پرداخت سود 100 تا 200 هزار تومانی به سهام عدالت

کدخبر: ۱۶۲۴۶۱
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی گفت: بر اساس مصوبه اخیر، دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت سهم خود را در همه پالایشگاهها یکسان کند و در مقابل سهام دو پالایشگاه دیگر را جایگزین ۷ شرکت خارج شده از سبد سهام عدالت کند.
پرداخت سود 100 تا 200 هزار تومانی به سهام عدالت

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ پوری حسینی صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران گفت: بر اساس قانون از سال 85 سهامی تحت عنوان سهام عدالت به مشمولین اختصاص داده شده است که اقساط آن از محل سود سالیانه واریزی به خزانه تسویه می شود و طبق قانون مدت پرداخت 10 ساله این اقساط، در پایان سال مالی 94 اتمام می پذیرید.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: با توجه به پایان مهلت 10 ساله پرداخت اقساط طرح توزیع سهام عدالت، در آذرماه امسال شورای عالی اجرای اصل 44 قانون اساسی مصوبه ای را مبنی بر موظف کردن سازمان خصوصی سازی برای ارائه صورتحساب به مشولین صادر کرد.

از سال 96 سهامداران سود می‌گیرند

وی اضافه کرد: در دوم اسفند نیز این شورا مصوبه دیگری داشت که بر اساس آن سازمان خصوصی سازی موظف شد سود سهام عدالت مشمولین در سال 96 را میان آنها تقسیم کند.

این مقام مسئول ادامه داد: مطابق قانون تجارت برای دوره مالی سال 95 شرکتها 4 ماه فرصت دارند تا مجمع عمومی خود را برگزار و سود تقسیمی‌شان را مشخص کنند و پس از آن نیز شرکتها 8 ماه فرصت خواهند داشت که این سود را میان سهامداران خود تقسیم کنند؛ بنابراین تا پایان سال 96 باید این اتفاق بیفتد و مشمولین می توانند در سال آینده سود سهام عدالت خود را دریافت کنند و دیگر این سود بابت اقساط سهام آنها به خزانه واریز نخواهد شد.

سیاسی کاری نمی‌کنیم

پوری حسینی با بیان این که سهام عدالت مربوط به جناح سیاسی خاصی در کشور نیست اذعان داشت: اولین مصوبه توزیع سهام عدالت در انتهای دولت هشتم به تصویب رسیده است و پس از آن در دولتهای نهم و دهم این کار ادامه یافته است و دولت یازدهم نیز این طرح به سرانجام خواهد رساند؛ بنابراین همه گرایشهای سیاسی در این زمینه سهیم بوده اند و نباید سهام عدالت را مختص یک جناح سیاسی قلمداد کنیم.

توجیه خروج 7 پالایشگاه از سبد سهام عدالت

رئیس کل سازمان خصوصی سازی در خصوص مصوبه اخیر هیات وزیران در خصوص خروج 7 پالایشگاه از سبد سهام عدالت تصریح کرد: پیش از این نیز چند بار سبد سهام عدالت اصلاح شده است که همه آنها در راستای شفافیت و بهبود سبد سهام عدالت اتفاق افتاده است.

وی با بیان این که در حال حاضر 9 پالایشگاه در کشور فعالیت می کنند که تا پیش از این مصوبه، دولت در 2 شرکت از آنها سهامدار بود و در 7 پالایشگاه دیگر سهام نداشت افزود: بر اساس مصوبه اخیر، دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت سهم خود را در همه پالایشگاهها یکسان کند و در مقابل سهام دو پالایشگاه دیگر را جایگزین 7 شرکت خارج شده از سبد سهام عدالت کرد و در نهایت این تغییر و تحولات آسیبی به ارزش سبد سهام عدالت وارد نکرده است.

ارائه صورتحساب از هفته آینده

وی همچنین با اشاره به پایان یافتن مهلت 10 ساله اجرای طرح توزیع سهام عدالت در کشور در خصوص مجموعه اقدامات انجام شده در این زمینه برای ساماندهی سهام عدالت گفت: حسب دستور شورای عالی اجرای اصل 44 قانون اساسی سازمان خصوصی سازی باید اقدام به ارائه صورتحساب به مشمولین کند تا این که هر فردی بداند چه میزان از اقساط سهامش پرداخت شده و چقدر می تواند بابت تسویه نهایی سهام عدالتش واریز کند.

پوری حسینی افزود: البته در این مرحله قرار نیست ورقه سهام عدالت به مشمولین داده شود و فقط مشمولین می توانند از صورتحساب سهام خود آگاهی پیدا کنند تا بدین وسیله متوجه شوند که سهام عدالتشان چقدر می ارزد و بر این اساس در اوایل هفته آینده از سامانه سهام عدالت به صورت رسمی رونمای یخواهد شد.

هشدار به مشمولین

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که تنها مرجع رسمی اطلاع رسانی و صدور صورتحساب مشمولین سهام عدالت سامانه این سهام به نشانی www.samanese.ir است افزود: بر این اساس هیچ سامانه و سایت دیگری در این زمینه نباید فعالیت داشته باشد و مشمولین نیز باید دقت کنند که برای آگاهی از صورتحساب سهام عدالت خود نباید هیچ گونه پول یا مدرکی را ارائه دهند.

تلفن 83338، پاسخگوی مشمولین

وی همچنین از راه اندازی سامانه تلفنی پاسخگویی به مشمولین سهام عدالت به شماره 83338 خبر داد و اذعان داشت: در هفته آینده سامانه سهام عدالت به صورت رسمی رونمایی خواهد شد و بر اساس آن از هفته آینده مشمولین سهام عدالت می توانند با مراجعه به این سامانه از صورتحساب سهام خود اطلاع پیدا کنند.

توصیه‌هایی به مشمولین

پوری حسینی در تشریح چگونگی اطلاع مشمولین از صورتحساب خود گفت: با توجه به نیاز به امنیت بیشتر، از سرورها و امکانات داخل کشور برای راه اندازی این سامانه استفاده شده است و بر این اساس از خارج از کشور نمی توان به آن دسترسی داشت.

وی گفت: افرادی که از فیلترشکن استفاده می کنند امکان دیدن این سامانه را ندارند، بنابراین مشمولینی که بر روی موبایل، تبلت و یا کامپیوتر خود فیلترشکن نصب کرده اند، باید قبل از مراجعه به سامان سهام عدالت اقدام به غیرفعال کردن آن کنند.

مشمولین سهام عدالت زوج و فرد شدند

پوری حسینی ادامه داد: با توجه به این که در زمان رونمایی از سامانه سهام عدالت برای ارائه صورتحساب مشمولین، احتمالا می رود حدود 50 میلیون مشمولین به این سامانه مراجعه کنند و ترافیک سنگینی به آن تحمیل شود، بر این اساس برنامه ریزی شده تا مشمولین بر اساس رقم یکان سمت راست کد ملی‌شان و متناسب به روز مراجعه، به این سامانه دسترسی داشته باشند. به عنوان مثال مشمولینی که رقم سمت راست کد ملی آنها 6 می باشد باید در روز 16 اسفند، مشمولینی که رقم سمت راست کد ملی آنها 7 است در روز 17 اسفند و ... به این سامانه مراجعه کنند و پس از پایان دوره 10 روزه، مشمولین می توانند به صورت همزمان به این سامانه مراجعه کنند.

تعیین تکلیف متوفیان آخر از همه

معاون وزیر اقتصاد گفت: بر اساس آمارهای موجود حدود 2 میلیون نفر از مشمولین سهام عدالت در حال حاضر متوفی هستند که در صورت مراجعه به سامانه سهام عدالت با مشخصات آنها، این پیغام نمایش داده می شود که وراث در آینده با ارائه مدارک می توانند از سهام عدالت آنها بهره‌مند شوند.

جزئیات ارائه اطلاعات برای ورود به سیستم

وی همچنین با بیان این که مشمولین در گام نخست با وارد کردن کد ملی وارد سیستم می شوند ادامه داد: برای امنیت بیشتر پرسش هایی در نظر گرفته شده است تا در صورت این که افرادی بغیر از مشمولین وارد این سیستم شوند امکان ادامه فعالیت و دیدن صورتحساب نهایی را نداشته باشند.

مشمولین نگران گم شدن برگه‌های سهم نباشند

پوری حسینی اذعان داشت: برگه هایی که در حال حاضر در دست مشمولین است، ارزش خاصی ندارد و تنها جهت اطلاع مشمولین از سهامداریشان ارائه شده است، بنابراین مشمولینی که برگه های سهام عدالت خود را گم کرده اند نباید در این زمینه نگران باشند.

تعیین تکلیف جامانده ها

وی در خصوص جامانده های سهام عدالت نیز گفت: بر اساس قانون سهام عدالت تنها به اتباع ایرانی تعلق می گیرد، بنابراین تا کنون حدود 49 میلیون نفر از مشمولین نهایی سهام عدالت شناسایی و به آنها سهام عدالت تعلق گرفته است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با اشاره به این که با توجه به مصوبه شورای اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر این که در صورت ممکن به کسانی که تاکنون سهام عدالت تعلق نگرفته است، نیز سهام عدالت داده شود اضافه کرد: این دسته از افراد باید منتظر بماند تا در آینده و پس از تعیین تکلیف مشمولین کنونی، شرایط آنها بررسی شود.

مشمولین سالیانه 100 تا 200 هزار تومان سود می گیرند

وی همچنین در خصوص ارزش کنونی سهام عدالت مشمولین گفت: در حال حاضر ارزش بازار برگه‌های یک میلیونی سهام عدالت مشمولین، حدود 2 میلیون تومان است که سود سالیانه آنها بین 100 تا 200 هزار تومان برآورد می شود که مشمولین از سال آینده و در سالیان آتی در صورت نگه داشتن سهام خود، می توانند از آن بهر مند شوند.

گلایه از مقاومتها

پوری حسینی در خصوص گلایه شورای عالی اجرای اصل 44 قانون اساسی از روند اجرای خصوصی سازی در کشور اظهار داشت: این گلایه مندی در پی برگزاری جلسه چند روز پیش این شورا با مقام معظم رهبری صادر شده است و اتفاقا ما نیز در سازمان خصوصی سازی در خصوص روند اجرای اصل 44 به شدت گله مند هستیم که البته این گله مندی بابت تنبلی این سازمان در اجرای خصوصی سازی نیست و گلایه ما از مقاومتهای موجود در برابر خصوصی سازی است.

تذکر به نمایندگان مجلس

وی با بیان این که که متاسفانه برخی از نمایندگان مجلس از قانون اصل 44 اطلاعی ندارند و در این زمینه مطالعه ای نکرده اند گفت: به این دسته از نمایندگان مجلس تذکر می دهم حرمت قانون را بدانند.

خودسوزی نکنید، خصوصی سازی را تعطیل کنید

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: در یکی از واگذاریهای انجام شده توسط این سازمان نماینده ای به صراحت به بنده گفت اگر این واگذاری را انجام دهید خودم را آتش می زنم، بنابراین اگر این گونه رفتارها ادامه پیدا کند باید خصوصب سازی را تعطیل کنیم که بنده در صورت تحقق این اتفاق دست کسانی را که خصوصی سازی را تعطیل می کنند می بوسم. البته تا مادامی که بنده در سازمان خصوصی سازی مسئول واگذاری سهام دولت هستم با تمام توان و انرژی اقدام به واگذاری می کنم و در برابر مقاومتها نیز می ایستم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید