بررسی تورم تولید کننده در سه قاب

سه تورم 100 درصدی در تولید صنعتی+نمودار

کدخبر: ۳۹۱۶۴۰
در بررسی تورم نقطه به نقطه تولیدکننده صنعت در فصل پاییز، 3 بخش گرانی بیش از 100 درصد را تجربه کرده اند. تجهیزات حمل و نقل بالاترین میزان گرانی را در پاییز امسال داشته است
سه تورم 100 درصدی در تولید صنعتی+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص قیمت تولید کننده به تفکیک اجزا خبر از گرانی در همه بخش های تولیدی در صنعت داشته است. مقایسه تورم سالانه نقطه به نقطه و فصلی در پاییز 99 حد گرانی را نسبت به فصل قبل و موقعیت مشابه در سال قبل نشان میدهد.

تورم فصلی در پاییز 99

زیر بخش های صنعت که در پاییز 99 بیش از سایر بخش ها در معرض گرانی قرار گرفته اند عبارتند از:

«ساخت چوب و فرآورده چوبی»، «ساخت مواد شیمیایی و فرآورده های شیمیایی» و «ساخت منسوجات».حد تورم فصلی این بخش ها در پاییز در محدوده 37 درصد قرار گرفته است.

بخش هایی که از گرانی کمتری در این فصل نسبت به فصل گذشته برخوردار بوده اند به «چاپ و تکثیر رسانه های ضبط شده» و «ساخت فراورده های توتون و تنباکو» تعلق داشته است.

تورم تولیدکننده صنعت

تورم نقطه به نقطه در پاییز 99

در سومین فصل سال 99 ، محاسبه تورم در بخشهای صنعت نسبت به موقعیت مشابه خود در سال قبل نشان از سه گرانی بیش از 100 درصدی داشته است.

«ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل» با 176.6 درصد تورم بالاترین تورم نقطه به نقطه را در پاییز امسال داشته است. به عبارت دیگر قیمت ها در این بخش در پاییز امسال نسبت به سال قبل  بیش از 2.7 برابر شده است.

دومین رکورد گرانی در مقیاس نقطه به نقطه به «ساخت فلزات» پایه اشاره دارد. تورم این بخش در پاییز 139 درصد محاسبه شده و بیش از دو برابر رشد داشته است.

سومین تورمی که در این بخش در سومین فصل امسال تورم بالای 100 درصد را ثبت کرده است بخش «ساخت مواد شیمایی و فرآورده های شیمیایی» بوده است.

بخشی از گرانی این بخش نسبت به سال قبل می تواند اشاره به رشد بالای قیمت فصلی در این بخش داشته باشد. چرا که این بخش در تورم فصلی نیز در رده های بالای تورمی قرار داشته و معادل با 37 درصد بوده است.

تورم تولیدکننده صنعت

تورم سالانه در پاییز 99

در محاسبه تورم زمانی که میانگین تورم در 4 فصل منتهی به پاییز امسال را با میانگین تورم در 4 فصل منتهی به پاییز سال قبل مقایسه کنیم رقم حاصل تورم میانگین خواهد بود.

این محاسبه درک دقیقتری از گرانی را در کالاها ارائه میدهد. در این مقایسه، «ساخت سایر تجهیزات حمل و نقل» تورم 108.8 درصدی داشته و تنها بخشی بوده که در این مقایسه بالاتر از 100 درصد گرانی را در این قاب ثبت کرده است.

رکورد های بعدی تورم بالای سالانه، «ساخت فلزات پایه» و «ساخت مبلمان» بوده است. تورم در ساخت فلزات پایه 83.9 درصد و در بخش ساخت مبلمان 53.4 درصد بوده است.

تورم تولیدکننده صنعت

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید