رئیس کل بانک مرکزی خبر داد

اولین پاتک به انبساط پولی در نیمه دوم سال/ بانک مرکزی ترمز نقدینگی را می کشد؟

کدخبر: ۳۶۷۷۷۳
اقتصاد نیوز:رئیس کل بانک مرکزی از برگشت نرخ کنترل متغیرهای نقدینگی به قبل از شیوع کرونا خبر داد. این سیاست با هدف قبض نقدینگی انجام می شود.
اولین پاتک به انبساط پولی در نیمه دوم سال/ بانک مرکزی ترمز نقدینگی را می کشد؟

به گزارش اقتصاد نیوز عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در پست اینستاگرامی نوشت: سیاست ضروری و واکنشی در دوره کرونا از اول مهر ماه متوقف شده است.

پس از شیوع کرونا بانک مرکزی با هدف کمک به بخش واقعی اقتصاد اقدام به کاهش نرخ سپرده قانونی بانک ها کرد.

با این سیاست بانک ها امکان وام دهی بیشتر داشتند و از این مسیر نرخ ضریب فزاینده افزایش یافته بود. طوریکه عدد ضریب فزاینده به بالاترین حد خود در این دوره رسیده بود.

ضریب فزاینده پولی حاصل نسبت حجم نقدینگی به پایه پولی است که قدرت خلق پول را در دوره مورد بررسی نشان می‌دهد. این مقدار در ماه مرداد مطابق با مقدار پایه پولی و نقدینگی به عددی معادل  7.54 واحد رسیده‌است که در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده‌است. 

یکی از دلایل مصوبه ستاد ملی کرونا برای تامین مالی در دوره شیوع کرونا بوده است بر اساس مصوبات ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، مقرر شده بود معادل 250 هزار میلیارد ریال از محل سپرده قانونی با هدف اعطای تسهیلات به خانوارها و بنگاه‌های آسیب‌دیده در اختیار بانک ها قرار گیرد.

حال همتی خبر داده است با توجه به انجام تعهدات بانک مرکزی نرخ سپرده قانونی به حالت عادی برگردانده شده است تا امکان کنترل نقدینگی و ضریب فزاینده فراهم شود.

ضریب فزاینده پولی در بی سابقه ترین مقدار

همتی

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید