز بازپرداخت اعتبارات دریافت ایران از رومانی به ارز قابل‌تبدیل بپردازد.

این نخستین بار است که ایران در مبادلات بازرگانی خود با کشورهای اروپای شرقی ارز قابل‌تبدیل دریافت می‌دارد و با این تحول، انتظار می‌رود که دادوستد میان ایران و کشورهای مذکور شکل تازه‌ای به خود بگیرد.

کمیته اصناف اختیارات بیشتری خواست

کمیته اصناف امروز در دو منطقه تهران با دو مغازه گرانفروش مبارزه منفی کرد. در این برنامه ماموران کمیته تابلوهای مخصوصی را در برابر دکان فروشندگان گران‌فروش نصب کردند.

کمیته اصناف برای مقابله با گران‌فروشی از وزارت کشور و شهرداری اختیارات بیشتر خواست. اعضای کمیته امروز اعلام داشتند که برای مقابله با گران‌فروشان اختیارات موجود کمیته کافی نیست و باید برای نشان دادن شدت عمل به کمیته اختیارات بیتشری داده شود.

کمیته روسای اصناف دیشب بررسی مساله گرانی قیمت تخم‌مرغ را در دستور کار خود قرار داد و به فروشندگان تخم‌مرغ اخطار کرد که در صورت ادامه یافتن وضع کنونی و گرانی قیمت تخم‌مرغ از دولت درخواست خواهد شد تا با ورود تخم‌مرغ موافقت نماید.

اطلاعات 7 مهر 1350

7 مهر 1360؛ سیاست‌های اقتصادی کشور باید به سمت محرومان باشد

آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای به‌عنوان نامزد ریاست‌جمهوری برنامه‌های خود را تشریح کرد و با مردم سخن گفت.وقتی از حادثه ترور دو ماه پیش جان سالم به در بردم، احساس کردم که خدای بزرگ مرا برای انجام رسالت‌های سنگین خود حفظ کرده است. همان وقت آرزو کردم که باقیمانده این عمر بازیافته را در میدان‌های دشوار و سخت خرج کنم.سیاست‌های اقتصادی در کشور باید به سمت حمایت از مستضعفان و مرحومان و دورافتادگان از مراکز اداری و جغرافیایی کشور باشد.

اطلاعات 7 مهر 1360

7 مهر 1370​؛ تسهیلات جدید دولت برای خرید و ساخت مسکن

مهندس کازرونی، وزیر مسکن و شهرسازی اعلام کرد: براساس تصویب هیات‌ دولت تمامی کسانی که متقاضی خرید یا ساخت خانه هستند با سپرده‌گذاری یکصد هزار تومان در یکی از بانک‌های تجاری کشور تا یک میلیون تومان وام دریافت خواهند کرد.

مدت بازپرداخت وام 20 سال و نرخ سود آن برای خانواده شهدا 4 درصد، برای کارمندان و کارگران بین 7 تا 8 درصد خواهد بود، برای کسانی که متراژ واحد مسکونی آنها زیر 75 مترمربع باشد 12 درصد تا 100 مترمربع 14 درصد بالای 100 مترمربع 16 درصد خواهد بود.

آمادگی مصر برای استرداد بدهی 400 میلیون دلاری به ایران

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه السفیر، یوسف بن علوی، وزیر مشاور در امور خارجه عمان در سفر خود به تهران، حامل پیامی از جانب مقام‌های مصری بوده که براساس آن دولت مصر پذیرفته است در مقابل بهبود روابط خود با جمهوری اسلامی ایران حدود 400 میلیون دلار بدهی این کشور به ایران را که در زمان رژیم سابق ایران دریافت کرده است، مسترد کند.

پیش‌فروش نفت ایران

غلامرضا آقازاده، وزیر نفت ضمن مطلوب خواندن تقاضای جهانی بازار نفت اعلام کرد: تمام سهمیه صادراتی نفت ایران برای سه ماه آینده از پیش به فروش رسیده است و در چنین وضع خوبی بالغ‌بر 50 میلیون بشکه نفت نیز فروخته شد. وی قیمت فعلی نفت را نزدیک به 21 دلار اعلام کرد.

شوروی 24 ساعته سرگرم چاپ اسکناس

لئونید ابالکین، مشاور اقتصادی میخائیل گورباچف اظهار کرد: افزایش شدید نقدینگی در اقتصاد شوروی که با کمبود عرضه مواجه است، هرج‌و‌مرج ایجا می‌کند، این کشور به‌طور 24 ساعته سرگرم چاپ اسکناس است.به گزارش ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، وی افزود: همه از معدنچی گرفته تا معلم، خواهان افزایش حقوق هستند و اگر خواسته‌های آنها برآورد نشود یک انفجار اجتماعی در شوروی خواهیم داشت.«ابالکین» به گروهی از اقتصاددانان و مسوولان کشور گفت: ما روزانه در سه وعده و در تعطیلات آخر هفته سرگرم چاپ اسکناس هستیم و با این وجود وقت کافی برای انجام این کار نداریم، ما حتی با کمبود کاغذ برای چاپ اسکناس مواجه شده‌ایم.

اطلاعات 7 مهر 1370

7 مهر 1380؛ تلاشاوپک برای تثبیت قیمت جهانی نفت

 کشورهای تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک هماهنگ با سیاست‌های اوپک، برای تنظیم بازار نفت و جلوگیری از سقوط قیمت‌ها تلاش می‌کنند.

وزیران نفت اوپک در جلسه رسمی خود تصمیم گرفتند به‌منظور حفظ ثبات بازار نفت، سقف فعلی تولید نفت خود را تغییر ندهند.

وزیران اوپک در اجلاس اخیر خود خواستار برگزاری جلسات اضطراری برای دفاع از طیف قیمتی 22 تا 28 دلار شدند.

شرایط استفاده صنعتگران از تسهیلات صندوق ذخیره ارزی

میزان تسهیلات ارزی تا 75 درصد کل ارزش سرمایه‌گذاری خواهد بود. نرخ سود سالانه پرداختی حداکثر 5/7 درصد در سال است.

در مدت اجرای طرح و بهره‌برداری تا سقف سه سال هیچ‌گونه بازپرداختی انجام نخواهد شد.

چنانکه وام‌گیرنده طرح خود را 6 ماه زودتر از موعد مقرر به بهره‌برداری برساند از 10 درصد تخفیف بهره بانکی بهره‌مند خواهد شد.

بدهی خارجی روسیه به 143 میلیارد دلار رسید

الکسی کوردین، معاون نخست‌وزیر و وزیر دارایی روسیه میزان بدهی روسیه را 3/143 میلیارد دلار اعلام کرد.

وی طی سخنانی در مجلس دوما گفت: 3/93 میلیارد دلار از این بدهی‌ها مربوط به دوران شوروی و 50 میلیارد دلار بدهی روسیه از سال 1991 به بعد می‌باشد.

وی گفت: بدهی‌های شوروی تا زمان گورباچف 31 میلیارد دلار بود و این رقم در دوران حکومت او به‌شدت افزایش یافت.

اطلاعات 7 مهر 1380

هفتم مهر 1390؛ بیانیه جهرمی در واکنش به برکناری

محمد جهرمی، مدیرعامل معزول بانک صادرات در واکنش به برکناری خود از مدیریت این بانک به‌دلیل پرونده سه هزار میلیارد تومانی دست به قلم شد و در بیانیه‌ای شدید‌اللحنی اتهامات را متوجه خاوری و عواملی در بانک مرکزی و دولت کرد. جهرمی نوشت: مسوولان با کنار گذاشتن بنده باز هم آدرس غلط به مردم می‌دهند زیرا خاوری که با توجه به گستردگی فساد در بانک ملی احتمال دستگیری خود و عوامل پشت‌پرده را می‌داد به کانادا گریخت.

سید شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد منشاء تخلف را بانک صادرات اعلام کرد و گفت: ارزیابی‌ها حکایت از آن داشت که در مجموع بانک گشایش‌کننده اعتبار (صادرات) منشأ تخلف بوده است و اگر این گشایش اعتبارها صورت نمی‌گرفت به تبع آن تنزیلی نمی‌شد.

حسینی با بیان اینکه مدیرعامل بانک ملی خودش استعفا کرد و درواقع پذیرفت که در این بخش بر سقف اعتباری در حوزه ذی‌ربط، نظارت لازم صورت نگرفته است لذا در این حوزه قبول مسوولیت کرد و ضمن اظهار عذرخواهی از مقام معظم رهبری و مردم استعفا کرد و من نیز با استعفای وی موافقت کردم ضمن اینکه بحث به سطوح دیگر مدیریتی برمی‌گشت؛ بنابراین عضو ذی‌ربط هیات‌مدیره را نیز بنده دستور عزلش را دادم.

قیمت بالا برای فروش املاک کلنگی

براساس گزارش خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» ملک کلنگی برای برخی از فروشنده‌ها حکم طلا را دارد به همین خاطر اگر آنها بتوانند کالای دیگری با ارزش بیشتر پیدا کنند اقدام به فروش می‌کنند، در غیر این صورت نه‌تنها تسلیم به عرضه ملک‌شان به بازار فروش نمی‌شوند، بلکه حاضر به مشارکت در ساخت هم نمی‌شوند.

ملک 125 متری در نیاوران با 10 متر بر 625 میلیون تومان

دیباجی ملک 240 متری با 13 متر بر یک میلیارد و 80 میلیون تومان

صادقیه ملک 360 متری با 12 متر بر یک میلیارد و 134 میلیون

خیابان آصف یک ملک 420 متری یک میلیارد و 50 میلیون

یک ملک 200 متری در دروس 780 میلیون تومان

ملک 261 متری در مشیریه 469 میلیون و 800 هزار تومان

ملک 100 متری در میدان 85 نارمک 245 میلیون قیمت‌گذاری شده‌اند.

مثلث تردید در بورس

بورس تهران نخستین هفته کاری در فصل پاییز را با افت پرشتاب قیمت سهام ناشی از عمیق شدن بحران در اقتصاد جهانی آغاز کرد، اما با نزدیک شدن به پایان هفته تا حد زیادی تعادل خود را بازیافت.

شاخص کل در پایان هفته اول مهر به 26 هزار و 792 واحد رسید و ارزش معاملات در آخرین روز معاملات 431 میلیارد ریال ثبت شده است.

دنیای اقتصاد 7 مهر 1390

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک