سرعت رشد سکه کند شد

نوسان دلار در منطقه ممنوعه + جدول و نمودار

کدخبر: ۳۷۸۱۷۶
اقتصادنیوز: زمانی که احتیاط به بازار سکه رسید، معامله گران دلار هیجانی تر عمل کردند. روز چهارشنبه، دلار در منطقه ممنوعه بالای خط 26 هزار تومانی پیشروی کرد و توانست به نزدیکی محدوده 26 هزار و 400 تومانی برسد.
نوسان دلار در منطقه ممنوعه + جدول و نمودار

 به گزارش اقتصادنیوز این اتفاق در حالی رخ داد  که برخی از فعالان انتظار داشتند با رسیدن دلار به مرز 26 هزار تومان، سودگیری رخ دهد و معامله گران ارزی با افزایش فروش های خود زمینه ساز کاهش قیمت اسکناس آمریکایی شوند. این دسته از فعالان اعتقاد داشتند که نوسان بالای خط 26 هزار تومانی، خط قرمز بازارساز محسوب می شود و در نتیجه، معامله گران در خرید ارز احتیاط خواهند کرد. با این حال، در عمل چنین اتفاقی رخ نداد و اسکناس آمریکایی با افزایش ریسک معامله گران در صدر جدول بازدهی روزانه هم قرار گرفت. اسکناس آمریکایی در حالی امروز بیش از یک درصد افزایش یافت که رشد سکه به حدود 2 دهم درصد محدود شده بود.

دو نوع تقاضای آذرماهی

برخی معامله گران امیدوارند، دلار در این مقطع از سال به دلیل رشد تقاضای فصلی بتواند یک بار دیگر به سمت مرز 30 هزار تومانی حرکت کند. به طور سنتی از آذرماه به تدریج تقاضای شرکت های تجاری برای تسویه های دلاری پایان سال میلادی افزایش پیدا می کند و این مساله قیمت اسکناس آمریکایی را تحریک می کند. در کنار این، تعدادی از واردکنندگان ترجیح می دهندد از آذرماه، ثبت سفارش های کالاهای خود را انجام دهند و پیش از آغاز سال جدید شمسی تحویل بگیرند. به این ترتیب، می توان گفت تقاضاهای فصلی وجود دارند که از روند افزایشی قیمتی دلار حمایت می کنند. با این حال، نباید از خاطر برد که این قاعده همیشه برقرار نبوده است و همیشه دلار در آذرماه روند صعودی را طی نکرده است. به عنوان مثال، در سال 97، روند دلار در آذرماه به شدت منفی بود. تحلیل گران اعتقاد دارند درسال 97، به دلیل نوسانات شدید، شرکت ها زودتر اقدام به تهیه ارز مورد نیازخود کردند و ممکن است همین اتفاق در سال 99 هم رخ داده باشد. این گروه اعتقاد دارند، فشار تقاضای واقعی در بازار وجود ندارد و معامله گران تنها می خواهند پیش از ورود بایدن به کاخ سفید با بالاترین قیمت ممکن ارز و سکه خود را به فروش برسانند. با این حال، از آن جایی که تقاضای احتیاطی در بازار وجود ندارد، دشوار است که هدف این گروه محقق نشود.

مقاومت سکه با 4 عامل فشار

روز چهارشنبه، سکه از چهار جهت تحت فشار بود، ولی با تمام این فشارها توانست حرکت مثبت خود را حفظ کند. اولین متغیر فشار بر قیمت سکه، تغییر مسیر اونس طلا در بازارهای جهانی بود که تا ساعت6 بعدازظهر حتی ارقام زیر هزار و 855 دلار را هم تجربه کرد. در کنار این، نزدیک شدن به مرز مقاومتی 13 میلیونی دیگر عاملی بود که احتیاط سکه بازان را بیشتر می کرد. رشد بیشتر سکه در روزهای قبل در مقایسه با دلار و بالا رفتن میزان حباب فلز گران بهای داخلی 2 متغیر دیگری بودند که میزان خریدها را در میان سکه بازان کاهش دادند. با این حال، سکه توانست علیرغم فشارهای یاد شده در جهت نزولی حرکت نکند؛ سکه تا زمانی که بالای سطح 12 میلیون و 500 هزار تومان ایستاده است، می تواند امیدوار به فتح قله 13 میلیون و 100 هزار تومانی باشد.

سکه برای اینکه به سوی قله یاد شده حرکت کند، حداقل نیاز به این دارد که دلار بتواند با قدرت از محدوده 26 هزار و 600 تومانی حرکت کند و نقاط بالای 27 هزار تومان را هدف قرار دهد.

  • N5
  • N
  • N2
  • N3
  • N4
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید