وزارت اقتصاد خبر داد؛

میزان درآمد دولت از مزایده خودرو‌های خارجی اعلام شد

کدخبر: ۵۳۴۷۵۶
اقتصادنیوز: تعیین تکلیف خودرو‌های خارجی که ۵ سال در انبار‌های اموال تملیکی بلاتکلیف مانده بود، یکی از اقدامات وزارت اقتصاد در ماه‌های اخیر است که درآمد حدود ۳ هزار میلیارد تومانی برای دولت به همراه داشت.
میزان درآمد دولت از مزایده خودرو‌های خارجی اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بالاخره پس از ۵ سال تکلیف خودرو‌های خارجی توقیف‌شده در بنادر و گمرکات را مشخص کرد و با برگزاری دو مزایده بزرگ، خودرو‌های توقیفی تعیین تکلیف شدند. در مزایده شماره ۵۶۵ خودرو‌های خارجی ۱۰۶۲ دستگاه خودرو با دستور مقام قضائی وجود داشت و گمرک اعلام کرد ۲۲ دستگاه در سال ۹۶ ترخیص شده است.

قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد + جدول

قبل از ۱۶ مهر ماه که روز رمزگشایی از پیشنهادات بود، برخی استان‌ها برای ۵۸ دستگاه مغایرت اسنادی اعلام کردند که از این تعداد ۱۰ دستگاه در بوشهر، ۲۱ خودرو خوزستان و ۲۷ دستگاه مربوط به مازندران بوده است.
 

جزئیات نتایج مزایده ۵۶۵ خودرو‌های خارجی

با این اوصاف ۹۸۲ خودرو در مزایده عرضه شد که ۹ دستگاه خودرو فاقد پیشنهاد و ۴ دستگاه خودرو پیشنهادات نامتعارف داشتند و در عمل ۷۱ خودرو به فروش نرسید. در مزایده جدید، خودرو‌های عرضه نشده از قبل، قرار گرفتند. در جریان برگزاری این دو مزایده بعضی اخبار غیردقیق نیز از سوی بعضی رسانه‌ها منتشر شد از جمله اینکه در برخی رسانه‌ها گفته شد ۲۸۱ خودرو به یک فرد حقیقی فروخته شد، در حالی که این فرد برای این تعداد خودرو پیشنهاد داده بود، اما حدود ۲۲ خودرو را برنده شد.

رشد قیمت در نیمی از پرتیراژهای ایران خودرو - جدول قیمت

فرد حقوقی دیگری ۲۷۲ خودرو پیشنهاد داد، اما هیچ یک را برنده نشد. افراد دیگری هم بودند که در این مزایده برنده نشدند. محدودیتی برای حضور آحاد مردم در مزایده وجود نداشت و هر فردی می‌توانست با پرداخت ۱۵ درصد مبلغ کارشناسی و رعایت ضوابط، در مزایده شرکت کند.
 

شروع دور دوم مزایده خودرو‌ها از ۲۴ مهر

همچنین مزایده فوفق‌العاده ۵۶۶ نیز از ۲۴ مهر ماه آغاز شد، این کار توسط سامانه ستاد الکترونیک دولت برگزار شد و از ساعت ۸ صبح متقاضیان می‌توانستند پیشنهادات خود را تا ساعت ۲۴ روز اول آبان ثبت کنند.

روز سوم آبان در حضور نمایندگان دستگاه‌های نظارتی، قضائی و اجرایی از پیشنهادات رمزگشایی شد. داشتن امضای الکترونیک و ارائه ۱۵ درصد ضمانت نیز ضروری بود. در مزایده گذشته حدود هزار نفر مشکل ضمانتنامه پیدا کردند. ضمانتنامه باید معتبر و سه ماه مهلت داشته باشد. نزدیک به ۱۲۰۰ میلیارد تومان ودایعی که به‌صورت الکترونیکی از طریق سامانه ستاد به خزانه واریز شده بود زودتر از موعد قانونی به شرکت کنندگان در مزایده عودت داده شد.
 

تعیین تکلیف خودرو‌های خارجی باقی مانده از مزایده اول

سازمان اموال تملیکی همچنین در این مزایده سعی کرد تا خودرو‌های باقی مانده خارجی در گمرکات کشور را به فروش برساند. این سازمان در دومین مزایده خود ۷۶ خودرو خارجی را به فروش رساند. با توجه به اطلاعات بازگشایی مربوط به فروش ۷۶ خودرو خارجی که در مزایده فوق‌العاده شماره ۵۶۶ اموال تملیکی قرار گرفته بودند، در مجموع این تعداد خودرو ۳۹۳ میلیارد تومان به فروش رسیدند.

گفتنی است، ارزش کارشناسی این ۷۶ خودرو، ۳۰۱ میلیارد تومان تعیین شده بود. با توجه به این موضوع شاهد رشد حدود ۴۲ درصدی ارزش فروش نسبت به قیمت پایه بودیم. میانگین قیمت فروش هر خودرو نیز ۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بوده است.

بالاترین قیمت پیشنهادی در این مزایده مربوط به پورشه ماکان به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد تومان و کمترین قیمت برنده نیز مربوط به خودرو سراتو با قیمت یک میلیارد و ۳۷۰ میلیون بود. در این مزایده دو خودرو قیمت نامتعارف داشتند که براساس قانون ودیعه آن‌ها ضبط شد و این دو خودرو به همراه سایر خودرو‌هایی که برندگان مبلغ مربوط به آن‌ها را تکمیل نکنند در مزایده بعدی قرار خواهند گرفت.

بلاتکلیفی این خودرو‌ها در شرایطی ۵ سال طول کشید که مسئولان اجرایی و قضایی هیچ تصمیمی برای آن‌ها در این سال‌ها نگرفته بودند، اما در دولت سیزدهم بالاخره تعیین تکلیف آن‌ها مجدانه پیگیری شد و در نهایت مزایده آن‌ها در دو نوبت برگزار شد.

در مزایده‌های فوق العاده خودرویی ۵۶۵ و ۵۶۶ آمار‌های کمی وجود دارد که قابل بررسی و تحلیل است. تعداد بازدید از سایت سازمان اموال تملیکی تا پیش از برگزاری مزایده کمتر از هزار بازدید در روز بود؛ اما تعداد بازدید از سایت سازمان همزمان با برگزاری مزایده به ۵۰ هزار بازدید رسید. همزمان با برگزاری مزایده، تعداد بازدیدکنندگان از سایت سامانه تدارکات الکترونیک دولت ۳ میلیون نفر بود و تعداد تماس و پاسخگویی اپراتور‌های سازمان و سامانه تدارکات الکترونیک دولت، ۱۰ هزار تماس بوده است، همچنین تعداد تضامین دریافتی از متقاضیان ۴ هزار نفر و تعداد متقاضیان دارای پیشنهاد در مزایده‌ها هزار و ۷۰۰ نفر بوده است.

۱۰ جلسه نیز با دستگاه‌های قضائی، نظارتی و اجرایی برگزار شد؛ ۹ استان مرتبط با این مزایده بودند و تعداد عوامل اجرایی استانی و ستادی که در برگزاری این مزایده دخیل بودند، ۳۵۰ نفر بود. *نگاهی به آمار مزایده نخستدر مزایده فوق العاده نخست خودرویی، تعداد خودرو‌های ارسالی از سوی مرجع قضائی ۱۰۶۲ دستگاه، تعداد خودرو‌های ترخیص شده توسط گمرک در سال ۱۳۹۶، تعداد ۲۲ دستگاه، تعداد کل خودرو‌های قابل طرح در مزایده ۱۰۴۰ دستگاه، تعداد خودرو‌های دارای مغایرت اطلاعات فنی ۵۸ دستگاه، تعداد خودرو‌های قرار گرفته در مزایده ۹۸۲ دستگاه، تعداد خودرو‌های فاقد پیشنهاد در مزایده ۹ دستگاه، تعداد خودرو‌های دارای پیشنهاد در مزایده ۹۷۳ دستگاه، ارزش پایه کارشناسی فروش ۱۷ هزار و ۵۹۴ میلیارد ریال، ارزش فروش در مزایده ۴۰ هزار و ۱۸۷ میلیارد ریال، تعداد خودرو‌های دارای پیشنهاد نامتعارف ۴ دستگاه، ارزش قیمتی خودرو‌های دارای پیشنهاد نامتعارف برای یک خودرو ۱۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال، تعداد خودرو‌های انصرافی پس از اعلام برنده در مزایده ۵ دستگاه، ارزش نهایی فروش در مزایده ۲۷ هزار و ۶۶۶ میلیارد ریال و میانگین رشد قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی ۵۸ درصد بود.
 

۳۱ درصد رشد قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی در مزایده دوم

در مزایده فوق العاده دوم خودرویی، تعداد خودرو‌های باقیمانده از مزایده اول ۷۶ دستگاه، تعداد خودرو‌های مطرح شده در مزایده ۵۶۶، تعداد ۷۶ دستگاه، ارزش پایه کارشناسی فروش ۳۰۱ میلیارد ریال، ارزش فروش در مزایده ۴۳۱ میلیارد ریال، تعداد خودرو‌های دارای پیشنهاد نامتعارف ۲ دستگاه، ارزش قیمتی خودرو‌های دارای پیشنهاد نامتعارف برای یک خودرو ۳۷.۶ میلیارد ریال، ارزش نهایی فروش در مزایده ۳۹۳ میلیارد ریال و میانگین رشد قیمت نسبت به قیمت پایه کارشناسی ۳۱ درصد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید