۲۰۲۲ سال طلایی بازار مسکن ترکیه

جهش سرسام آور قیمت مسکن در ترکیه

کدخبر: ۴۹۲۷۵۴
فروش املاک و مستغلات ترکیه که به دلیل ابهامات و تردیدهای اقتصادی متوقف شده بود، با افزایش ازدواج ها، تولدها و مهاجرت ها شروع به احیا کرده است.
جهش سرسام آور قیمت مسکن در ترکیه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، طبق بررسی های صورت گرفته سالانه تقاضا برای ۱ میلیون خانه جدید در ترکیه وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود که ۲۰۲۲ سال طلایی برای بازار املاک و مستغلات این کشور خواهد بود.

با وجود همه چیز، سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در طول دوره بحران اهمیت بیشتری پیدا کرده است چراکه خریدهایی که با کاهش تقاضا انجام می شود باعث سود می شود نه زمانی که خریدهایی که در زمان افزایش تقاضا اتفاق می افتد.

سرمایه گذاران خارجی املاک و مستغلات تقاضای زیادی برای ترکیه نشان می دهند و هر سال فروش مسکن به خارجی ها افزایش می یابد؛ امروزه بسیاری از خریداران عرب، ایرانی و چینی مشتاق خرید ملک در استانبول و سایر شهرهای ترکیه هستند.

اوکراینی ها و روس ها برای خرید و اجاره خانه به آنتالیا می آیند

گزارش هفته نامه Oksijen در ۲۵ مارس می گوید روس هایی که می خواهند از تحریم های غرب فرار کنند و اوکراینی هایی که از کشور جنگ زده خود فرار می کنند به استان آنتالیا در دریای مدیترانه هجوم می آورند تا ملک یا خانه اجاره کنند.

روس ها و اوکراینی ها بیش از هزار کیلومتر دورتر از کشورهای خود، آنتالیا را خانه خود می کنند.

در حالی که برای روس‌ها این شهر فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد می‌کند، زیرا غرب تحریم‌ها را تشدید می‌کند، اوکراینی‌ها به دنبال حل و فصل کوتاه‌مدت هستند که عمدتاً آپارتمان‌هایی را اجاره می‌کنند تا جنگ پایان یابد.

براساس داده‌ سایت‌های خرید و فروش املاک در ماه فوریه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، جستجو برای فروش ملک از روسیه در ترکیه ۵۱ درصد افزایش داشته است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۶۳ درصدی از اوکراین در جستجوها وجود داشته است.

استان های استانبول، ازمیر، آنکارا و بورسا در جستجو آنتالیا را دنبال کردند.

تنها در ماه ژانویه، روس‌ها ۴۷۹ ملک در ترکیه خریداری کردند، بر اساس داده‌های موسسه آمار ترکیه (TÜİK) روس‌ها سومین خریداران بزرگ خارجی خانه در ترکیه شدند، در حالی که اوکراینی‌ها ۱۰۲ ملک در این کشور خریدند و در رتبه هشتم قرار گرفتند. در ماه فوریه، ۵۰۹ خانه به روس ها فروخته شد، در حالی که ۱۱۱ خانه به اوکراینی ها.

داوود چتین، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت آنتالیا، گفت که کاهش ارزش لیر ترکیه در برابر ارزهای خارجی نیز عاملی است که اوکراینی ها و روس ها را فریب می دهد.

وی افزود که تعداد روس های ساکن در آنتالیا نزدیک به ۳۰۰۰۰ نفر و اوکراینی های ساکن در این شهر به ۸۰۰۰ نفر می رسد.

در ماه فوریه، خرید خانه توسط روس ها نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۹۶ درصد افزایش یافته است، در حالی که این رقم برای اوکراینی ها ۸۵ درصد بوده است.

اجاره بها در برخی از مناطق آنتالیا نیز به شدت افزایش یافته است. در کنیالتی، اجاره بها ۱۰۰ درصد افزایش یافت.

اسماعیل چاگلار، رئیس اتاق کمیساریای املاک آنتالیا، گفت که کمبود عرضه در بازار مسکن نیز قیمت ها را در شهر بالا می برد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید