با ارزش‌ترین خودروساز جهان به شاخص S&P 500 پیوست

تسلا در جمع ۵۰۰ شرکت بزرگ بورسی آمریکا

کدخبر: ۳۷۳۷۰۸
شرکت تسلا، خودروساز آمریکایی که در زمینه تولید خودروهای برقی پیشگام است، بالاخره به صورت رسمی به لیست ۵۰۰ شرکت بزرگ بورسی در بازار سهام ایالات متحده پیوست.
تسلا در جمع ۵۰۰ شرکت بزرگ بورسی آمریکا

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از فورچون، تسلا موتورز (Tesla Motors) به شکل رسمی به یک سهام عضو شاخص‌های بلوچیپ (Blue Chip) تبدیل شد، شاخص بلوچیپ به شاخص‌هایی می‌گویند که شامل ابرشرکت‌هایی هستند که از نظر گستردگی، محبوبیت و ارزش بازار به اندازه‌ای سودده باشند که حتی رکود اقتصادی هم نتواند آنها را تحت‌تاثیر قرار دهد.

این شرکت تولید کننده وسایل نقلیه برقی روز دوشنبه اعلام کرد که به جمع شرکت‌های حاضر در شاخص اس اند پی ۵۰۰ (S&P 500)، شاخص برتر بازار سهام در ایالات متحده آمریکا پیوست.

این تغییر تقریبا اندکی بیش از یک ماه دیگر، یعنی در روز دوشنبه ۲۱ دسامبر رخ خواهد داد. هنگامی که بازار آن روز صبح باز شود، شاخص اس اند پی ۵۰۰ شامل سهام تسلا خواهد بود، که این اتفاق یک نقطه عطف بزرگ و تاریخی برای این خودروساز است.

-1x-1

تسلا؛ باارزش‌ترین خودروساز جهان

ارزش بازار شرکت تسلا از تویوتا (Toyota) نیز گذشته است و در حال حاضر نزدیک به ۲۷۰ میلیارد دلار ارزش بازار، عملا این شرکت اتومبیل سازی را به با ارزش ترین خودروساز جهان تبدیل کرده است. البته با وجود همه این مسائل تا همین اواخر، عدم سودآوری مداوم این غول تولید کننده خودروهای برقی آمریکا را از پیوستن به شاخص معروف و معتبر اس اند پی ۵۰۰ منع می‌کرد. شاخصی که پذیرش در آن به ارزش درآمد مثبت یک ساله شرکت مرتبط است.

در اواخر ماه جولای تسلا سوددهی غیر منتظره ۳ ماهه دوم سال جاری خود را اعلام کرد، که به معنای رقم خوردن ثبت چهارمین سود فصلی پیاپی در میان سهامداران بود. این گزارش خوب و چشمگیر شرکت تسلا مترادف با رفع مانع نهایی در برابر ایلان ماسک مدیر این شرکت برای پیوستن به گروه ۵۰۰ شرکت بزرگ بازار سهام در آمریکا و به نوعی در جهان بود.

با این وجود، ارزش بازار سرسام آور تسلا که حدود ۳۸۷ میلیارد دلار است آن را به یکی از بزرگترین اعضا تشکیل دهنده شاخص اس اند پی ۵۰۰ تبدیل می کند. یعنی به ارزش بازار سهام این شرکت به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند وضعیت شاخص را به شکل یک طرفه‌ای تغییر دهد. به همین دلیل رگولاتور ناظر بر این شاخص، در حال بررسی تقسیم سهام به دو دسته است که جابجایی بخشی از آن پیش از تاریخ ۲۱ دسامبر آغاز شود.

YArOT1iVvPVA

حضور در جمع بزرگان بورسی

این شاخص معتبر بورسی در ایالات متحده شامل ۵۰۰ شرکت بزرگ آمریکایی در معاملات عمومی است که از اپل گرفته تا شرکت برکشایر هاتاوی متعلق به وارن بافت تا نتفلیکس در آن حضور دارند و یک انتخاب محبوب برای سرمایه‌گذاران کم ریسک رده میانی بازار است که بیشتر در قالب ETF های کم خطر سهام می‌خرند. این شاخص در میان مدیران حرفه‌ای سرمایه‌گذاری هم مجبوب است و آن‌ها عملکرد خود را در برابر شاخص اس اند پی ۵۰۰ اندازه گیری می‌کنند.


بیشتر بخوانید؛

 سرقت اینترنتی از کارگزاری آنلاین بورس


این بدان معناست که افزودن تسلا به اس اند پی ۵۰۰ صرفا امری نمادین نیست و می‌تواند پیامدهای قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد، زیرا ETF ها و سایر سبدگردان‌ها سهام این شرکت را برای ادامه روند شاخص خریداری می‌کنند. این خریدها می‌تواند به افزایش قیمت سهام تسلا کمک کند، همانطور که از گذشته در هنگام پیوستن سایر شرکت‌ها به اس اند پی ۵۰۰ اتفاق افتاده است. سهام آمازون پس از انتشار خبر پیوستن به این شاخص در سال ۲۰۰۵، بالغ بر ۵ درصد افزایش یافت؛ آزمایشگاه‌های Bio-Rad، یکی از جدیدترین شرکت‌های اضافه شده به اس اند پی ۵۰۰، از زمان ورود به این شاخص در ماه ژوئن تاکنون ۱۳ درصد افزایش یافته است.

البته رشد سهام در اس اند پی ۵۰۰ امر قطعی و مطمئنی نیست. دو شرکت دیگری که در ماه ژوئن به این شاخص پیوستند، یعنی تلدین تکنولوژی (Teledyne Technologies) و تیلر تکنولوژی (Tyler Technologies) از آن زمان هر یک کمتر از ۳ درصد افزایش یافته‌اند، در حالی که بازدهی خود شاخص اس اند پی ۵۰۰ در مدت زمان مشابه نزدیک به مثبت ۹ درصد بوده است. البته سهام تسلا در معاملات ساعات پس از اعلام این خبر در روز دوشنبه بیش از ۱۰ درصد جهش کرد.

ezgif.com-webp-to-jpg(16)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید