ناامیدی و افسردگی در کشورهای آسیای شرقی جولان می دهد

کورس مرگبار کرونا و خودکشی

کدخبر: ۳۹۶۱۵۷
براساس گزارش ها و آمارهای منتشر شده، میزان خودکشی در یک سالی که دنیا درگیر همه گیری کرونا شده است افزایش یافته است.
کورس مرگبار کرونا و خودکشی

متین‌دخت والی نژاد - مصطفی ترنجی: سال گذشته و همزمان با همه گیری کرونا در سرتاسر جهان، دورکاری ها نیز شروع شد و زندگی مردم وارد مرحله ای جدید شد. طی یک سال اخیر مردم سرتاسر جهان، در حال تجربه جدیدی بودند. ورزش در خانه، تحصیل در خانه، کار در خانه و...

مردمی که شنیدن پادکست های جدید و پختن کیک و نان را با شوق انجام می دادند و گمان می کردند این همه گیری کرونا و شدت شیوع آن به سرعت تمام می شود. هر چه این زمان شیوع طولانی تر شد، همان افرادی که با شوق در خانه بودند، کم کم روحیه خود را از دست دادند و ناامیدی و افسردگی همراه با مردم شدند.

در این میان کشورهای آسیای شرقی که از نظر فرهنگی بیشتر در بیرون فعالیت می کردند بیشتر دچار ناامیدی و خطر سلامت روان شدند. آن طور که اکونومیست گزارش داده بود، تا تاریخ 10 دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی (۱۹ آذر ۱۳۹۸)، تنها 564 نفر از کشور کره جنوبی بر اثر کووید-19 درگذشتند. اما تقریبا دو برابر این تعداد افراد با خودکشی جان خود را از دست دادند. این در حالی بود که 50 درصد دیگری که اقدام به اینکار کرده بودند توسط نیروهای اورژانس نجات یافتند.

براساس همین گزارش، بین سال های 2018 و 2019 آمار زنان در س دهه 20 که به دلیل خودکشی جان خود را از دست داده اند یک چهارم (۲۵درصد) افزایش یافته است، اما آمار مردانی در این دهه سنی که خودکشی می کنند کم و بیش ثابت مانده است. داده های سه ماهه اول سال 2020 حاکی از آن است که میزان خودکشی در زنان جوان همچنان روندی افزایشی دارد.

خودکشی

چه خبر شده است؟

در بیشتر کشورهای ثروتمند و با درآمد متوسط، میزان خودکشی طی سالهای اخیر کم و رو به کاهش بوده است. با این وجود کره جنوبی از این قاعده پیروی نکرده است و مردم این کشور بیش از سایر کشورهای OECD به جز لیتوانی خودکشی می کنند. در سال 2019 به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر 27 مورد مرگ ناشی از خودکشی رخ داده است که تقریبا چهار برابر انگلیس و به طور تقریبی دو برابر بیشتر از مرگ در آمریکا است.

از جنبه های دیگر  اما کره جنوبی از الگوهای جهانی پیروی می کند؛ یعنی مردان و افراد مسن بیشتر از زنان و جوانان در معرض خطر خودکشی هستند. با این وجود درحال حاضر افزایش خودکشی در زنان جوان بسیار تعجب آور بوده است.

فمینیست های کره جنوبی استدلال می کنند که فشارها بر زنان در سال های اخیر خصوصا از طریق اینترنت و در قالب تبلیغ دیدگاه های زن ستیز و انتشار تصاویر به دست آمده غیرقانونی از زنان افزایش یافته است.

جنبش صدای زنان این کشور با واکنش شدید مردانی که به خواسته های آنان اعتراض دارند روبرو شده است. شین مین جو ، یک فعال مدنی که به واسطه دیدگاهش دشنام های مکرری را در فضای آنلاین دریافت کرده، می گوید: «حملات بی وقفه یک مشکل بزرگ برای زنان است.» او معتقد است که خودکشی های دو زن مشهور در سال 2019 پس از ماه ها فحاشی آنلاین ، ممکن است بر این آسیب ها افزوده باشد.

خودکشی

آینده نامعلوم

عدم اطمینان اقتصادی عامل دیگری است. رشد اقتصادی کسل کننده طی چند سال گذشته برای زنان جوان که به احتمال زیاد در بخش خدمات و مشاغل کوتاه مدت مشغول به کار هستند، دشوارتر بوده است.

همه گیری کرونا به طور احتمالی این مشکلات را تشدید کرده است. کاهش سهم زنان در مشاغل فصل پاییز امسال در مقایسه با سال قبل سه برابر بیشتر از مردان بوده است.

مرگ در ژاپن

بر اساس گزارش سی ان ان، در ژاپن نیز، آمارهای دولتی از میزان مرگ و میر در اثر خودکشی و کرونا نشان می دهد که در ماه اکتبر(آبان) تعداد بیشتری از مردم این کشور با خودکشی جان خود را از دست داده اند.

طبق آمار آژانس پلیس ملی ژاپن ، تعداد ماهانه خودکشی ژاپنی در ماه اکتبر(آبان) به 21هزار و 153 مورد رسیده است. در حالی که وزارت بهداشت می گوید، کل تلفات کووید۱۹ ژاپن 2،087 نفر بوده است.

همچنین طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، ژاپن مدتهاست که با یکی از بالاترین میزان خودکشی در جهان دست و پنجه نرم می کند. در سال 2016 ، نرخ مرگ و میر ناشی از خودکشی ژاپن 18.5 در هر 100هزار نفر بود ، که پس از کره جنوبی قرار دارد و به طور تقریبی دو برابر متوسط جهانی است. آمار سالانه جهانی 10.6 در 100هزار نفر است.

خودکشی

در یک مطالعه جهانی بر روی بیش از 10 هزار نفر ، که توسط سازمان کمک های غیر انتفاعی بین المللی CARE انجام شده است ، 27 درصد از زنان افزایش چالش های مربوط به سلامت روان را نتیجه همه گیری کروا گزارش کرده اند ، در حالی که 10 درصد از مردان این گونه بودند.

این اتفاق در حالی رخ داده است که پیشتر مردان بیشتر اقدام به خودکشی می کردند اما در سال 2020 جهش در آمار خودکشی زنان مشاهده شد. داده های پلیس که در ژانویه(دی) منتشر شد ، 20هزار919 مورد خودکشی را در سال گذشته تأیید کرده است که نسبت به سال 2019 ، 750 مورد افزایش داشته است.

خودکشی

خودکشی در جهان

در همین راستا نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است، در ماه آگوست ، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (C.D.C) نتایج یک نظرسنجی سراسری را که طی هفته گذشته در ماه ژوئن انجام شده منتشر کرد.

براساس این گزارش بیش از 40 درصد از کسانی که پاسخ دادند ، علائم اضطراب، افسردگی یا افزایش مصرف مواد را گزارش کردند.  بیش از 10 درصد گفته اند که آنها در 30 روز گذشته به طور جدی به خودکشی فکر کرده اند ، در حالی که بیش از 4 درصد در سال 2018 همین حرف را می زدند - و به ایده های خودکشی در 12 ماه گذشته اشاره داشتند.

پل نستاد ، روانپزشک در دانشکده پزشکی جان هاپکینز ، که در این نظرسنجی شرکت نکرده است ، می گوید: « ما می خواهیم بدانیم چه کسی بیشتر در معرض خطر خودکشی در دوران همه گیری کرونا است.» با این حال ، او اضافه می کند؛ « ما نمی دانیم یک فرد چقدر در معرض خودکشی است تا زمانی که عمر او به پایان برسد.» به این دلیل که ممکن است یک یا دو سال طول بکشد تا C.D.C برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های ملی مرگ و میر را ارائه دهند.

سارس و کرونا

در سال 2003 در هنگ کنگ، یک افزایش خودکشی در بین افراد مسن مشاهده شده بود، دقیقا همان سال شیوع بیماری سارس SARS در این کشور رخ داد. این اطلاعات می­تواند به ایدۀ اینکه فشارهای اقتصادی و اجتماعی مثل از دست دادن شغل یا انزوا، محرک­های اصلی خودکشی هستند، اعتبار بیشتری ببخشد. نستادت می­گوید «درست مثل هر بحث علمی دیگر، پاسخ می­تواند هر دو اینها باشد، خودکشی یک رفتار با چندین عامل است.»

مقایسه آمارهای خودکشی در سال 2020 و تلفات بیماری کرونا نشان میدهد که باوجود همه گیری این بیماری در در دنیا اما شمار جانباختگان تنها 600 هزار نفر از کل خودکشی ها در این مقطع بالاتر بوده است.

درهمین خصوص شمار فوتی های کرونایی در جهان در سال 2020 یک میلیون و 600 هزار نفر و شمار خودکشی در این سال نزدیک به 1 میلیون نفر بوده است.

این ارقام در سال 2021 نیز برای بیماری کرونا، 704 هزارو 945 نفر و برای خودکشی های موفق نیز، 171 هزار و 975 نفر ثبت شده است.

خودکشی اغلب یک امر یکباره و تکانشی است. بیشتر کسانی که تصمیم به خودکشی می­ گیرند در یک ساعت اقدام می­ کنند؛ نستادت می­گوید تقریبا یک چهارم این افراد در همان پنج دقیقه اقدام به خودکشی می­ کنند. عدم دسترسی راحت به یک سلاح مهلک در این برهۀ زمانی، ریسک اقدام را به شدت کاهش می­دهد.

coronag614g

خودکشی در آمریکا

در ایالت متحده، خودکشی با اسلحه گرم، بیشترین دلیل خودکشی است؛ خرید اسلحه گرم در طول سال گذشته نیز افزایش یافته است. اگر دسترسی به اسلحه را دشوارتر کنیم و حتی اجازه دسترسی عموم به اسلحه را کاملا محدود کنیم، می توانیم مانع خودکشی­ های بسیاری شویم. در نهایت اگر میزان دستیابی و هزینه درمان بیماری­های ذهنی را بهبود دهیم تأثیر به سزایی در آمار خودکشی خواهیم داشت.

شان جو باور دارد تا زمانی که واکسن­ کرونا، خطر آنی ویروس کرونا را کمتر کند و آمریکایی ­ها در مورد چیزهایی که از دست­ داده­ اند (سنت­ها، جشن­ها، مشاغل، عزیزان)، نظرسنجی نشوند، نمی­ توانیم تأثیرات دقیق همه­ گیری کرونا بر خودکشی را مطالعه کنیم. «چیزی که در طول سال آتی و 24 ماه آینده به آمریکا صدمه خواهد زد، تمامی این اندوه ­هایی است که در حال رخ دادن هستند. 

چیزی که باید مراقب آن بود این است که «ما هیچ آمادگی ­برای بحران سلامت روان و رفتار پس از همه ­گیری نداشته باشیم.»

19SCI-SUICIDECOVID-superJumbo

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید