مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بررسی کرد

6 رهاورد رونق « ساخت و ساز » برای اقتصاد

کدخبر: ۱۶۰۶۲۰
بررسی‌های صورت گرفته از سوی دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، همان‌طور که سال 93 نیز دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بخش‌هایی از معادله رشد اقتصادی با اهرم «مسکن» را تشریح کرده بود، بخش «ساختمان» بازار مسکن در صورتی که از رکود خارج شود می‌تواند 6 تحول مثبت در اقتصاد کشور ایجاد کند.
6 رهاورد رونق « ساخت و ساز » برای اقتصاد

به گزارش اقتصادنیوز ،  پیش‌تر اعلام شده بود رونق بخش ساختمان بازار مسکن باعث رشد تقاضای تولید در صنایع بالادست خواهد شد و محصول این اتفاق، حداکثر بعد از دو فصل به رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

در تحقیق تازه‌ای که صورت گرفته، مشخص شده است: رونق بخش ساختمان، باعث «رشد تولید در کل اقتصاد»، «افزایش تقاضای مصرفی»،‌ «رشد اشتغال»، «رشد عرضه ساختمان»، «رشد فعالیت‌های اقتصادی در کل پهنه کشور» و در نهایت «افزایش فروش بخش‌ها و صنایع دنباله‌رو» خواهد شد. این گزارش حاکیست آنچه «قدرت رشدسازی بخش ساختمان» و همچنین «توان بالای اثرگذاری این بخش بر اقتصاد» عنوان می‌شود، حاکی است: هر یک واحد افزایش سرمایه‌گذاری در بخش «ساختمان مسکونی» و «سایر ساختمان‌ها»، باعث می‌شود تولید در کل اقتصاد، به ترتیب 32/ 1 و 49/ 1 واحد افزایش پیدا کند.

بخش «ساختمان»، در بین 46 بخش، یکی از عمیق‌ترین پیوندهای پسین را دارد به این معنا که نهاده‌های تولید در این بخش –مصالح مورد ساخت و ساز و فعالیت‌های عمرانی- بیشترین بازار فروش را برای بخش‌های بالادست و دنباله‌رو، ایجاد می‌کند. بخش ساختمان به لحاظ عمق پیوند پسین، از بین 46 بخش، در رتبه 15 برای فعالیت‌های ساختمان‌ خصوصی و رتبه 10 برای سایر ساختمان‌ها قرار دارد.

همچنین قدرت اثرگذاری بخش ساختمان بر تحریک تقاضای مصرفی، رتبه این بخش را در جایگاه پنجم برای ساختمان‌های مسکونی و سوم برای سایر ساختمان‌ها قرار داده است که نشان می‌دهد، این بخش در صورت خروج از رکود، از ظرفیت فوق‌العاده بالایی برای تحرک‌آفرینی در اقتصاد برخوردار است. بخش ساختمان به لحاظ قدرت اشتغالزایی نیز در رتبه 11 برای ساخت و سازهای مسکونی و 14 برای سایر فعالیت‌های ساختمانی قرار دارد به‌طوری که هر 100 میلیون تومان سرمایه‌گذاری در این بخش، 5 نفر شغل ایجاد می‌کند که با توجه به نیاز این بخش به نیروی کار با مهارت پایین، سهم گروه‌های کم‌درآمد و متوسط از اشتغالزایی در این بخش، بیش از سایر بخش‌ها برآورد می‌شود.

بخش ساختمان یک بخش فراگیر محسوب می‌شود به این معنا که رونق این بخش، به کل پهنه جغرافیایی کشور منتقل خواهد شد. ضمن آنکه، بخش ساختمان چون بخش غیرقابل تجارت به حساب می‌آید (امکان واردات ندارد)،‌ در نتیجه افزایش تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای در این بخش، مستقیم به افزایش عرضه منجر خواهد شد و به رشد سایر بخش‌ها می‌انجامد.

ششمین اثر مثبت رونق بخش ساختمان، تحول مثبت در فروش بخش‌های دنباله‌رو است. مطالعات مرکز پژوهش‌ها درباره جزئیات پیوند پسین بخش ساختمان، نشان می‌دهد: رشد فعالیت‌های ساختمانی و ساخت و ساز، باعث می‌شود تقاضای خرید برای محصولات بخش‌ها و صنایعی همچون «فلزات اساسی، کانی‌های غیرفلزی، چوب و محصولات چوبی، تجهیزات برقی، فرآوردهای نفتی» افزایش پیدا کند و حداقل 13 رشته تولیدی همچون کارخانه‌های سیمان، فولاد و... با رونق روبه‌رو شوند.

محاسبات صورت گرفته حاکی است: یک واحد ریالی افزایش تولید در بخش ساختمان، دست‌کم 48/ 0 واحد به فروش بخش‌های دنباله‌رو اضافه می‌کند به این معنا که 100 هزار تومان افزایش تولید زیربخش ساختمان‌های مسکونی باعث افزایش 48 هزار تومانی فروش بخش‌های دنباله‌رو و 100 هزار تومان افزایش تولید در زیربخش سایر ساختمان، به افزایش 51 هزار تومانی فروش بخش‌های دنباله‌رو منجر می‌شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید