پیش بینی بازار نفت در سال 2022

سورپرایز ونزوئلا برای بازار نفت /سال روشنِ طلای سیاه

کدخبر: ۴۶۶۵۲۴
ژیوانی استانوو، تحلیل‌گر بازار کالا در یوبی‌اس (شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی) معتقد است 2021 سال خوبی برای نفت بوده و در ادامه، رشد تقاضا به بهبود بازار این کالا کمک خواهد کرد. او تاکید دارد که در سال 2022، بازار نفت وابستگی زیادی به تصمیم‌های اوپک‌پلاس خواهد داشت.
سورپرایز ونزوئلا برای بازار نفت /سال روشنِ طلای سیاه

به گزارش اقتصادنیوز، نفت وست تگزاس اینترمدیت (WTI) رشد 55 درصدی را در سال 2021 تجربه کرد و به این ترتیب رکورد بیشترین رشد سالانه را در یک دهه گذشته به ثبت رساند. نفت برنت حوزه دریای شمال هم با رشد 50 درصدی، بیشترین رشد سالانه از سال 2016 را در کارنامه خود ثبت کرد.

بنا به گزارش اکوایران، حالا سرمایه‌گذاران نگاهشان به چشم‌انداز بازار نفت در سال جدید میلادی است. از سویه‌های احتمالی و جدید کرونا گرفته تا نشست‌های سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، همگی می‌توانند بازار نفت را طی هفته‌های آتی دستخوش تحولات کنند.

یکی دیگر از رکوردهای سال 2021 مربوط به نفت خام آمریکاست که توانست سال را با طولانی‌مدت‌ترین تولید متناوب فصلی از سال 1983 تا کنون به پایان برساند. البته چیزی نمانده بود که خبر انتشار سویه جدید کرونا با عنوان اومیکرون در اواخر ماه نوامبر این رکورد را خراب کند اما افزایش تقاضا برای نفت خام، شرایط را به نفع این رکورد پیش برد.

خوشبینی‌ها به بازار صعودی نفت فعلا ادامه دارد و انتظار می‌رود روند بهبود در ساختار بازار تداوم داشته باشد. ژیوانی استانوو، تحلیل‌گر بازار کالا در یوبی‌اس (شرکت خدمات مالی و بانکداری سوئیسی) معتقد است 2021 سال خوبی برای نفت بوده و در ادامه، رشد تقاضا به بهبود بازار این کالا کمک خواهد کرد. او تاکید دارد که در سال 2022، بازار نفت وابستگی زیادی به تصمیم‌های اوپک‌پلاس خواهد داشت.

هفته آینده اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت به اضافه روسیه، دور هم جمع خواهند شد تا درباره میزان تولید نفت در ماه فوریه (ماه بعد) رایزنی کنند. در ضمن در این نشست، دبیرکل جدید اوپک هم انتخاب خواهد شد.

لطف گاز به نفت

بهبود بازار نفت در سال 2021 به جز دلایلی نظیر واکسیناسیون و تصمیم‌های اوپک، به کمبود گاز و زغال‌سنگ هم مربوط می شد. از اوایل پاییز 2021، بسیاری از کشورها به دلیل کمبود گاز طبیعی و زغال‌سنگ، به لحاظ منابع تامین انرژی تحت فشار قرار گرفتند. این کمبود در آستانه ورود به فصل سرما، تقاضا برای نفت را افزایش داد.

اقتصاد چین هم به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، نقشی کلیدی در بازارها از جمله بازار نفت ایفا می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بخش تولید این کشور در ماه دسامبر توسعه پیدا کرده و به همین خاطر به عنوان نشانه‌ای مثبت به بهبود حال نفت کمک کرده ‌است.

سورپرایز ونزوئلا برای بازار نفت

ونزوئلا در نخستین روز از سال 2022، بازار نفت را با افزایش تولید خود غافلگیر کرد. براساس گزارش اویل ‌پرایس، تولید ماهانه نفت در ونزوئلا افزایش چشمگیری داشته‌ است.

کشوری که با سو مدیریت، فساد، تحریم‌های آمریکا و ضعف در زیرساخت‌های انرژی دست‌ و پنجه نرم می‌کند، توانسته میزان تولید نفت ماهانه خود را تا سطح قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد.

براساس گزارش ماهانه اوپک در دسامبر 2021، ونزوئلا در نوامبر 2021 به طور متوسط روزانه 824 هزار بشکه نفت تولید کرده‌است. این رقم، رشد 9 درصدی را نسبت به ماه گذشته‌اش نشان می‌دهد. همچنین نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تقریبا دو برابر شده‌است. البته این کشور سال 2019 به طور متوسط، روزانه 1 میلیون بشکه نفت تولید کرده ‌است. اما بهبود و افزایش تولید در این شرایط، دلایلی قابل تامل دارد.

یکی از دلایلی که در سایت اویل‌ پرایس به آن اشاره شده، کمک‌های فناورانه و تسهیل‌گرانه ایران به این کشور است. دلیل دیگر برای افزایش تولید نفت ونزوئلا، تسویه حساب شرکت نفت ونزوئلا (پترولئوس دی ونزوئلا PDVSA) با شرکت‌های خدمات نفتی داخلی در این کشور است.

افزایش غافلگیرانه تولید نفت در ونزوئلا، بدون شک روی وضعیت بازار نفت اثرگذار خواهد بود. فعلا، نشست هفته آینده اوپک پلاس است که می‌تواند برای بازار نفت سرنوشت ‌ساز باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • گزارش «اقتصادنیوز» از قیمت کارخانه‌ای جدید محصول محبوب ایران خودرو

      اقتصادنیوز : ایران خودرو برای محصول محبوب خود قیمت جدید اعلام کرد تا متقاضیان این خودرو شوکه شوند.

    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید