رصد بازار ملک؛

خانه در تهران متری چند؟

کدخبر: ۴۹۱۷۶۵
گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن در فروردین 1401 از افزایش ۱۶.۹ درصدی تورم نقطه‌ای مسکن در تهران حکایت می‌کند.
خانه در تهران متری چند؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین، بانک مرکزی گزارش تحولات مسکن تهران در فروردین را منتشر و اعلام کرد تورم ماهانه این بخش در نخستین ماه سال ۱۴۰۱، کاهش و تورم نقطه‌ای افزایش داشته است.

گزارش بانک مرکزی همچنین از کاهش معاملات انجام شده در تهران نسبت به ماه پیش حکایت می‌کند. تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در فروردین سال ۱۴۰۱، به ۳٫۴ هزار واحد مسکونی محدود شد . این رقم، نسبت به ماه قبل ۴۹٫۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۶۳٫۷ درصد افزایش داشته است.

در نخستین ماه سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی، ۳۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومام اعلام شده. این رقم، نسبت به ماه قبل ۲،۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌ای)، ۱۶،۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد. بانک مرکزی رشد نقطه به نقطه فروردین‌ سال ۱۴۰۰ را ۹۱،۷ درصد اعلام کرده بود. حال تحلیل‌گران این نهاد، معتقدند کاهش شدید این رقم در سال جاری، حاکی از «کند شدن آهنگ رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن» است.

همچنین بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در فروردین سال ۱۴۰۱، از رشد به ترتیب معادل ۴۵،۶ و ۵۰،۱ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل حکایت می‌کند. این ارقام در اسفند ۱۴۰۰، معادل ۴۵،۸ و ۵۰،۲ درصد بودند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید