قوانین بازی تکنولوژیک در حال تغییر است

سرمقاله اکونومیست| گردوخاک غول‌های فناوری

کدخبر: ۳۹۵۵۵۷
اقتصادنیوز: نشریه هفتگی اکونومیست در سرمقاله شماره جدید خود به رقابت شرکت‌های بزرگ فناوری پرداخته و نوشته است: مرحله جدیدی از رقابت جهانی فناوری در حال انجام است.
سرمقاله اکونومیست| گردوخاک غول‌های فناوری

به گزارش اقتصادنیوز ؛ هفته‌نامه اکونومیست تیتر «گردوخاک ابرتکنولوژی‌ها» را برای در شماره جدید خود -۲۷ فوریه ۲۰۲۱- انتخاب کرده و در سرمقاله خود با عنوان «قوانین بازی تکنولوژیک در حال تغییر است» نوشته است: مرحله جدیدی از رقابت جهانی فناوری در حال وقوع است.

اکونومیست ۲۷ فوریه

ایده سلطه انحصارها بر صنعت فناوری چنان گسترش یافته که تفکرات بسیاری را به انحصار خود درآورده است، از استراتژی‌های سرمایه‌گذاران گرفته تا نشست حقوقی ناظران ضد انحصار. با این حال، همانطور که توضیح می‌دهیم، حفظ این وضعیت دشوارتر می‌شود.

پس از یک دوره طولانی محکم‌کاری و مقاوم‌سازی، صنعت فناوری در حال ورود به مرحله پویایی است. در آمریکا بازارهای دیجیتال در حال تغییر به سوی وضعیت اُلیگوپُلی (انحصار چندتایی یا بازاری که تحت سلطه تعداد معدودی شرکت است) هستند، که در آن شرکت های دوم و سوم به شدت در برابر پیشتاز فعلی رقابت می‌کنند. شاهد تقابل اپل و فیس‌بوک در مورد کنترل حریم خصوصی کاربران آیفون باشید. و در سراسر آسیا مجامع دیجیتالی با آن مبارزه می کنند.

ساختار نوظهور این صنعت با سرمایه‌داری باز و پراکنده‌ که رسانه اکونومیست حامی آن است، فاصله دارد. با این وجود انحصارگرایی چندجانبه (اُلیگوپُلی) بین رقبا، بسیار بهتر از انحصارطلبی یک‌جانبه (مُنوپُلی) است.

تندباد تخریب خلاق، ضربه سختی به سیلیکون‌ولی وارد می‌کرد. لیست شرکت‌های سرنگون شده از سلطه، از شرکت Fairchild Semiconductor گرفته تا Hewlett-Packard را شامل می‌شود. با این حال اخیراً غول ها به هم پیوسته‌اند: اپل و مایکروسافت بیش از 40 سال و آلفابت و آمازون بیش از 20 سال سن دارند. حتی فیس بوک در این ماه 17 ساله شده است.

چه اتفاقی افتاد؟ مقیاس اثرات شبکه به این معنی است که اندازه، زاینده اندازه است، در حالی که داده‌ها می‌‌توانند مانعی برای ورود باشند. جستجوها، رسانه‌های اجتماعی، تبلیغات، تجارت الکترونیکی، جریان داده‌ها، سفارش وسایل حمل و نقل، سیستم تحویل و پرداخت‌ها، همگی تاحدی نشانگر این خصوصیات کیمیاگرانه هستند.بسیاری از بنگاه های فناوری ، به ویژه شرکت‌های بزرگ، در منطقه انتخابی خود به برتری رسیده‌اند، و در دهه گذشته اشتیاق کمی برای رقابت مستقیم با یکدیگر نشان داده‌اند. سه جستجوی رایج در Microsoft Bing عبارتند از: فیس بوک، یوتیوب و گوگل. آیا کسی گوشی‌های مدل Fire شرکت آمازون را به خاطر می‌آورد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید