کارنامه بازار سرمایه در هفته ای که گذشت

بورس در دست انداز ریزش

کدخبر: ۱۰۷۷۷۲
بازدهی منفی بازار از ابتدای سال نیز تا دو ماه قبل، از 9 درصد به حدود چهار درصد کاهش یافته بود اما با تشدید ریزش سنگین بازار پس از اعلام نتایج مذاکرات ، کاهش قیمت نفت، کسری بودجه دولت و افزایش قیمت دلار بعد از سوم آذر و ادامه این ریزش ها در هفته گذشته باعث شد تا بازهم بازدهی منفی بازار به حدود 9 درصد برسد.
بورس در دست انداز ریزش

به گزارش «اقتصاد نیوز»، بورس تهران همانند هفته قبل روزهای پرنوسانی را سپری کرد و در نهایت روز پایانی معاملات هفته‌ای که گذشت با افت حدود 400 واحدی به کانال 71 هزار واحدی سقوط کرد.

فضای ابهام و تردید در تالار شیشه‌ای در حالی سایه افکنده و همچنان جو هیجانی فروش سهامداران حقیقی از این بازار دور نشده است که مسوولان دولتی معتقدند که آرامش به بورس بازمی‌گردد.

با وجود اینکه در هفته گذشته حمایت از بازار سرمایه انجام شد اما این امر کافی نبود و نتوانست تا رنگ سبز بر تابلوهای تالار شیشه‌ای بیشتر از یک روز نگه دارد.

در هفته شاخص بورس با ادامه ریزش‌ها حدود سه درصد بازدهی منفی برجای گذاشت و به عدد 71 هزار و 860 واحد رسید.

بر این اساس؛ بازدهی منفی بازار از ابتدای سال نیز تا دوماه قبل از 9 درصد به حدود چهار درصد کاهش یافته بود اما با تشدید ریزش سنگین بازار پس از اعلام نتایج مذاکرات ، کاهش قیمت نفت، کسری بودجه دولت و افزایش قیمت دلار بعد از سوم آذر و ادامه این ریزش ها در هفته گذشته باعث شد تا بازهم بازدهی منفی بازار به حدود 9 درصد برسد.

در این هفته بازهم نمادهای پیشرو بازار چون بانکی‌ها، پتروشیمی و خودرویی‌ها با افت قیمت مواجه شدند و همچنان سایه تردید و نگرانی بر تالار شیشه‌ای حاکم بود.

با وجود این، به رغم اینکه فعالان بازار سرمایه در انتظار بودجه سال 94 قرار دارند تا دولت چه سیاست‌های اتخاذ می‌کند که با توجه به مشکلات و مسایل اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و کاهش قیمت نفت، بنگاه‌های اقتصادی بتوانند رشد کنند اما به نظر می‌رسد نگاه کوتاه مدت سهامداران به این بازار و افزایش فروش های آنها باعث شد تا فعلا روند نزولی پابرجا باشد.

با این حال رئیس سازمان بورس روز گذشته در حاشیه همایش حسابدران با اعلام طبیعی بودن نوسان در بازارهای سهام و اثر کاهش قیمت نفت و تحولات اقتصاد کلان، به سهامداران توصیه کرده که با افق بلندمدت سرمایه‌گذاری کرده و از ابرازهای مختلف استفاده کنند.

علی صالح‌آبادی حتی گفته است که سرمایه‌گذاران می‌توانند سرمایه‌های خود را در دارایی‌ها و صنایع مخلتف توزیع کرده و با متنوع‌سازی سبد سهام ، ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید