تثبیت قیمت دلار در بازار رسمی و غیر رسمی

زنگ خطر در بازار دلار /بازار سکه و ارز وسوسه کننده شد /کورسوی امید در بازار سرمایه

کدخبر: ۵۲۹۹۳۴
حجم پول های راکد یا سرمایه های خرد که به خاطر فیلتر اینستاگرام و از رونق افتادن تعداد زیادی کسب و کار بدون بازدهی مانده به دلیل کاهش بازدهی جذب بازارهایی مانند بورس نمی شود در این حالت بازارهای موازی مانند دلار و سکه وسوسه کننده است.
زنگ خطر در بازار دلار /بازار سکه و ارز وسوسه کننده شد /کورسوی امید در بازار سرمایه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، بازار ارز در روزهای سخت خود با حمایت بازارساز دوام آورد و دلار نتوانست در کانال ۳۳ هزار تومانی تثبیت شود.

پول های راکد و خارج شده از بورس کجاست؟

هرچند انتظارات افزایشی در بازار ارز تعدیل شده است ولی برخی از تحلیلگران به پول های راکد موجود در جامعه که از بورس و کسب‌وکارهای اینترنتی خارج شده اند اشاره می کنند که درصورت ورود به بازار ارز، شرایط خوبی برای بازار ارز رقم نخواهد خورد.

تثبیت قیمت دلار در بازار رسمی و غیر رسمی

بازارساز در برابر سیل تحریم ها و اخبار منفی در مهرماه مقاومت کرد و نگذاشت دلار تهران در کانال ۳۳ هزار تومان تثبیت شود. حال چند روزی است که بازار از فشار اخبار منفی خلاص شده و معامله گران کوتاه مدتی هم نسبت به کسب سود کوتاه مدت در بازار ناامید شده اند، در چنین شرایطی دو حالت پیش روی بازار وجود دارد بازارساز ممکن است با تعدیل انتظارات افزایشی در بازار ارز شرایط کاهش قیمت را در بازار فراهم کند، در این شرایط دلار تهران در قدم اول تا محدوده ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش پیدا می کند و هرچه قیمت دلار کاهش بیشتری را تجربه کند در مواجهه با اخبار منفی تقاضای نوسانگیری بیشتری به بازار وارد خواهد شد.

بازارساز به دنبال چیست؟

ولی از طرفی این تصور هم وجود دارد که ممکن است بازارساز به دنبال تثبیت قیمت در محدوده فوق باشد تا امید نوسانگیران ارز را از این بازار ناامید کند.

به هرحال بررسی رفتار بازارساز و واکنش قیمت ها هنگام مواجهه خریداران و فروشندگان می تواند دید بهتری نسبت به شرایط بازار ارائه کند ولی حجم پول های راکد یا سرمایه های خرد که به خاطر فیلتر اینستاگرام و از رونق افتادن تعداد زیادی کسب و کار بدون بازدهی مانده  جذب بازارهایی مانند بورس نمی شود زیرا ریسک بالایی برای صاحبان سرمایه در حال حاضر دارد. ریسک پذیر نبودن صاحبان سرمایه برای بورس خطر حضور در بازاهای موازی را بالا می برد. آنها با نوسان کم هم برای کسب بازدهی وسوسه شده و ممکن است به بازارهای  مانند دلار و سکه متمایل شوند.

 بررسی های اکوایران نشان میدهد که علاوه بر دلار آزاد، بازار ساز در بازار رسمی هم قیمت ها را تثبیت کرده است. قیمت دلار در سیزده روز متوالی است که در پله اول کانال ۲۹ هزار تومانی گرفتار شده است.

تعدیل انتظارات افزایشی در بازار سکه

انتظارات افزایشی از اونس جهانی طلا رخت بسته است زیرا یک نظریه وجود دارد که در هنگام رکود فراگیر در جهان، تقاضا برای دلار تقویت میشود و رشد می کند‌. در شرایطی که به خاطر رکود اقتصادی جهان و سیاست های انقباضی فدرال رزرو انتظارات از آینده دلار صعودی است، اونس طلا به عنوان دارایی مقابل دلار در کوتاه مدت جایی برای رشد ندارد.

با منفی شدن انتظارات نسبت به اونس جهانی طلا و تثبیت قیمت دلار توسط بازارساز روز قبل قیمت سکه امامی کاهش پیدا کرد و وارد کانال ۱۴ میلیون تومانی شد. تعدیل انتظارات افزایشی در کوتاه مدت و سنگینی سایه بازارساز در بازار باعث شده تا قیمت سکه رفاه در معاملات روز قبل پایین تر از بازار طلا معامله شود. حجم معاملات نیز در معاملات سکه رفاه در روز دوشنبه کاهش پیدا کرد که نشان می دهد انتظارات افزایشی در بازار سکه تعدیل شده است.

 فریز قیمت دلار

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه می کند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

lpqAakPIXzSk

قیمت دلار در هفته ای که گذشته فقط یک روز در قیمت ۳۲ هزار و ۷۰۰ تومان معامله نشده است.نوسانات قیمت دلار و نرخ دلاری درهم محدودتر شده است. جان صعودی بازار ته کشیده و با سرد شدن آتش اخبار منفی و تحریم در بازار ارز به نظر می رسد اگر شرایط همینطور بماند معامله گران کاهشی فرصت قدرت نمایی پیدا خواهند کرد.

 رشد‌ چراغ خاموش ارزش معاملات خرد در معاملات بورس

شاخص کل یکی پس از دیگری حمایت ها را می شکند و سهامداران را از بازگشت ناامید می کند. سقوط شاخص کل در روز قبل سنگین تر شد و همین مسئله نگرانی در بازار را افزایش داد.

در این شرایط یک نکته در شرایط بازار جلب توجه می کند و آن افزایش ارزش معاملات خرد در شرایط نزول بازار است. هفته قبل ارزش معاملات خرد به کمترین میزان از سال ۱۴۰۰ رسیده بود ولی همزمان با موج‌ کاهشی دوباره شاخص کل، ارزش معاملات خرد از کف هفته گذشته بیش از پنجاه درصد رشد کرده است.

به نظر می رسد با شناسایی زیان توسط عده ای از سهامداران که در حال خروج هستند، تعداد بیشتری در حال ورود به بازار هستند که در صورت ادامه امیدها به بازار سرمایه برمی گردد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید