بازار دلار دو نوسان خلاف جهت را تجربه خواهد کرد

حباب قیمت سکه منفی ماند /دلار در محاصره اخبار هسته ای

کدخبر: ۴۱۴۴۹۷
دلار آمریکا رشد کرد و بالای مرز 23 هزار تومان قرار گرفت، این امر باعث شد با وجود افزایش 120 هزار تومانی قیمت سکه باز هم اندازه حباب فلز گرانبها منفی شود.
حباب قیمت سکه منفی ماند /دلار در محاصره اخبار هسته ای

به گزارش اقتصاد نیوز- عصر روز گذشته قیمت دلار در حوالی 22 هزار و 920 تومان قرار داشت. اظهارات وزیر خارجه آمریکا در مورد اینکه ایران اقدامات لازم در مورد برنامه هسته‌ای خود را انجام نداده است، قیمت دلار در معاملات پشت خطی را صعودی کرد. اظهارات وزیر خارجه آمریکا حاکی از آن بود که ایران می‌داند که باید چه اقداماتی در مورد برنامه هسته‌ای خود انجام دهد اما هنوز اقدامی از سوی ایران مشاهده نشده است. سخنگوی وزارت خارجه ایران در مقابل اظهار کرد که "ما برداشتن تحریم‌ها را راستی‌آزمایی می‌کنیم و اگر اراده لازم را در طرف آمریکایی بیینم، بعد از راستی آزمایی اقدامات جبرانی خود را انجام خواهیم داد."

شروع کار دلار در سوم خرداد

 در صبح روز دوشنبه واکنش دلار به اخبار هسته‌ای صعودی بود. دلار آمریکا معاملات روز دوشنبه را با رشد قیمت 360 تومانی نسبت به عصر روز گذشته آغاز کرد و روی نرخ 23 هزار و 280 تومان قرار گرفت. دلار در ادامه معاملات روند نزولی را دنبال کرد و معاملات نیمه اول روز را با قیمت 23 هزار و 250 تومان به پایان رساند.

دلار

درهم، دلار و بازار متشکل

قیمت در هم امارات نیز نسبت به عصر روز گذشته 110 تومان افزایش یافت و روی رقم 6 هزار و 410 تومان قرار گرفت. در هم معاملات نیمه اول روز را با قیمت 6 هزار و 385 تومان به پایان رساند. کارشناسان پیش از این افزایش مقطعی قیمت دلار را با نوسان درهم بالای سطح 6 هزار و 300 تومان و رشد بلند مدت آن را با قرار گرفتن درهم بالای 6 هزار و 500 تومان مرتبط عنوان کرده بودند.

نرخ ابتدایی دلار بازار متشکل نیز نسبت به نرخ انتهایی روز گذشته 107 تومان بالاتر بود و روی 22 هزار و 283 تومان قرار داشت.

روند تغییرات نرخ ارز در صورت شکل‌گیری یا عدم شکل‌گیری توافق

به صورت کلی و طبق روال معمول اگر آینده مذاکرات منفی باشد و فعالان بازار این مسئله را پیش‌بینی کنند، قاعدتا بازار با هجوم سفته‌بازانه مواجه می‌شود. افزایش تقاضای ارز باعث افزایش قیمت می‌شود و افزایش قیمت باعث می‌شود تقاضای ارز وارداتی کاهش پیدا کند، زیرا اگر نرخ ارز افزایش یابد برخی کالاهای داخلی نسبت به کالاهای وارداتی مزیت پیدا می‌کند. کاهش تقاضای وارداتی نیز باعث می‌شود قیمت‌ها دوباره قدری افت کنند و با افت قیمت‌ها تقاضای سفته‌بازی دوباره کاهش یافته و نرخ ارز یک مرحله دیگر افت می‌کند. قیمت تعادلی در نهایت از برآیند تاثیر عرضه و تقاضا حاصل می‌شود، یعنی به عنوان مثال تشدید تحریم‌ها باعث کاهش عرضه دلار می‌شود، قیمت دلار افزایش می‌یابد، تقاضای ارز برای واردات کم می‌شود و در صورتی که تقاضای سفته‌بازی در بازار از بین رفته باشد قیمت تعادلی به دست می‌آید، نکته قابل توجه این است که اگر توافق شکل نگیرد و قیمت ارز شدیدا رشد کند، بازگشت بخش قابل توجهی از این رشد بسیار محتمل خواهد بود.

در صورت شکل‌گیری توافق نیز بازگشت بخشی از کاهش قیمت به واسطه افزایش تقاضای ارز برای واردات اتفاق می‌افتد. هر چقدر هجوم سفته‌بازان و واکنش‌های احساسی شدیدتر باشد این نوسانات قیمتی شدیدتر خواهد بود. احتمالا تعیین شدن مسیر قطعی مذاکرات این دو نوسان خلاف جهت را در میان‌مدت به دنبال خواهد داشت.

افزایش قیمت سکه

قیمت سکه امامی نیز در واکنش به افزایش قیمت دلار، 120 هزار تومان نسبت به عصر روز گذشته رشد کرد و روی 10 میلیون و 200 هزار تومان قرار گرفت. قیمت طلای جهانی در زمان نوشتن این گزارش 1882 دلار و قیمت دلار بازار داخل 23 هزار و 200 تومان بود. در نتیجه قیمت واقعی سکه 10 میلیون و 280 هزار تومان و اندازه حباب آن منفی به دست می‌آید. در نتیجه روی سطوح کنونی قیمت طلای جهانی و دلار سکه ظرفیت رشد بیشتر قیمت را دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید