گزارش اقتصادنیوز از بازار ارز و طلا

آرامش در بازار دلار /بی‌توجهی بازار سکه به قیمت طلا

کدخبر: ۴۹۰۲۳۸
بازار ارز تهران در آخرین روز هفته جاری بعد از چند روز رفت و برگشت نرخ دلار بالاخره اندکی رنگ آرامش به خود دید اما قیمت طلا 18 عیار و قیمت سکه بدون توجه به دلار واونس طلا آرایش صعودی به خود گرفت.
آرامش در بازار دلار /بی‌توجهی بازار سکه به قیمت طلا

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارز تهران در آخرین روز هفته جاری بعد از چند روز رفت و برگشت نرخ دلار  بالاخره اندکی رنگ آرامش به خود دید.

قیمت دلار امروز نوسان محدودی را ثبت کرد و دلار به استراحت پرداخت تا مسیر بعدی خود را تعیین کند. نرخ دلار امروز 30 تومان نوسان صعودی را تجربه کرد و با 27 هزار و 780 تومان معامله شد. عده ای از معامله گران می گفتند در صورتی که دلار بالای این محدوده تثبیت شود احتمال رسیدن آن به مرز 28 هزار تومان قوی تر می شود. 


در اکو ایران ببیند؛ 

برخی کارشناسان معتقدند این آرامش نسبی قیمت می‌تواند ناشی از مکانیزم دست نامرئی بازار برای هماهنگی میزان عرضه و تقاضا باشد. اما برخی دیگر از تحلیلگران ثبات نسبی قیمت اسکناس آمریکایی را همسو با سیاست‌های بازارساز می‌دانستند.

آنها بر این باورند که بازارساز به شدت  با افزایش قیمت مخالفت می کند و در روزهای اخیر با خالی فروش جلوی رشد دلار را گرفته بود. به عقیده آنها  در صورتی که بازارساز مایل به ثبات قیمت ارز در بازه زمانی بلندمدت باشد، باید تا حد امکان از حرکات هیجانی قیمت ارز جلوگیری کرده و این روند کاهشی را از حالت هیجانی به حالت پله‌ای درآورد.

موضوع خروج سپاه از لیست تروریستی آمریکا، به نظر مهمترین خبری هست که بازار ارز پیگیری می شود.  امروز یک رسانه اسرائیلی مدعی شد آمریکا قصد ندارد سپاه را از فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی خارج کند.این رسانه اعلام کرد دولت بایدن قصد دارد بخشی از سپاه را از فهرست موسوم به «سازمان‌های تروریستی» خارج کرده درحالی که سپاه قدس را در آن حفظ کند. 

دلار متشکل جان گرفت

اما دلار در بازار متشکل ارزی امروز کمی جان گرفت. نرخ دلار در این بازار  بعد از چند روز نزول امروز بالاخره رنگ صعود به خود دید و اسکناس آمریکایی توانست با 69 تومان رشد در محدوده 25 هزار و 218 تومان قرار بگیرد. 

رشد اندک نرخ حواله درهم

همزمان با نوسان محدود دلار ، نرخ حواله درهم اندکی رشد را ثبت کرد. قیمت درهم امروز با 7 هزار و 650 تومان مبادله شد که نسبت به روز قبل40 تومان رشد کرده بود. برخی از تحلیلگران فنی  معتقدند در صورتی که قیمت حواله درهم به بالای محدوده 7 هزار و 720 تومان نفوذ کند، اسکناس آمریکایی می تواند به سوی محدوده 28 هزار و 300 تومان حرکت کند.

بی توجهی بازار سکه به دلار و طلا 

قیمت اونس طلا امروز هم به سرعت کاهشی خود افزود.  فلزگران بهای جهانی  امروز  تقریبا 6 دلار از ارزش خود را از  دست داد و با 1945 دلار معامله شد.  

اما در بازار داخلی ایران قیمت طلا 18 عیار و قیمت سکه بدون توجه به دلار واونس طلا  آرایش  صعودی به خود گرفت. بزرگان بازار سکه احتمال افت  دلار را حداقل در مقطع فعلی چندان جدی نگرفته اند.

قیمت طلا 18 عیار امروز با 300 تومان رشد به 1 میلیون و 307 هزار و 900 تومان رسید . قیمت سکه هم ضرر روز گذشته را کاملا جبران کرد و با 55 هزار تومان افزایش با 13 میلیون و 345 هزار تومان معامله شد . برخی از معامله گران معتقدند در صورتی سکه در این محدوده تثبیت شود احتمال رسیدن آن به نیمه کانال 13 میلیون تومان وجود خواهد داشت.  

با احتساب قیمت 27 هزار 780 تومان برای دلار، اندازه قیمت واقعی سکه 12 میلیون و 720 هزار تومان به دست آمد و اندازه حباب سکه  هم  نزدیک 5 درصد بود . حباب سکه از نگاه بسیاری از معامله گران نشان می دهد که بازار با تقاضای مازاد روبرو شده  است . این به آن معناست که احتمال وقوع نوسان غیرمنطقی در بازار سکه  زیاد  شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید