در یک سال گذشته؛

افزایش سرسام آور قیمت ۴۵ کالای اساسی

کدخبر: ۴۹۲۴۵۵
بررسی قیمت کالاهای اساسی در پایان فروردین نسبت به ماه مشابه سال قبل نشان می‌دهد که قیمت ۴۵ کالا در یک سال گذشته بین پنج (گوشت گوساله و موز) تا ۱۶۷ (سیب زمینی) درصد افزایش یافته است.
افزایش سرسام آور قیمت ۴۵ کالای اساسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، بر اساس گزارش کارگروه رصد و پایش قیمت اقلام اساسی و پر مصرف بازار کشور منتهی به ۳۰ فروردین که از سوی انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان منتشر شده، ‌ از بین ۵۲ کالایی که در ۹ گروه بررسی شده‌اند، قیمت ۴۵ کالا در  یک سال گذشته بین پنج (گوشت گوساله و موز) تا ۱۶۷ (سیب زمینی) درصد افزایش و قیمت سه نوع لاستیک هم بین یک تا ۱۰ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش قیمت گروه محصولات پروتئینی شامل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت گوسفند و گوساله و گوسفند و گوساله زنده در پایان فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بین پنج تا ۵۳ درصد افزایش یافته است.  

 

تخم مرغ، صدرنشین گرانی در گروه محصولات پروتئینی

بر این اساس طی یک سال گذشته قیمت هر کیلو گوشت گوساله با پنج درصد افزایش به حدود ۱۵۳ هزار تومان، هر کیلو گوشت گوسفندی با ۲۴ درصد افزایش به بیش از ۱۶۱ هزار تومان  و هر کیلو گوشت مرغ تازه با ۲۱ درصد افزایش به ۳۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است. همچنین در این مدت قیمت هر کیلو گوساله و گوسفند زنده ۳۳ و ۲۴ درصد افزایش یافته است. اما بیشترین افزاریش قیمت در گروه محصولات پروتئینی مربوط به تحم مرغ است که قیمت هر کیلو از آن ۵۳ درصد افزایش به حدود ۲۵ هزار تومان رسیده است.

گروه لبنیات شامل انواع شیر، پنیر و کره نیز در یک سال گذشته بین ۲۴ تا ۶۴ درصد افزایش یافته که بیشترین افزایش مربوط به شیر پاستوریزه بطری کم چرب به قیمت ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان به ازای هر لیتر بوده است. بر این اساس قیمت هر کیلو شیر خام و شیر استریل پاکتی نیز به ترتیب با ۴۵ و ۲۴ درصد افزایش نسبت به فروردین سال قبل به نزدیک به لیتری ۷۰۰۰ و ۱۶ هزار تومان رسیده است. قیمت پنیر ۴۰۰ گرمی و کره ۱۰۰ گرمی پاستوریزه نیز با افزایش ۴۶ و ۲۸ درصدی طی یک سال گذشته به حدود ۲۱ و ۱۳ هزار تومان رسیده است.  

احمدی‌ نژاد رئیس دانشگاه شد!

قیمت شکر نزدیک به ۲ برابر شد

افزایش قیمت گروه قند، شکر و چای نیز طی یک سال گذشته ۱۳ تا ۹۳ درصد بوده است. در این مدت قیمت هر کیلو قند ۷۰ درصد، شکر فله ۸۱ درصد، شکر بسته بندی ۹۳ درصد و انواع چای بین ۱۳ تا ۱۷ درصد افزایش یافته است. بنابراین در پایان فروردین امسال قیمت هر کیلو قند به حدود ۲۵ هزار تومان، شکر ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان و چای به ۱۳۴ تا ۱۳۹ هزار تومان رسیده است.

روغن مایع بیشتر از روغن جامد گران شد

در این میان از بین انواع روغن، قیمت روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی با ۹ درصد افزایش در یک سال گذشته به حدود ۹۰ هزار تومان رسیده است. اما قیمت روغن مایع آفتابگردان معمولی و سرخ کردنی ۲۷ و ۲۶ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۴ هزار تومان رسیده است.  

بررسی قیمت گروه کالایی غلات و حبوبات شامل انواع برنج، ماکارونی و حبوبات در یک سال گذشته نیز حاکی از افزایش ۱۴ تا ۱۴۶ درصدی قیمت این کالاهاست. بر این اساس برنج ایرانی یعنی هاشمی و طارم با ۱۴۶ و ۱۳۷ درصد افزایش طی این مدت به ۸۴ هزار تومان رسیده، اما این افزایش قیمت در برنج خارجی شامل هندی و پاکستانی کمتر یعنی حدود ۲۷ و ۳۱ درصد بوده و قیمت این دو محصول در فروردین ماه امسال به حدود ۳۰ و ۳۲ هزار تومان رسیده است. قیمت ماکارونی ۵۰۰ گرمی نیز با ۵۴ درصد افزایش در این مدت به حدود ۹۴۰۰ تومان رسیده است.  

از بین انواع حبوبات نیز در یک سال گذشته قیمت عدس، نخود، لوبیا چیتی و لپه، به ترتیب ۷۳، ۷۰، ۳۸ و ۱۴درصد افزایش یافته است. به طوری که درپایان ماه قبل قیمت انواع حبوبات یاد شده در محدوده ۴۷ تا ۴۹ هزار تومان بوده است.  

افزایش ۵ تا ۱۶۷ درصدی گروه میوه، صیفی و مواد غذایی

گروه مورد بررسی بعدی در گزارش انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان میوه، صیفی و مواد غذایی است که طی یک سال گذشته بین پنج تا ۱۶۷ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. بیشترین افزایش قیمت در این گروه، در مدت یاد شده مربوط به سیب زمینی است که با افزایش ۱۶۷ درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل به نزدیک ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده و بعد از آن گوجه فرنگی با ۱۵۰ درصد و رب گوجه‌فرنگی با ۱۰۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل در رتبه دوم و سوم قرار می گیرند. قیمت این دو محصول در پایان فروردین به حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ و ۳۲ هزار  تومان رسیده است.  

از بین سایر میوه، صیفی و مواد غذایی در یک سال گذشته قیمت پیاز زرد ۸۸، آب آشامیدنی بطری ۷۳، خرما ۶۸، سیب قرمز و زرد ۴۲ و ۳۷ درصد و پرتقال ۱۷ درصد افزایش یافته است.  

شوینده چقدر گران شد؟

در گروه شوینده‌ها نیز قیمت انواع پودر دستی و ماشینی ۲۴ و ۲۱ و دستمال‌کاغذی ۳۶ درصد افزایش یافته، به طوری که قیمت انواع پودر ۵۰۰ گرمی در پایان فروردین حدود ۱۱ تا ۱۵ هزار تومان و قیمت دستمال کاغذی ۲۰۰ برگ حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان بوده است.

قیمت کاغذ آ چهار بسته بندی نیز نیز در مدت یاد شده ۳۳ درصد افزایش یافته و قیمت بسته ۵۰۰ عددی این محصول به نزدیک ۸۷ هزار تومان رسیده است.

همچنین بررسی قیمت گروه مصالح ساختمانی طی یک سال گذشته حاکی از افزایش ۴۶ درصدی قیمت سیمان خاکستری، ۲۴ درصدی میلگرد و ۳۴ درصدی گچ سفید، ۱۵ درصدی تیرآهن و ورق سیاه است.

افت قیمت لاستیک

در این میان در گروه تایر و روغن موتور نیز طی یک سال گذشته شاهد افت یک درصدی قیمت لاستیک پژو، ۹ درصدی لاستیک پراید و ۱۰ درصدی لاستیک سمند هستیم. اما قیمت انواع روغن موتور ۵۵ تا ۵۶ درصد افزایش داشته است. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید