آغاز ماراتن جدید در روابط بین ایران و امارات

کدخبر: ۱۰۰۷۷۶
نقش کشور کوچک حاشیه خلیج فارس در تحولات کلان منطقه خاورمیانه بر کسی پوشیده نیست. روابط ایران و امارت نیز که از این حیث دارای ابعاد مختلفی است به لحاظ تجاری به میزان قابل توجهی گسترده است. از سویی اعمال تحریم علیه ایران و فشارهای وارد شده از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا در کاهش روابط تجاری امارات با ایران و از سوی دیگر حضور تعداد قابل توجهی از ایرانی ها در این کشور، شرایط را برای کشور امارات دشوار و حساس کرده است.
آغاز ماراتن جدید در روابط بین ایران و امارات

به گزارش اقتصاد نیوز، با توجه به اعمال تحریم‌ها علیه ایران بسیاری از سرمایه‌گذاران در دنیا تمایلی به برقراری روابط تجاری مستقیم با ایران نبوده و لذا عمده فعالیت‌های تجاری اعم از صادرات و واردات با ایران از طریق دبی انجام می‌شود.

این در حالی است که با نتیجه دادن تلاش‌های آمریکا و اتحادیه اروپا برای افزایش قوانین سخت‌گیرانه بر علیه ایران در امارات و کاهش این روابط تا رقم 15 میلیارد و 800 میلیون دلار همچنان مسیر آب‌باریکه روابط تجاری ایران و کشور امارات قطع نشده و این کشور همچنان یکی از منابع اصلی واردات کالا به ایران محسوب می‌شود.

بدیهی است که با توجه به ذی‌نفع بودن دو کشور در روابط تجاری تلاش‌ها برای گسترش مذاکرات نتیجه‌بخش افزایش یابد و در همین راستا شاهد رفت‌وآمد هیات‌های تجاری دو کشور در این زمینه هستیم.

همان‌طور که هیات ایرانی دو سال قبل به امارات سفر کرده امروز نیز شاهد حضور هیات 50‌نفری از عرب‌های کشور امارات متحده عربی در اتاق بازگانی تهران هستیم و پس از مذاکرات تجار عرب با فعالان اقتصادی کشور ایران این هیات 50‌نفری با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصاد و دارایی، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمدجواد ظریف وزیر امور اقتصاد و دارایی دیدار می‌کند.

این هیات بلافاصله پس از ایران به برزیل سفر می‌کند.

در نشست امروز که با حضور یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق بازرگانی تهران, محمدرضا فیاض سفیر ایران در امارات و رئیس اتاق بازرگانی امارات و دبی برگزار شد رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به روابط تاریخی دو کشور گفت: رابطه امارات متحده عربی و ایران گرچه گاهی دچار نوسان شده اما هیچ‌گاه قطع نشده است. حتی در دوران دفاع مقدس نیز که من در وزارت بازرگانی مسوولیت داشتم اماراتی در تامین نیازهای وارداتی ما و حفظ روابط تجاری خود با ایران کوشش داشتند و با ما همکاری کردند.

او با بیان اینکه رابطه بین ایران و امارات ادامه خواهد داشت، اما باید تلاش کنیم تا از تمام ظرفیت‌ها برای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور بهره بجوییم، اظهار کرد: هر چند تاکنون ارزش مبادلات تجاری بین ایران و امارات به کمتر از 10 میلیارد دلار نرسیده است.

آل‌اسحاق ادامه داد: در حال حاضر تهران برای جذب سرمایه‌های خارجی آمادگی دارد و بر اساس برنامه پنج‌ساله توسعه، ایران آمادگی جذب 900 میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش نفت و سایر حوزه‌های اقتصادی را دارد که با توجه به مهیا شدن دسترسی به بازارهای 300 میلیون‌نفری از سوی ایران برای کشورهای سرمایه‌گذار این می‌تواند یک فرصت ایده‌آل باشد.
آل‌اسحاق با بیان این مطلب که بازگشت سرمایه‌گذاری در ایران تضمین شده است، افزود: قطعاً مشکلات ما دیر یا زود حل خواهد شد، اما امیدواریم دوستان و همکاران قدیمی ما بیشتر و زودتر از سایر کشورها نسبت به بهبود روابط اقتصادی خود با ایران اقدام کنند.

رئیس اتاق تهران با اشاره به وجود برخی مشکلات در مسیر روابط تجاری دو کشور خاطر نشان کرد: برخی از این مشکلات ناشی از مسائل و دیدگاه‌های سلیقه‌ای است، اما عزم دو دولت بر رفع این مشکلات و توسعه روابط دو کشور است.

او در پایان متذکر شد: ما گمان می‌کنیم امارات نیز به دنبال توسعه روابط خود با ایران است و اگر در این مسیر صرفاً به جنبه‌های اقتصادی نیز توجه کنیم درمی‌یابیم که توسعه روابط به نفع هر دو طرف است.

در ادامه این نشست محمدرضا فیاض سفیر ایران در امارات با تاکید بر اینکه روابط ایران و امارات به‌رغم حوادثی که در منطقه به وقوع پیوست، بر پایه شاخص‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصاد در جریان بوده است، گفت: در سال 2013 حجم مبادلات میان ایران و امارات به حدود 15 میلیارد دلار رسید. در حالی که این رقم در سال‌های 2012، 2011 و 2010 به ترتیب، 17 میلیارد دلار، 23 میلیارد دلار و 20 میلیارد دلار بوده است.

او ادامه داد: حوادثی که با عنوان تحریم ایران را به‌ناحق تحت فشار قرار داد، اماراتی‌ها را نیز متضرر کرد و موجب شد که آنها نتوانند همکاری‌های تجاری خود با ایران را مانند گذشته تداوم ببخشند. این اراده در دولت وجود دارد که روابط ایران با کشورهای منطقه توسعه یابد و بخش خصوصی نیز می‌تواند در این برهه نقش بی‌بدیلی ایفا کند.

سفیر ایران در امارات تاکید: عزیمت این هیات اماراتی در پاسخ به سفر هیاتی از اتاق تهران در سال 1391 صورت گرفته است که دیدار تجار ایرانی و اماراتی فرصت مغتنمی فراهم کرده است که دو طرف در آغوش یکدیگر قرار گیرند.

محمد ثانی مرشد الرمیثی رئیس اتاق بازرگانی امارات در این نشست با تاکید بر اینکه ما به توسعه این روابط از طریق افزایش مبادلات تجاری و افزایش رفت‌وآمدها امیدوار هستیم، گفت، روابط ایران و امارات طی قرن‌های اخیر، در زمینه املاک، مبادلات تجاری و در حوزه لجستیک و سایر زمینه‌ها بوده است و ما بسیار علاقه‌مند هستیم که سرمایه‌گذاری خود را در ایران افزایش دهیم. این یکی از استراتژی‌های امارات در بلندمدت خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید