۲۷ هزار میلیارد تومان منابع جدید در راه سازمان هدفمندی یارانه ها

فهرست جدید یارانه بگیران

کدخبر: ۴۵۳۹۵۸
اقتصادنیوز: یارانه جدیدی در اقتصاد ایران در حال متولد شدن است که می توان نام آن را یارانه 4200 تومانی گذاشت.
فهرست جدید یارانه بگیران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران ، دلار ۴۲۰۰ تومانی که از فروردین 97 و در دولت حسن روحانی پایه گذاری شد، به نظر به آخر خط رسیده است. دولت ابراهیم رییسی تصمیم گرفته تا در همین ماه های اول سال تکلیف این سیاست را تعیین کند. طی روزهای گذشته تصویری در فضای مجازی پخش شد که نشان می داد دولت لایحه‌ای دو فوریتی با امضای رئیس جمهور به مجلس ارسال کرد تا از محل افزایش نرخ ارز ترجیحی، بتواند ۲۷ هزارمیلیارد به حساب سازمان هدفمندی یارانه ها واریز کند. 

به نظر می آید جلسه چند شب پیش ابراهیم رییسی با برخی اقتصاددانان نیز آخرین مشورت های کارشناسی دولت در این زمینه بوده است. حداقل 2 نقل قول از آن شب این قضیه را تایید می کند.

روایت اول برای احمد توکلی، نماینده سابق مجلس است. توکلی به «فارس» گفته: «موضوع جلسه پیرامون پاسخ به این سؤال بود که آیا صلاح است که ارز 4200 تومانی که برای 5 تا 7 قلم کالای اساسی پرداخت می‌شد، ادامه یابد یا حذف شود.» او یک اطلاعات دیگر نیز داده است و در پاسخ به این پرسش که قرار شد چقدر یارانه جبرانی برای اقشار آسیب‌پذیر پرداخت شود، گفت:‌ «هنوز قطعی نشده اما طبق این طرح قرار است ماهی 110 هزار تومان به هر یک از اقشار آسیب‌پذیر بعد از حذف ارز 4200 تومانی یارانه پرداخت شود.»

اگر این سناریو دولت اجرایی شود، و 27 هزار میلیارد تومان برای 4 ماه باقی مانده از سال در نظر گرفته شده باشد، در حدود 61 میلیون نفر مشمول یارانه جدید 110 هزار تومانی خواهند شد.

6 خوراکی با تورم 100 درصدی/در اکوایران ببینید:

روایت دوم از جلسه هم برای حسین راغفر است که به «تسنیم» گفته: «آنچه در جلسه (سه شنبه شب) با رئیس جمهور مطرح شد، اکثرا در خصوص تغییر قیمت ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی (دلار 4200 تومانی) بود و در انتها تقریبا تمامی اعضای حاضر معتقد بودند که این تصمیم سبب افزایش تورم در جامعه می شود.» البته روایت راغفر در یک نقطه با روایت توکلی تفاوت دارد و آن هم اینکه توکلی حداقل در مورد نظر خودش اینطور توضیح داده: «پاسخ من این بود که بستگی دارد دولت چگونه تصمیم بگیرد، اگر بنا باشد ارز دو نرخی باشد، دوباره مشکل ایجاد می‌شود و برای طبقات ضعیف جامعه فشار وارد می‌شود و باید این مابه‌التفاوت را به صورت نقدی به اقشار آسیب‌پذیر بدهیم.»

تا به امروز به گفته کارشناسان و برآورد مراجع رسمی، ارز 4200 تومانی باعث بوجود آمدن رانت‌های زیادی در اقتصاد ایران شده است و در تصمیم جدید، اگر اختلاف نرخ دولتی و بازار آزاد از بین نرود، زمینه رانت از بین نخواهد رفت. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید